عصر خدماتارزیابی عملکرد‌ها باید به ارتقای خدمات‌رسانی به شهروندان منتهی شود | عصر خدمات

نخستین جلسه کمیته ارزیابی عملکرد مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران مطرح شد

ارزیابی عملکرد‌ها باید به ارتقای خدمات‌رسانی به شهروندان منتهی شود

در نخستین جلسه کمیته ارزیابی عملکرد مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران گفت: مبنای ارزیابی عملکرد‌ها در شهرداری تهران باید چالش‌یابی و ارتقای خدمات‌رسانی به شهروندان باشد.

به گزارش عصرخدمات، سکینه اشرفی در نخستین جلسه کمیته ارزیابی عملکرد مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران اظهار کرد: شاخص‌های ارزیابی عملکرد باید بر اساس اهداف برنامه شهر تهران تعیین شود تا مشخص شود در پایان هرسال، چقدر از اهداف برنامه به‌عنوان نقشه راه شهرداری محقق شده است.

وی اضافه کرد: در صورت تصویب نهایی برنامه سوم توسعه شهر تهران، از ابتدای سال ۹۸ ملاک ارزیابی سازمان‌ها و مناطق شهرداری، تحقق اهداف برنامه است و بر همین اساس، مهم‌ترین شاخص ارزیابی، این برنامه خواهد بود.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه شاخص ارزیابی باید بر اساس هدف آن‌که ارزیابی نتایج، ارزیابی دستاورد‌ها و ارزیابی اثربخشی است، تعیین شود، ادامه داد: باید بدانیم در ارزیابی به دنبال چه هدفی هستیم تا بر اساس آن، فرآیند بهبود سیستم محقق شود.

اشرفی، با تأکید بر اینکه شهرداری هم در بخش وظایف ذاتی و هم در بخش وظایف عملکردی نیاز به ارزیابی مداوم دارد، تصریح کرد: ارزیابی عملکرد باید به چالش‌یابی در شهر، رفع چالش‌ها و ارتقای خدمات‌رسانی به شهروندان منتهی شود.

معاون هماهنگی امور مناطق شهردار تهران هم در این جلسه، ارزیابی عملکرد را یک موضوع اساسی در سازمانی مثل شهرداری تهران دانست و گفت: ارزیابی عملکرد موفق نیازمند توجه به ظرفیت‌های خاص هر منطقه است؛ بدون شک، مناطق مختلف را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد، زیرا پیچیدگی‌ها و چالش‌های مناطق با یکدیگر متفاوت است.

شاپور رستمی، اضافه کرد: در حال حاضر، گزارشی که سازمان بازرسی شهرداری از وضعیت خدمات شهری و خزانه‌داری از میزان تحقق درآمد‌ها در مناطق مختلف ارائه می‌کنند، مهم‌ترین مرجع ارزیابی مناطق است، اما باید به نقطه‌ای برسیم که با یک گزارش ارزیابی جامع از یک مرجع مشخص بتوانیم نسبت به مناطق تصمیم‌گیری کنیم.

علی اسماعیلی‌فرد، مدیرکل دفتر شهردار تهران، نیز تعدد نهاد‌های نظارتی و ارائه گزارش‌های جزیره‌ای از ارزیابی عملکرد‌ها را یک آفت دانست و گفت: باید همه بخش‌های نظارتی در خصوص شاخص‌های ارزیابی عملکرد به یک اجماع واحد برسند و همگی نظارت و ارزیابی خود را بر مبنای این شاخص‌ها سامان بدهند.

رمضان امینی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران هم در این جلسه، موضوع اختیار و اعتبار را دو شاخص مهم برای ارزیابی مناطق دانست و گفت: اگر به تماس‌های مرکز ۱۳۷ توجه کنیم، ممکن است تعداد تماس‌های زیاد در یک منطقه، باعث شک در عملکرد منطقه شود، اما باید سؤال کرد که آیا مدیر برای رفع این مشکلات اختیار لازم را داشته و آیا علاوه بر اختیار، اعتبار کافی برای رفع مشکل را به او تخصیص داده‌ایم؛ پاسخ به سؤالات در بحث ارزیابی عملکرد بسیار مهم است.

روح‌الله شهیدی‌پور، مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران در تشریح شاخص‌های استخراج‌شده، برای ارزیابی عملکرد مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران گفت: شاخص باید کلیدی، کمی و مبتنی بر سامانه‌های الکترونیکی باشد تا ضریب دقت و صحت آن افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: در همه بخش‌های شاخص‌های کلیدی استخراج‌شده که بر این اساس، در حوزه بازرسی ۲ شاخص، در حوزه فرهنگی و اجتماعی ۴ شاخص، در حوزه مالی و اقتصاد شهری ۹ شاخص، در حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست ۷ شاخص، در حوزه برنامه‌ریزی و توسعه شهری ۶ شاخص، در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک ۶ شاخص، در حوزه فنی و عمرانی ۳ شاخص و در حوزه شهرسازی و معماری ۵ شاخص کلیدی استخراج‌شده است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خودروکارعصر تشکلصنعت کار