عصر خدماتپرداخت معوقات بازنشستگان در دو ماه آینده | عصر خدمات

وزیر آموزش و پرورش:

پرداخت معوقات بازنشستگان در دو ماه آینده

وزیر آموزش و پرورش گفت: بهبود نظام پرداختی و ارتقا شایستگی‌ها معلمین از ماموریت‌های نظام رتبه بندی است.

به گزارش عصر خدمات، سید محمد بطحایی در برنامه نگاه یک درباره بودجه آموزش و پرورش و سیاست آموزش و پرورش بیان کرد: با توجه به فشار‌های موجود در کشور باید بودجه انقباضی پیش بینی شود، ولی با این وجود بودجه آموزش وپرورش در سال ۹۸ مناسب است. بودجه ۹۸ حدود ۵۶ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه پیش بینی شده است. بودجه آموزش و پررش برای سال ۹۸ با دو درصد افزایش به ۱۳ و ۲ دهم درصد افزایش یافت. از سال گذشته هزار ۸۵۰ میلیارد معوقات سال گذشته است که به سال قبل منتقل می‌شود.

بطحایی افزود: شرایطی سخت اقتصادی برای کلیه کارکنان دولت است که معلمین هم جزئی از آن هستند. با این وجود تاثیر رضایت شغلی معلمین در جامعه بسیار بیشتر از سایر بخش هاست. دولت در تلاش است به وضعیت معلمین نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

وی درباره نظام رتبه بندی معلمان گفت: ردیف مستقلی برای رتبه بندی معلمان در بودجه ۹۸ پیش بینی شد و گام اول لایحه رتبه بندی است که به زودی ارائه می‌شود. کام اول برای اجرای رتبه بندی معلمان درسال ۹۸ را برداشتیم. بهبود نظام پرداختی و ارتقا شایستگی‌ها معلمین از ماموریت‌های نظام رتبه بندی است.

شرایط همسان سازی حقوق بازنشستگان درسال ۹۸ بهتر می‌شود

وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان اضافه کرد: این همسان سازی متناسب با بودجه دولت در حرکت است، ولی با این وجود وضعیت خوبی ندارد و برای سال آینده اعتبارت همسان سازی افزایش پیدا کرده است. شرایط همسان سازی در سال ۹۸ به مراتب از امسال بهتر خواهد شد. مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورس کمتر از قبل شده و پاداش پایان خدمت ۹۶ پرداخت شد. در سال ۹۷ پرداخت معوقات بازنشستگان خیلی بهتر بود و باقیمانده در چند ماه آینده آخر سال پرداخت خواهد شد.

بطحایی درباره سند تحول بنیادین گفت: زمانی می‌توان گفت: سند تحول اجرایی شده است که بچه‌ها در مدرسه شاد باشند و با اعلام تعطیلی مدارس ناراحت شوند. بچه‌ها در مدرسه باید حس و حال خوبی داشته باشند. ۷۲ برنامه برای اجرا در سال ۹۸ در راستای اجرای سند تحول تدوین شده و نیازمند اعتبارات است. اجرای سند تحول نیازمند همکاری سایر حوزه هاست.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره مشکلات مدارس فرسوده در کشور و سیستم غیراستاندارد گرمایشی گفت: در زاهدان و منطقه‌ای که آتش سوزی رخ داد اصلا گاز وجود ندارد و همکاران مجبور به استفاده از نفت شده اند.۱۴۰ هزار کلاس در کشور از وسایل گرمایشی غیرایمن استفاده می‌کنند. بعد از این اتفاق پویش #همه بر پا را برای جمع آوری وسایل گرمایشی غیر ایمن شروع شده است در این دو هفته این پویش مورد استقبال قرار گرفته است.

بطحایی در ادامه اضافه کرد: برای برچیده شدن وسایل گرمایشی در سیستان در دو هفته اخیر ۵ هزار بخاری استاندارد فرستاده شد و می‌توانیم با منابعی مشکل وسایل گرمایشی را حل کنیم. در سال جاری ۵۰ درصد مدارس توسط خیرین افتتاح شد. متاسفانه شاهدیم برخی مدارس سقفشان درحال خراب شدن است و در همان اطراف ساختمان‌های برخی ارکان‌ها بسیار خوب و مستحکم بنا شده اند.

وی افزود:به عنوان یک معلم می‌گویم تمامی دستگاه‌های دولتی باید اول به مدارس و وضعیت آن‌ها رسیدگی کنند. ما شاهدیم شهرداری و دستگاه‌های دولتی چه ساختمان‌هایی بنا می‌کنند. توجه کنیم بچه‌های دراین مدارس درس می‌خوانند که آینده کشور را می‌سازند. ۱۰ سال پیش ۷۰ درصد مدارس ما غیرایمن بود و اکنون ۳۰ درصد مدارس ما غیرایمن است. از حیث کمی رشد قابل توجهی در میزان مدارس از بعد از انقلاب داشته ایم. در پیش دبستانی نرخ تحت پوشش بالای ۷۰ درصد رسیده، نرخ دانش آموزان پسر و دختر یکسان شده، نرخ تحت پوشش در دوره ابتدایی به بالای ۹۸ درصد رسیده، در ۵ هزار کلاس درس یک دانش آموز داریم و هزینه سرانه آموزشی در مناطق محروم ۲ برابر دیگر مناطق است.

بطحایی گفت:مدارس غیر دولتی که هزینه زیاد می‌گیرند کم هستند، ولی بیشتر مدارس همان شهریه ابلاغی را دریافت می‌کنند. در دوره آموزش عمومی خصوصی سازی آموزش مدنظر مدیران ارشد کشور نیست. خصوصی سازی آموزش یعنی هزینه تحصیل از جیب داده شود که اصلا به دنبال آن نیستیم. اگر بتوانیم هزینه را کاهش و کیفیت را حفظ کنیم همه از آن استقبال می‌کنند. اگر فردی که شایستگی لازم را داشته باشد جذب کنیم و کمتر هم هزینه کنیم چه مشکلی دارد؟ در طرح خرید خدمات آموزشی برون سپاری در رشته فنی و حرفه‌ای باعث شد به جای اینکه ۶ برابر هزینه کنیم این مبلغ را با برون سپاری کاهش دهیم. تامین هزینه‌های آموزش و پرورش بر عهده دولت است.

مسیر تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش عمومی قدری منحرف شده است

بطحایی افزود: مسیر تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش عمومی قدری منحرف شده است. بچه‌ها باید چیزی را که یاد می‌گیرند مورد نیازشان باشد در غیر این صورت یا این یادگیری اتفاق می‌افتد که یا کوتاه مدت است یا فرار است و از آن متنفر هستند. کتب کمک درسی باعث شده تفکر و خلاقیت بچه‌ها به چالش گشیده شود. این کتاب‌ها سمی هستند که در بدن بچه‌ها تزریق می‌شود.

وی دربارره حذف مشق شب گفت: در مدارسی که امکانات دارند در پایه اول تا سوم در خانه تکالیف محاورت محور انجام و تکالیف اصلی در مدرسه انجام شود. بخش عمده تعلیم و تربیت باید به این سمت برود که کودک در مقابل آسیب‌های اجتماعی چه کند و در معاشرت‌های اجتماعی باید چگونه برخورد کند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد:۸۵ درصد دانشگاه‌ها درسال آینده نیازی به کنکور ندارند که یعنی پایان دادن به استرس و دلشوره. از سال‌های قبل امتحان نهایی یازدهم هم در سوابق تحصیلی اعمال می‌شود. دانش آموزانی که امسال در کنکور شرکت می‌کنند فقط امتحان نهایی دوازدهم به عنوان سابقه تحصیلی در کنکور اعمال میشود. در تلاشیم امتحانات سه سال آخر نه در همه دروس را نهایی کنیم. دامنه شناسایی از ساحت علمی فراتر رفته و استعداد‌های ورزشی فرهنگی و … در حال گسترش است. طرح شهاب از پایه چهارم شروع می‌شود و هدفش شناسایی استعداد‌ها در تمامی زمینه هاست.

بطحایی اضافه کرد: تنها راه رهایی آموزش و پرورش از مشکلات کنونی سپردن کار به دست معلمین است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خودروکارعصر تشکلصنعت کار