آغاز هدایت تحصیلی دانشآموزان از نیمه دوم تیر/ حضور مشاوران مدارس در «شاد»

به گزارش عصر خدمات، امسال دانشآموزانی که پایه نهم را به اتمام رساندند، هدایت تحصیلی دارند؛ هدایت تحصیلی در سرنوشت دانشآموزان تأثیر بسزایی دارد چرا که آنها حالا باید رشته تحصیلی که میخواهند در آینده ادامه دهند، انتخاب کنند.
به عبارت دیگر هدایت تحصیلی از آن جهت حائز اهمیت است که دانشآموز، با انتخاب رشته تحصیلی، مسیر زندگی خود را هم تعیین میکند؛ حالا فرصتی است که دانشآموز به علایق خود، توانمندیهایش و برنامهریزی برای آیندهاش دقیقتر فکر کند و از خانواده و افراد آگاه مشورت بگیرد تا بتواند بهترین انتخاب را داشته باشد.
محمدی کارشناس مشاوره گفت: «انتخاب درست رشته تحصیلی به موفقیت تحصیلی، رضایت شغلی و پیشرفت در کار، کسب درآمد، لذت از زندگی و موقعیت اجتماعی مناسب میانجامد؛ در حقیقت دانشآموزی که انتخاب درست در زندگی دارد، در طول زندگی نیز از کار و موقعیت اجتماعی خود رضایت دارد».
وی افزود: «از سوی دیگر وقتی انتخاب صحیح نباشد موجب افت تحصیلی میشود و ضمن اینکه استعداد دانشآموز نیز شکوفا نمیشود و به سرخوردگی و عدم رضایت از زندگی میانجامد».
* برای دریافت فرم هدایت تحصیلی نیاز به حضور در مدرسه نیست
امسال شرایط تحصیل متفاوت بود و دانشآموزان شرایط ویژهای را گذراندند؛ کرونا باعث شد که دانشآموزان به مدرسه نروند و تحصیل را از خانه و از طریق آموزش مجازی پیگیری کنند.
مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره زمان اعلام هدایت تحصیلی دانشآموزان گفت: «دو هفته بعد از اعلام نتایج، مدیر مدرسه نمرات دانشآموزان را به اداره منتقل میکند و اداره آموزش و پرورش هر منطقه، بعد از دریافت تمام نمرات دانشآموزان پایه نهم منطقه، نمرات را تأیید میکند و نمرات روی سامانه میآید و از روزی که آموزش و پرورش نمرات را تأیید و اعلام کند، سه روز بعد از آن، دانشآموزان میتوانند نمون برگ 6 و 7 خود را دریافت کنند».
وی به زمان بندی آن اشاره کرد و ادامه داد: «از 15 تیر عملیات کار آغاز میشود و البته هماهنگیها انجام شده است که نیازی به حضور دانشآموزان در مدرسه مبدأ و مقصد برای دریافت نمون برگ 6 و 7 نیست؛ به عبارت دیگر با استفاده از پورتال همگام، برنامهریزی کردیم و دانشآموز در مدرسهای که میخواهد ثبتنام کند، توسط مدیر مدرسه میتواند نمون برگ 6 و 7 را دریافت کند».
* حضور مشاوران مدارس در شاد
دانشآموزان در سالهای گذشته برای هدایت تحصیلی میتوانستند از کمکها و نظرات مشاوره مدرسه استفاده کنند و آیا امسال این شرایط فراهم است؟
شکوهی در این خصوص گفت: «از همین هفته برای مشاوران مدارس در سامانه شاد دسترسی ایجاد شد و میتوانند گروههایشان را تشکیل داده و با دانشآموزان خود در ارتباط باشند؛ به عبارت دیگر هر مشاور مدرسه امکان راهاندازی گروه و کانال را دارد و این ارتباط میتواند خصوصی بین دانشآموز و مشاور باشد».
وی با بیان اینکه مشاور مدرسه میتواند برای والدین دانشآموزان نیز در شبکه «شاد»، گروه تشکیل دهد، اضافه کرد: «در گذشته نمون برگ آزمایشی داشتیم اما امسال فرصتی فراهم نشد چون وضعیت امتحانات دانشآموزان معلوم نبود؛ در گذشته این را برای پایان فروردین و هفته اول اردیبهشت ارائه میکردیم تا دانشآموزان اگر احیانا نیاز به تلاش بیشتر یا کمبود نمره در بخشی داشتند، در فاصله زمانی تا امتحانات خرداد، اقدام کنند اما امسال چون وضعیت امتحانات مشخص نبود، استثنائا این اتفاق نیفتاد و ما نمون برگ آزمایشی را چاپ نکردیم».
* شرکت یک میلیون دانشآموز پایه نهمی در هدایت تحصیلی
در حال حاضر حدود یک میلیون و 28 هزار دانشآموز پایه نهمی هستند که باید برای تعیین سرنوشت خود، فرایند هدایت تحصیلی را انجام دهند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره ظرفیت رشتههای تحصیلی گفت: «ظرفیت رشتههای تحصیلی بر اساس تعداد ظرفیتی است که در هر منطقه وجود دارد یعنی منطقه بر اساس امکاناتی که دارد مانند معلمان مدرسه و فضایی که دارند، آن رشتهها را ایجاد میکنند».
وی در خصوص توازن بین رشتهها، افزود: «ما سیاستهای کلی را به استانها و مناطق ابلاغ کردیم و رویکرد این است که در واقع بتوانیم آن توازنی که لازم است بین رشتهها ایجاد کنیم، اما به هرحال تلاش این است که از حداکثر ظرفیت استفاده شود».
* کف نمرات برای انتخاب رشته چگونه است؟
دانشآموزان در هدایت تحصیلی میتوانند شاخه کاردانش، شاخه فنی و حرفهای و شاخه نظری را انتخاب کنند؛ شاخه نظری هم شامل رشته ادبیات و علوم انسانی، رشته علوم و معارف اسلامی، رشته ریاضی فیزیک و رشته علوم تجربی است.
اما کف نمرات چه عددی است که این عددها را در جدول بالا میتوانید مشاهده کنید؛ شکوهی در این خصوص گفت: «کف نمرات در رشته ریاضی در درس ریاضی 14 و در درس علوم تجربی 13 است و در رشته تجربی برعکس است یعنی در درس علوم تجربی 14 و در درس ریاضی 13 است».
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «دانشآموزان در آزمون توانایی و رغبت تکمیل کردهاند و فرایندهای هدایت تحصیلی انجام شده است».
* گرایش دانشآموزان به رشتههای تجربی
به رغم تلاشهای وزارت آموزش و پرورش برای توازن بین رشتهها، همچنان گرایش به رشته تجربی بالاست و این موضوع در کنکور خود را نشان میدهد؛ تعداد زیادی از دانشآموزان که در رشته تجربی شرکت میکنند، در نهایت چون سهمیه این رشته کم است، پشت درهای دانشگاه میمانند و شکست میخورند و اثر این شکست تا سالها روح و روان آنها را میخراشد.
به نظر میآید هدایت تحصیلی صحیح نیازمند عزم جدی از سوی نهادهای مربوط است؛ کسانی که میتوانند نقشی در آینده دانشآموزان داشته باشند و مسیر درستی را به آنها نشان دهند که میتوان به اقداماتی چون فرهنگسازی، حذف شغلهای کاذب و ارزشگذاری به همه شغلها اشاره کرد.
منبع: فارس
انتهای پیام/