
به گزارش عصرخدمات، در روزهایی که تحریم بر روی صنعت خودرو سایه انداز نبود بهمن موتور سهم بازار مناسبی در خودرو های سواری داشت، در سال های اخیر با انتخاب و ارائه محصولات از هر نشان، طیف مناسبی از هر سگمنت های مختلف در سبد محصول خود برای ارئه به بازار دارد.
در خصوص سدان های میان قامت بهمن موتور با عرضه ریسپکت که حدود یک سال است در بازار کشور حضور دارد قصد دارد تا سهمی از بازار را از آن خود کند اما هنوز این خودرو با توجه به مشخصات فنی و مزیت های خود به جایگاه درستش نرسیده.
بهمن ریسپکت در بازار چین با نام کویین یا کایی ژوآندو شناخته می شود هر دو این برند های بیان شده از زیر مجموعه های چری هستند. پلت فرم ریسپکت با آریزو ۵ و آریزو ۶ اشتراکات فراوانی دارند.
در بحث ظاهر تفاوت هایی زیادی میان سدان های آریزو و ریسپکت وجود دارد، به صورت کلی طراحی ریسپکت نسبت به آریزو ۶ ، عریض تر و ارتفاع سقف پایین تری دارد. ریسپکت طراحی بدون اغراقی دارد اما نمی توان ظاهر آن را هم ساده توصیف کرد.
نمای عقبی ریسپکت هم منتقدانی دارد و هم طرفدارنی، برخی می گویند این نوع طراحی چراغ ها و متصل نبودنشان دیگر ترند یا مد روز نیست. برخی دیگر ترکیب رنگ مشکی در گرافیک چراغ که به صورت اساس اولیه قرار گرفته با رنگ قرمز به شدت جذبشان می کند.
طراحی ریسپکت به صورت کلی در نما های مختلف با هم هماهنگ است، در طرح چراغ های روز جلو نمادی J شکل استفاده شده که همین الگو را در رینگ، گرافیک چراغ های عقب هم دیده می شود. این هارمونی میان طراحی داخل کابین هم قابل لمس است و بر روی دستگیره درب و کنسول میانی می توان این المان را یافت.
کیفیت مونتاژ داخل کابین قابل قبول است و عایق بندی کاملا مناسب و صدای اضافی ازبیرون به داخل کابین جذب می کند، متریال مصرفی در برخی نقاط داخل کابین مناسب هستند اما برخی نقاط می توانست با کیفیت بیشتری ارائه شود.
طراحی داخلی کابین با توجه به رده قیمتی آن در بازار و همچنین در بازار جهانی ارگونومی مناسبی دارد، ریسپکت در دسته خودرو های سدان خانوادگی و گزینه اقتصادی محسوب می شود. دلیل اینکه متریال داخلی برخی نقاط نرم و یا با کیفیت تر نیستند، هزینه نهایی آن در بازار است، نرخ ارز و هزینه های جاری تولید در صنعت سامان می یافت، ریسپکت از منظر قیمتی در جای درست خودر قرار می گرفت.
فضای کابین با توجه به ارگونومی مناسب تمامی ادوات و آپشن ها برای تمامی سرنشینان فضا مناسب وجو دارد و با صندلی های به کارگرفته شده در این خودرو حس اسپرت را به سرنشینان جلو القا می کند. فاصله محوری در بهمن ریسپکت ۲۷۰۰ میلی متر است که سعی شده با توجه به طول ۴۶۷۰ میلی متری این خودرو بیشترین حد از باشد و فضای بازی را در کابین رقم زده است. تنها نکته که باید در خصوص صندلی های سرنشینان جلو بیان کرد با توجه به نوع صندلی ها که اصطلاحا به آن ها خلبانی می گویند افراد قد بلند فاصله سر تا سقف خیلی کم دارند که با تنظیم صندلی این مشکل بر طرف می شود.
مشخصات فنی
بهمن ریسپکت دارای یک موتور چهار سیلندر خطی با حجم ۱.۵ لیتری مجهز به توربو شارژر شده است. این موتور قادر به تولید توان ۱۵۴ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور در حداکثر راندمان کاری خود است. از آنجایی که ریسپکت جز زیر مجموعه های چری محسوب می شود و چری چین در خصوص توسعه موتور های محصولات خود همکاری نزدیکی با برند AVL اتریش دارد، موتور ریسپکت هم توسعه یافته توسط این شرکت است و می توان جز موتور های قابل اطمینان بازار نام برد.
مزیت دیگر موتور ریسپکت نسبت به رقبا داشتن سیستم Air to Water است، این سیستم جایگزین سیستم قدیمی اینترکولر شده که هوا ورودی موتور را با رادیاتور مخصوص با هوا پیرامونی خنک کرده و به داخل سیلندر می فرستاد، در سیستم جدید هوا ورودی موتور را با سیستم آب خنک، خنککاری می کند و در راندمان کاملا تاثیر گذاری بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد. این سیستم باعث می شود تا میزان لگ توربو کم شود و همچنین در تصادفات هم سیستم توربو آسیب کمتری ببیند.
توان تولید شده توسط موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک از نوع Cvt که به صورت مصنوعی ۹ دنده را هم شبیه سازی می کند به محور جلو منتقل می کند. این نوع گیربکس را بر روی محصولاتی نظیر آریزو ۵ و ۶ و همچنین تیگو ۷ پرو و ام وی ام x55 پرو هم شاهد هستیم.
سدان میان قامت بهمن موتور، سیستم تعلیق بسیار مناسبی دارد در محور جلو مک فرسون و در محور عقب مولتی لینک است که می توان گفت یکی از مزیت های چشمگیر این خودرو به شمار می آید.
آپشن، امکانات رفاهی و ایمنی
ریسپکت پرایم در بخش ایمنی سرنشینان با شیش کیسه هوا ده نقطه ای به بازار کشور عرضه شده است، از دیگر امکانات رفاهی این سدان باید به روشن شدن خودرو از روی ریموت، ، استارت دکمه ای، سانروف، فناوری LED چراغ ها، کنترل بالا و پایین بودن شیشه ها از روی ریموت،کروز کنترل، تهویه الکتریکی دستی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور نور تنظیم حالت رانندگی اکو و اسپرت، ، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، و جلو آمپر ترکیبی دیجیتال و آنالوگ اشاره کرد.
آپشن های دیگر ریسپکت نظیر، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی، آینه های جانبی برقی، شارژر بی سیم تلفن همراه، سنسور فشار و دمای باد تایر، دریچه تهویه ردیف عقب، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی سامانه کنترل پایداری الکتریکی، نور پردازی کابین قابل تنظیم است.
تست فنی
تیم تست و برسی عصرخدمات دو روز فرصت داشت تا تمامی زیر و بم ریسپکت پرایم را برسی کند. به صورت کلی خودرویی قابل دفاع در رده اقتصادی است و توانسته بود نظر نفرات فنی و نگارنده را در بعضی از موضوعات به خود جلب کند. دراین تست دو روزه مسیری حدودا ۵۰۰ کیلومتری طی شد.
صندلی ها نرم و به واسطه نوع طراحی سرنشینان را خسته نمی کند و حتی اگر هوا هم سرد بود می توانست با گرمکن صندلی ها تجربه سفربا این خودرو لذت بخش تر باشد. همانطور که قبلتر هم اشاره شد ارگونومی و دسترسی به تمامی ادوات و تنظیمات خودرو بسیار مناسب صورت گرفته و خودرو فرمان پذیری و ترمز های مناسبی دارد. در طول این مسیر در روز های گرم تابستان سیستم تهویه مطبوع مدوام روشن بود و کابین به خوبی خنک می شد که باید دما را در بعضی موارد بالا هم برده می شد، این سیستم کولر تاثیری ملموس در کشش خودرو نداشت و آمپر دمای آب از جای خود تکان نمی خورد.
نکته ای که باید به آن اشاره کرد کندی تعویض دنده است که به نوعی می توان گفت خصلت این نوع گیربکس این است و در این سال ها گیربکس های Cvt به شدت رشد کرده اند. در خصوص سیستم تعلیق ریسپکت و نحوه عملکرد ان باید گفت، ضربه های جاده را خوب کنترل می کند.
ریسپکت با اینکه پلت فرم مشترکی با اریزو ۶ و ۵ دارد اما قطعا در بازار کشور رقیبان سر سخت هم هستند و می توان یکی دیگر از مزیت های ریسپکت را جدا از بحث سیستم تعلیق، زنجیره خدمات پس از فروش بهمن موتور دانست، چرا که تجربه همکاری با ژاپنی ها بهمن را به یکی از شرکت های وفادار به مشتری بدل کرده است.
نویسنده وعکاس: علی غفاری