
به گزارش عصر خدمات،نشست خبري مهدي خطيبي مديرعامل ايران خودرو با حضور چند تن از مديران و معاونين اين شركت با محور عملكرد ايران خودرو در يك سال گذشته برگزار شد.
در اين نشست مهدي خطيبي ضمن اشاره به موضوع قيمت گذاري دستوري و خروجي هاي آن گفت: مهمترين مشكل صنعت خودرو موضوع قيمت گذاري دستوري است. در قانون بودجه سال آينده مشخص شده كه همه خودروها بايد در بورس كالا به فروش برسند. در خصوص افزايش قيمت خودروها هنوز اقدامي انجام نداده ايم.
وی افزود: ايران خودرو امروز بيش از ٤٠ درصد نسبت به سال گذشته اقتصادي اداره مي شود. تا ابتداي آذر ماه بيش از ٢٨٠٠ ميليارد تومان با روش هاي مختلف كاهش هزينه داشتيم.
مدیر عامل ایران خودرو ادامه داد: ايران خودرو امروز در همه شاخص هاي اقتصادي بهتر از سال هاي قبل است و در سال هاي آينده نتايج آن مشخص خواهد شد.
خطيبي در اين نشست خبر از ميزباني مديرعامل شركت هايما در ١٧ اسفند ماه داد و گفت: در توسعه همكاري ها و سياست هاي آينده قطعا رفتارهاي شريكان فرانسوي و ترك فعل و همكاري با ايران مد نظر خواهند بود. اما چين شريكي استراتژيك است و برنامه صنعت چين توسعه و خريد سهام خودروسازان جهان تا سال ٢٠٣٠ است.
خطيبي در خصوص نقل قولي كه در هفته قبل منتشر شد و به عدم استاندارد خودروهاي ايراني براي ورود به بازار روسيه اشاره کرد، گفت: اين نقل قول واقعيت ندارد زيرا ما در حوزه خودروهاي سواري صادرات را انجام داده ايم و در بخش خودروهاي تجاري نيز همكاري ها ادامه دارد.
مديرعانمل ايران خودرو ادامه داد: در همكاري با مپنا پيشنهاد داديم سال آينده ٥٠دستگاه تارا برقي را در جزيره كيش به صورت آزمايشي به عنوان تاكسي مورد استفاده و تست قرار دهيم. همچنين خودروي اقتصادي با موتور برقي در ايران خودرو و موتور بنزيني در سايپا توليد مي شود.
وی در خصوص كاهشزيان انباشته ايران خودرو نيز گفت: بهمن ماه سال ١٤٠٠ سهام ايران خودرو در بورس حدود ١٨٠ تومان بوده است اما امروز اين رقم حدود ١١٠٠ در صد افزايش يافته است. ضمنا فروش خودرو در بورس كالا به جبران زيان انباشته كمك مي كند. ولي طبق استانداردهاي سازمان حسابرسي بعد از تحويل خودروها محاسبات سود ثبت مي شود و به همين دليل در سال آينده تاثير اين موضوع را در صورت هاي مالي خواهيم ديد. زيان ده هستيم اما شيب زيان كاهش يافته است و روند در سال بعد مثبت خواهد شد.
خطيبي در خصوص واگذاري خودروها بدون قاعده فروش در بورس گفت: خودروهايي كه در قرعه كشي قرار دارند حتي يك دستگاه هم بدون قانون واگذار نشده است.ارگان ها و سازمان ها طبق قوانين نه از بازار مي توانند خودرو بخرند و نه مي توانند واردات كنند.واگذاري هاي خودرو به نهادهاي نظامي و اجرايي طبق قانون انجام شده است و حتي خودروي فرسوده را هم تحويل داده اند. ضمن اين كه اين روند قانوني سالهاست كه وجود دارد. من در مجمع شركت هم گفتم اطلاع رساني اشتباه بوده است و حتي معاون بازرسي رياست جمهوري هم به اين موضوع ورود كرده است و مشكلي نبوده.
خطيبي ادامه داد: اين كه در تلويزيون تنها به واگذاري ها در ايران خودرو مي پردازد يك علامت سوال است. در ديگر خودروسازها كه اصلا منظور بنده سايپا نيست، نيز اين موضوع اتفاق افتاده و سوال اساسي اين كه چرا صدا و سيما به اين موضوع انتقاد دارد ولي خودش درخواست خودرو از سايپا و ايران خودرو دارد؟
او تصريح كرد: صنعت خودرو با توجه به سرمايه گذاري و زيرساخت هايي كه وجود دارد كاملا پتانسيل هاي مثبت دارد. اما متاسفانه فضاي رسانه اي مناسبي در خصوص صنعت خودرو وجود ندارد. در خصوص كيفيت مثلا اگر نقدي هست درهاي ايران خودرو باز است و هر كس مي تواند كمكي كند بسم ا… .
خطيبي ادامه داد: ايران خودرو بارها گفته مخالفتي با واردات خودرو ندارد. اما اين كه به سمت آزادسازي واودات خودروهاي دست دوم برويم من به شدت مخالف هستم و از نظر كارشناسي اين موضوع اشكال دارد.
او افزود: در خصوص خودروهايي كه به فروش رسيده است در بورس كالا نكته اين است خودرو مطابق آنچه در قرار داد مطرح شده تحويل مي شود. امكان ندارد كه خودروبه فرض با رينگ آلومينيومي فروخته شود و در زمان تحويل رينگ فلزي باشد. در زمان خريد خودرو همه چيز شفاف است. اين كه ما سودآور نيستيم را با كم فروشي به مشتريان جبران نمي كنيم.
مدیر عامل ایران خودرو گفت : تمام رکوردهای تولید ایران خودرو در سال آینده شکسته خواهد شد و افزایش کیفیت محصولات نیز در دستور کار قرار دارد و سوددهی به حداکثر می رسد.