بررسی اطلس محصول جدید سایپا

سایپا در ماههای اخیر از یک محصول جدید رونمایی کرده است که میتواند نظر خریداران را تا حدودی به خود جلب کند. هرچند که پلتفرم استفاده شده در این خودرو همان پلتفرم کوییک است و این موضوع کمی توی ذوق میزند. به هر حال انتظار میرفت که سایپا پلتفرم قدیمی کوییک که همان تیبا است را کنار بگذارد و از یک پلتفرم جدیدتر رونمایی کند اما میبینیم که اطلس همان کوییک است با ظاهری جدید و متفاوت؛ البته سایپا مدعی شده که پیشرانه این محصول هم کمی تغییر داشته است که البته خیلی زیاد نیست و اصالت موتور همان پیشرانه M15 است. در ادامه به بررسی سایپا اطلس میپردازیم.
بررسی ظاهری اطلس محصول جدید سایپا
در مجموع ظاهر این خودرو کمی برای خریداران جدید است اما با نگاهی دقیق و کلی میتوانید متوجه شوید که خیلی هم جدید نیست و اصالت این محصول همان کوییک است. نمای جلویی جذاب طراحی شده و از ترندهای روز طراحی خودروهای خارجی پیروی میکند. چراغهای کشیده با ترکیب زاویههای تند و نرم باعث شده طراحی چراغها جذاب شود. جلو پنجره این خودرو به صورت خطوط عمودی کنار یکدیگر است که نمایی مانند اتومبیلهای اسپرت مازراتی پیدا کرده است. ترکیب نمای جلویی میتواند نظر شما را به خود جلب کند. این نما کمی در محصولات داخلی و به خصوص اقتصادیها کمی تازه است.
در نمای عقب میتوانید طراحی جدید با خطوط تند و تیز را ببینید. چراغها دو تکه هستند که یک بخش آن روی بدنه و بخش دیگر آن که کوچک هم هست روی درب صندوق عقب قرار گرفته است. بر روی درب صندوق عقب به غیر از بخش کوچکی از چراغها فقط نام اتومبیل را میبینید و نمایی صاف و یک دست دارد. در پایین اتومبیل میتوانید یک دیفیوزر را ببینید که به نمای عقب فرمی اسپرت داده است. پلاک اتومبیل بر روی دیفیوزر نصب میشود. بر روی دیفیوزر جایی برای اگزوز در نظر گرفته نشده است که جا داشت برای چذابتر شدن این بخش جایی برای آن در نظر میگرفتند.
اما شاید بتوان نقطه ضغف طراحی در این خودرو را نمای بغل آن دانست که دقیقا تداعی کننده فرم کوییک است. همان فرم ناهمگون که نتوانسته بود نظر خریداران را به خود جلب کند. در بخش جلویی کشیدگی را میبینید و در بخش عقب هم همان قوز کردگی شیشه درب صندوق عقب دیده میشود. همین بخش کار را خراب کرده و شما را به یاد پلتفرم قدیمی سایپا میاندازد. دستیگرههای درب خودرو به رنگی مشکی طراحی شده است و با تغییر رنگ اتومبیل رنگ این دستگیرهها تغییری نمیکند. رینگها در این اتومبیل آلومینیومی است که قبلا آنها را روی کوییک دیدهایم.
برخلاف نمای بیرونی میتوانید در نمای داخلی کمی تغییرات مثبت ببینید. تریم طراحی داخلی دو رنگ است که باعث جذابیت کابین شده است. رنگ کرمی یا قرمز با رنگ مشکی همراه شده تا نمای کابین تکمیل شود. بر روی داشبورد میتوانید یک نمایشگر به علاوه پنل دکمههای مدیریتی را ببینید. کانالهای کولر بین نمایشگر و پنل مدیریتی قرار گرفته است. همچنین فرمان این خودرو به صورت دور چرم به همراه دکمههای کنترلی طراحی شده تا سهولت کار برای راننده را به همراه داشته باشد. عقربههای کلاستر این خودرو به صورت برعکس طراحی شده که باعث شده نمایی جالب داشته باشد. روکشهای صندلی به صورت چرم و پارچه طراحی شده است.
بررسی ابعاد و اندازه اطلس محصول جدید سایپا
ابعاد این خودرو تفاوت زیادی با کوییک محصول دیگر سایپا ندارد، البته اطلس از تیبا2 بزرگتر است. از همین رو میتوانید روی فضای داخلی این خودرو و ظرفیت صندوق عقب آن حساب بیشتری نسبت به تیبا2 باز کنید. فضای کابین برای سرنشینان عقب نسبتا خوب است و مشکلی برای جای پای آنها وجود ندارد. همچنین فضای عقب برای بار از پژو 206 و تیبا 2 بیشتر است. اطلس برای 4 الی 5 نفر سرنشین فضا دارد. از این خودرو میتوانید برای سفرهای تو شهری استفاده کنید. خودروهای هاچبک با این ابعاد و اندازه برای جای پارک در سطح شهر با مشکلی مواجه نخواهند شد.
بدنه |
هاچبک |
طول |
۴۰۲۰ میلیمتر |
عرض |
۱۶۸۵ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۵۴۰ میلیمتر |
فاصله محورها |
۲۴۱۰ میلیمتر |
وزن خالص |
۱۰۶۵ کیلوگرم |
تعداد سرنشین |
۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب |
۲۸۵ لیتر |
حجم مخزن سوخت |
۴۱ لیتر |
قطر رینگ |
۱۴ اینچ |
بررسی مشخصات فنی اطلس محصول جدید سایپا
در بخش فنی هم سایپا باز هم از موتور M15 استفاده کرده است. هرچند که سایپا مدعی است این موتور کمی بهینه شده است و قدرت آن از 87 اسب بخار به 90 اسب بخار افزایش پیدا کرده است. همچنین نصب سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا VVT مهمترین تغییر در این خودرو بوده است. البته دریچه گاز این اتومبیل هم برقی شده است که باعث شده کمی پیشرانه در این بخش بهبود پیدا کند. همچنین گشتاور این پیشرانه از 128 نیوتونمتر به 137 نیوتونمتر افزایش پیدا کرده است. تغییرات در این بخش هرچند مثبت بوده است اما انتظار میرفت که سایپا تغییرات بهتری را نسبت به موتورهای قبلی خود بدهد تا محصول به روزتری وارد بازار شود.
نوع موتور خودرو |
خطی بنزینی |
حجم موتور |
۱.۵ لیتر |
سیلندر / سوپاپ |
۴ / ۸ |
تنفس موتور |
طبیعی |
قدرت |
۹۰ اسب بخار |
گشتاور |
۱۳۷ نیوتنمتر |
گیربکس |
دستی ۵ سرعته و CVT |
محور محرک |
دیفرانسیل جلو |
شتاب |
۱۳ ثانیه |
سرعت |
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت |
۶.۹ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو ۵ |
فرمان |
هیدرولیک و برقی |
آپشن و امکانات اطلس محصول جدید ساپیا
در این بخش هم ساپیا سعی کرده کمی تفاوت ایجاد کند باید گفت این محصول فول آپشنترین خودروی هاچبک داخلی تولید شده توسط سایپا است. البته از ظاهر این خودرو هم میتوانید به این مضوع پی ببرید. سایپا سعی کرده با ارائه این محصول نظرات را به خود جلب کند که البته باید منتظر نشست و دید فروش آن در بازار به چه صورت است. البته لازم به ذکر است که سایپا اطلس را در 3 تیپ مختلف G، L و E روانه بازار که کاملترین آن تیپ E خواهد بود که از جعبه دنده CVT برخوردار خواهد بود. در این نسخه امکانات رفاهی مانند استارت بدون کلید هم دیده میشود.
- کروز کنترل
- کنترل ایستایی در سربالایی
- کنترل کشش
- کنترل پایداری
- سنسور عقب
- رادار نقطه کور
- ترمز ضدقفل
- توزیع نیروی ترمز
- ترمز کمکی
- اتولایت
- چراغ روز
- دکمههای کنترلی فرمان
- نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
- ناوبری
- دوربین عقب
- کیسه هوا
- ورود بدون کلید
- استارت بدون کلید
- صندلی برقی راننده
- گرمکن صندلی جلو
- آینه بغل برقی
- سانروف
- قابلیت شارژ موبایل USB
- مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچ
- چراغ ترمز اضطراری (ESS Function)
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- سیستم ضدسرقت (Immobilizer)
- هشدار دهنده امنیتی
- هشدار نبستن کمربند راننده
- کمربند ایمنی با مکانیزم کاهنده نیرو
- سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک
- نشانگر تعویض دنده G
- نگهدارنده صندلی کودک در صندلی عقب (ISO FIX)
- سیستم محاسبه سفر
- صندلی سرنشین جلو ۴ حالت دستی
- صندلی راننده ۶ حالت دستی
- رادیو پخش بلوتوث + AUX + USB
- غربیلک فرمان D-TYPE
- سیستم نمایش کنترل باد تایرها (TPMS)
- باربند اسپرت
- دستگیره آسان بازشو
- نشانگر سرویس دورهای EPS
- آینه جانبی با قابلیت تاشو برقی
نویسنده: نادر شاه نشین