بررسی لاماری ایما هیبرید

لاماری ایما یکی از اتومبیلهای لوکس این روزهای بازار داخل است که توانسته با ظاهر جذاب خود نظر خریداران به خوبی جلب کند. این کراس اوور چینی محصولی از شرکت دانگ فنگ با نام T5 EVO است که مدل هیبریدی آن با نام T5 HEV به بازار عرضه شده است.
اما این خودرو در بازار ایران با همان لاماری ایما هیبریدی معرفی شده است. این روزها خودروهای هیبریدی بسیار مورد توجه هستند و شرکتهای داخلی هم برای جلب نظر علاقهمندان این حوزه اقدام به ارائه اتومبیلهای هیبریدی کردهاند اما همچنان زمان نیاز هست تا بتوان از بازار این بخش نتیجهگیری کرد. از همین رو تصمیم گرفتیم تا در این بخش به بررسی لاماری ایما هیبرید بپردازیم تا طرفداران این خودروها بیشتر با شرایط آنها آشنا شوند.
بررسی ظاهری لاماری ایما هیبرید
طراحی کلی لاماری ایما هیبرید نسبت به مدل بنزینی آن تغییری نکرده است اما خوب یک سری تغییر جزئی در این خودرو به وجود آمده تا شاهد حضور یک فیس لیفت زیبا و جذاب باشیم. در نمای جلویی این خودرو جلو پنجره که بخش مهمی را پوشش داده است تغییراتی داشته که باعث شده نمای جلویی کمی اسپرتتر و خشن شود. بزرگتر شدن این جلو پنجره باعث شده تا نمای جلویی کمی تاریکتر شود. هرچند که این موضوع یک نکته منفی نیست. همچنین یک زه در زیر سپر قرار دارد که باعث شده نمای جلویی خودرو کمی کشیدهتر به نظر برسد.
در نمای بغل این اتومبیل هم روال به همان شکل نمای جلویی است. در مجموع تغییری نیست اما یک سری تغییرات جزئی مانند زه زیر دو درب اتومبیل که سرتاسر اتومبیل کشیده شده است دیده میشود. روی این زه یک خط کرومی کشیده شده است که موجب زیباتر شدن نمای بغل شده است.
همین تغییرات جزئی هم حتی به چشم میآید و میتوانید آن را به خوبی تشخیص دهید. سایر بخشها از نمای بغل تغییری نداشته است و خطوط به کار رفته در طراحی نشان از دیزاین خشن و اسپرت این خودرو دارد. همچنین کشیدگی بخش جلویی با شمای کلی خودرو همخوانی دارد. رینگهای اسپرت لاماری ایما هیبرید در نمای بغل به زیبایی طراحی شده تا تکمیل کننده نما در این بخش باشد.
در نمای عقب این خودرو هم تغییراتی به وجود آمده که در همان نگاه اول قابل مشاهده است. در بخش عقب یک دیفیوزر بزرگ به خودرو اضافه شده که نمایی جذاب و اسپرت را به اتومبیل داده است. زیر دیفیوزر یک بخش هم رنگ بدنه وجود دارد. پلاک اتومبیل بر روی دیفیوزر نصب میشود و در دو طرف دیفیوزر هم اگزوزهای اسپرت دوبل در دسترس هستند. منحنیها و خطوط طراحی روی درب صندوق عقب باعث شده چهره اتومبیل بسیار خشن و اسپرت شود. البته این موضوع را میتوان یک نکته مثبت و بهبود در طراحی کلی اتومبیل دانست. چراغهای عقب هم تقریبا به همان شکل با زاویه تند و تیز طراحی شده است.
در نمای داخل هم مانند نمای بیرونی تغییرات زیادی را شاهد نیستیم و آرین پارس موتور تصمیم گرفته تا همان طراحی ساده و مدرن خودرو را حفظ کند.
هرچند که یک سری تغییرات جزئی مانند گرافیک کنسول بین دو سرنشین جلو صورت گرفته است. این تغییرات ظاهری بر روی طراحی دنده اتومبیل بیشتر دیده میشود. تغییرات دیگر طراحی و دوخت روکشهای چرم صندلی اتومبیل است که نمایی جذاب و زیبا را به اتومبیل داده است. کلاستر و فرمان خودرو به همان شکل قبل است و تغییراتی در آن دیده نمیشود. تغییرات اساسی درون کابین مربوط به امکانات این خودرو میشود که به آنها در بخشهای بعدی اشاره خواهیم کرد.
بررسی ابعاد و اندازه لاماری ایما هیبرید
ابعاد و اندازه لاماری ایما هیبرید با لاماری ایما بنزینی هیچ تفاوتی ندارد. در لاماری ایما تغییر نسل را شاهد نبودیم و فقط یک فیس لیفت ساده صورت گرفته است.
از همین رو اگر این اتومبیل را از نزدیک دیدهاید و ابعاد آن را میشناسید خوب است بدانید که در این بخش هیچ تغییری رخ نداده است. این خودرو یک کراس اوور اسپرت است که برای 5 سرنشین ظرفیت دارد. از این خودرو میتوان برای سفرهای درون و برون شهری استفاده کرد، بدون اینکه با محدودیت فضا روبرو شد. هم درون کابین برای سرنشینان فضای کافی در دسترس است و هم درون صندوق عقب فضای کافی برای بار موجود است.
طول |
4565 میلیمتر |
عرض |
1860 میلیمتر |
ارتفاع |
1690 میلیمتر |
فاصله محوری |
2715 میلیمتر |
وزن |
1550 کیلوگرم |
حجم باک |
55 لیتر |
اندازه رینگ |
19 اینچ |
قطر تایرها |
235 میلیمتر |
حجم صندوق عقب |
480 لیتر |
بررسی مشخصات فنی لاماری ایما هیبرید
همانطور که از نام اتومبیل پیدا است پیشرانه آن به صورت ترکیبی کار میکند. دانگ فنگ برای این خودرو یک موتور بنزینی به همراه یک موتور برقی را در نظر گرفته است که میتوانند به همراه یکدیگر یا حتی به طور جداگانه نیروی اتومبیل برای حرکت را تأمین کنند.
همراهی این دو موتور با یکدیگر بر روی لاماری ایما باعث شده تا آلایندگی و مصرف سوخت اتومبیل کاهش یابد. این ویژگی موجب شده تا محصولات هیبریدی به عنوان محصولات دوستدار محیط زیست شناخته شوند. البته کم شدن مصرف سوخت میتواند خریداران مقرون به صرفه هم باشد. هرچند که باید دید هزینههای شارژ موتور الکتریکی چقدر خواهد شد و بعد در این مورد اظهار نظر کرد.
مدل موتور بنزینی |
4E15T(GDI) |
مدل موتور برقی |
TZ220XYL |
حجم موتور بنزینی |
1493 سیسی |
توان موتور بنزینی |
125 کیلو وات یا 168 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
گشتاور موتور بنزینی |
280 نیوتونمتر |
محدوده حداکثر گشتاور دور موتور بنزینی |
1500 – 3500 دور در دقیقه |
توان موتور الکتریکی |
130 کیلووات (174 اسب بخار) |
حداکثر سرعت موتور الکتریکی |
16000 دور در دقیقه |
گشتاور موتور الکتریکی |
300 نیوتونمتر |
تعداد سیلندر، سوپاپ و آرایش |
4 سیلندر، 16 سوپاپ، خطی |
نوع و نحوه سوخت رسانی |
Turbo GDI |
نوع گیربکس |
سیستم انتقال قدرت HEV |
نوع سیستم تعلیق جلو و عقب |
مستقل مک فرسون و مستقل مولتی لینک |
استاندارد آلایندگی |
یورو6 |
بررسی امکانات و آپشن های لاماری ایما هیبرید
این خودرو به صورت فول آپشن عرضه میشود از همین رو میتوانید انتظار داشته باشید که همه امکانات و آپشنهای روز دنیا برای یک کراس اوور لوکس را داشته باشید.
البته گفتنی است که این مدل از لاماری ایما از مدلهای بنزینی که در سالهای قبل ارائه شده است امکانات بیشتری را دارد و همین نکته باعث تفاوت کلی بین این دو خودرو شده است. لاماری ایما هیبرید در بخش ایمنی بهبود داشته که همین امر هم موجب جلب توجهها به این مدل شده است. در ادامه به شرح امکانات و آپشنهایی که به این بخش اضافه شده است میپردازیم.
- سیستم هشدار خروج از خط
- سیستم هشدار برخورد از جلو
- رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه
- چراغ های LED جلو
- صندلی های برقی جلو (راننده و سرنشین کناری)
- گرمکن صندلیهای جلو
- سردکن و ماساژور صندلی راننده
- صندوق عقب برقی
- سنسور پارک جلو
- کلاستر با قابلیت شخصی سازی
- نورپردازی داخلی کابین
- گیربکس تیپ ترونیک
- امکان تنظیم صندلی سرنشین جلو از ردیف عقب
سخن آخر
خودروهای هیبریدی هنوز جایگاه اصلی خود در بازار ما را پیدا نکردهاند، دلیل آن هم تازه وارد بودن این قبیل خودروها به بازارهای جهانی است. تبلیغات زیادی در مورد این خودروها و حتی اتومبیلهای برقی شده اما خوب از معایب آنها اطلاعات دقیقی منتشر نشده است. از همین رو برای اینکه به یک نقطه نظر در مورد این خودروها برسیم باید کمی صبور باشیم. از سوی دیگر با توجه به شرایط جهانی نفت و بنزین باعث شده تا آینده بازار چارهای به جزء استفاده از انرژی برق به جای بنزین نداشته باشد.
نویسنده: نادر شاه نشین