بررسی MVM 530

بررسی MVM 530
نزدیک به دو دهه از حضور اولین خودروهای چینی در بازار ایران میگذرد. مدیران خودرو یکی از شرکتهایی است که از ابتدا به صورت جدی بر روی واردات و مونتاژ خودروهای چینی تمرکز داشته است. ام وی ام 530 یکی از سدانهای قدیمی و جزء اولیت اتومبیلهای چینی وارد شده به بازار ما بود که توانست در بخش فروش با اقبال عمومی خوبی هم روبرو شود. هرچند که این اتومبیل از نقطه ضعفهایی هم برخوردار بود اما سابقه نسبتا خوبی را از خود و اتومبیلهای چینی به جا گذاشت. این خودرو در سال 1390 وارد بازار ایران شد که یک اتومبیل با آپشنهای جذاب و قیمت مناسب به شمار میرفت. از همین رو توانست نظرات خیلیها را به خود جلب کند. از همین رو تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی MVM 530 بپردازیم.
بررسی ظاهری MVM 530
ظاهر این اتومبیل در دوران خود خیلی هم بد نبود اما در مجموع جذابیت چندانی نداشت. خطوط طراحی در این اتومبیل به دو شکل تند و تیز و نرم صورت گرفته که با بخشهای مختلف آن را یکدیگر همخوانی ندارد. در نمای جلویی این خودرو میتوانید چراغهای بزرگ این خودرو که یک طرف آن منحنی شکل و طرف دیگر آن دارای زاویه تند و تیز است را ببینید. جلو پنجره این خودرو از خطوط افقی پهن به رنگ کرومی شکل گرفته است. فرم جلو پنجره ذوزنقهای شکل است و ابعاد آن متناسب با چراغها طراحی شده است. پلاک اتومبیل زیر جلو پنجره نصب میشود و زیر آن هم یک خط مشکی رنگ قرار دارد که در دو طرف آن چراغهای مهشکن را میبینید.
در نمای بغل ضعف طراحی این خودرو بیشتر دیده میشود. طراحی بخش جلویی به صورت منحنیهای نرم شکل گرفته اما طراحی بخش عقب با خطوط تند و تیز انجام شده است. بخش عقبی بر خلاف بخش جلو دارای طراحی باکسی است. همین ناهمگون بودن باعث شده تا ظاهر این خودرو آن چنان که باید جذاب نباشد. البته طراحی ضعیف هم مزید بر علت شده است. در نمای بغل خودرو میتوانید طراحی کشیده این اتومبیل را ببینید که باعث شده اتاق و صندوق عقب این خودرو نسبتا جادار باشد. همچنین در این نما میتوانید رینگهای آلومینیومی این اتومبیل را ببینید که در دوران خود یک مزیت محسوب میشد. البته طراحی رینگها نسبت به اتومبیل خیلی بهتر است و نمای جذابی را به اتومبیل داده است.
نمای عقب این خودرو خیلی ساده صورت گرفته و دقیقا بیانگر یک اتومبیل اقتصادی است. چراغهای بزرگ و مثلثی شکل اتومبیل با خطوط تند و تیز انجام شده است، دقیقا مانند سبک طراحی بخش عقب اتومبیل که به همین ترتیب انجام گرفته است. پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب قرار میگیرد. سپر بزرگ و یک تکه است و در طراحی این اتومبیل خبری از دیفیوزر نیست. همچنین جایگاه خاصی هم برای قرار گرفتن اگزوز در بخش عقب صورت نگرفته است که باز هم این مورد نشان دهنده اقتصادی بودن اتومبیل در بخش طراحی است. درب صندوق عقب بزرگ طراحی شده است که این موضوع یک مزیت برای این اتومبیل محسوب میشود.

طراحی داخل کابین برخلاف طراحی خارجی مدرن و زیبا صورت گرفته است. این طراحی برای آن دوران قابل قبول است و حتی همچنان هم از جذابیت بالایی برخوردار است. تریم داخلی کرم و خاکستری طراحی شده است که از جذابیت بالایی برخوردار است. در وسط داشبورد یک نمایشگر نسبتا کوچک قرار گرفته که با استفاده از آن میتوانید سیستم مالتی مدیا را مدیریت کنید. بر روی داشبورد کانالهای کولر و سایر دکمههای مدیریتی هم واقع شده است. بر روی فرمان این خودرو فقط چند دکمه کنترلی قرار گرفته است که با دست چپ راننده مدیریت خواهد شد. یک کنسول سمت راست راننده برای استراحت دست قرار گرفته که کنار آن ترمز دستی تعبیه شده است.
بررسی ابعاد و ظرفیت MVM 530
هرچند که این اتومبیل یک سدان جمع و جور است اما اندازه و ابعاد آن مناسب و جادار است. ابعاد این خودرو هم برای سفرهای درون شهری مناسب است و هم برای سفرهای برون شهری یک سدان جادار در بخش سرنشینان و صندوق عقب است. 5 سرنشین میتوانند راحت بدون دغدغه در این اتومبیل سوار شوند. همچنین میتوانند بار خود را در صندوق عقب 483 لیتری آن جای دهند. این ویژگیها باعث شد تا این خودرو بتواند در دورانی که به بازار عرضه شد با سایر اتومبیلها رقابت کند.
نوع بدنه |
سدان جمع و جور |
نوع شاسی |
یکپارچه |
نسل (کد اتاق) |
نسل اول |
تعداد سرنشین |
5 |
طول |
4552 میلیمتر |
عرض |
1750 میلیمتر |
ارتفاع |
1483 میلیمتر |
فاصله محوری |
2600 میلیمتر |
وزن |
1290 کیلوگرم |
حجم باک |
52 لیتر |
حجم صندوق عقب |
483 لیتر |
قطر رینگ |
15 اینچ |
عرض تایر |
195 میلیمتر |
بررسی مشخصات MVM 530
ام وی ام 530 در زمان عرضه خود به بازار دارای یک پیشرانه خوب و قدرتمند بود. این حجم موتور با این قدرت در بین خودروهای موجود در بازار کمتر دیده میشد. از همین رو توانست نظر خریداران را به خود جلب کند. این موتور 2 لیتری میتوان قدرتی معادل 139 اسب بخار را تولید کند که همچنان این میزان قدرت در بازار خودرویی ایران خوب است و طرفداران خود را دارد. اما نکته منفی در این بخش شتاب پایین این اتومبیل است که صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را در 12 ثانیه طی میکند. چری برای این اتومبیل از یک گیربکس 5 سرعته دستی استفاده کرده است که توان خوبی برای انتقال قدرت از موتور به چرخها دارد. فرمان این اتومبیل قدیمی بوده و هیدرولیکی است که البته نرم بوده و سهولت را برای راننده در پی خواهد داشت. ترمزهای جلو و عقب MVM 530 دیسکی است که کنترلپذیری خوبی را در اختیار راننده میگذارد.
حجم پیشرانه |
1971 سیسی |
تعداد سیلندر |
4 |
تعداد سوپاپ |
16 |
تنفس |
طبیعی |
حداکثر توان |
139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
182 نیوتنمتر در 4500دور در دقیقه |
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت |
12 ثانیه |
حداکثر سرعت |
185 کیلومتر بر ساعت |
میزان مصرف سوخت ترکیبی |
6.8 لیتر در 100 کیلومتر |
نوع جعبهدنده |
دستی 5 سرعته |
محور محرک |
جلو |
سیستم فرمان |
هیدرولیک |
بررسی امکانات و آپشن های MVM 530
این خودرو در زمان عرضه به بازار از آپشنها و امکانات بسیار خوبی برخوردار بود. در همان دوران خودرویی مانند هیوندای آوانته در بازار بود که ام وی ام 530 در بخش آپشنها توان رقابت با آن را داشت. در برابر سایر خودروهای موجود در بازار داخل هم این اتومبیل حرفهای زیادی برای گفتن داشت، به خاطر همین هم توانست نظرات را به خود جلب کند. وجود امکانات رفاهی در کنار امکانات خود کنترلی در نوع خود بسیار کاربردی و جذاب بود. در ادامه امکانات این خودرو را نام خواهیم برد.
- سیستم ترمز ضد قفل ABS
- سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD
- ایموبلایزر
- فشار باد تایرها
- کیسه هوای راننده
- کیسه هوای سرنشین
- پیشکشنده کمربند ایمنی
- سنسور پارک عقب
- کامپیوتر سفری
- سیستم تهویهی خودکار
- سیستم مالتی مدیا دارای 6 اسپیکر
مزایا و معایب ام وی ام 530
تکنولوژی ساخت این خودرو قدیمی است و از همین رو میتوان حدس زد که معایب بسیاری داشته باشد. اما خوب در کنار همه اینها قطعا مزایایی هم دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.
مزایا:
- فرمان نرم و تیز
- صندلیهای راحت
- سیستم تعلیق نرم
- فضای جادار کابین
- صندوق عقب جادار
معایب:
- ضرایب دنده سبک
- بلند بودن اهرم دنده
- عایقبندی کابین (در دورهای بالا)
- وضوح نامطلوب نمایشگر و صفحه کیلومتر در نور روز
نویسنده: نادر شاه نشین