
مکث تیارا یکی از جدید ترین کراس اورهای بازار خودروی ایران است که توسط مکث موتور تولید می شود. این خودرو اردیبهشت ماه سال جاری در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد و در نیمه دوم سال این محصول جهت تست های فنی در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفت. در این گزارش نگاهی به مشخصات و نحوه عملکرد این محصول خواهیم داشت.
به گزارش عصر خدمات ،مکث تیارا، جدید ترین محصول از نشان مکث موتور بعد از تولید پیکاپ کلوت است. این خودرو رقیبی جدید برای کراس اورهای موجود در بازار کشور است. البته اولین تجربه مکث موتور در بازار کراس اورها نیز به حساب می آید. تیارا در واقع یک کراس اور 7 نفره از نشان بایک ((BAIC )) است.
طراحی
تیارا، کراس اور شیک و با وقاری است. خودرویی که در بخش طراحی تلاش می کند چهره ای اسپرت و خشن از خود نشان دهد. جلو پنجره بزرگ با خطوط کرومی افقی و چراغ هایی با گرافیک ساده و پیروی نکردن از طراحی رادیکال این روزها، یکی از مشخصه های طراحی این خودرو است. به این ترتیب تیارا از نظر طراحی در میان رقیبان داخلی یک شاهکار به حساب نمی آید، اما پویا و منطقی به نظر می رسد.
در نمای کناری در پایین ترین نقطه درب ها قطعه ای پلاستیکی ضربه گیر قرار گرفته است. خط هویتی در زیر خط پنجره ها از درب جلو تا بالای چراغ عقب کشیده شده و رینگ 18 اینچی که می توانست بزرگتر باشد نیز زیبا به نظر می رسد. هر چند تغییر در سایز رینگ و لاستیک می تواند، نتایج آزمون های ایمنی و مصرف سوخت را تغییر دهد و در این صورت خودرو نیاز به گذراندن تست های جدید استانداردی دارد.
در نمای عقب، چراغ ها شکیل هستند و منطبق بر طراحی نمای جلو شکل داده شده اند. در داخل کابین طراحی همانند نمای بیرونی معقول است و متریالی مناسب با خطوط کرومی و سبک پیانو در آن دیده می شود. در کابین تجهیزاتی چون صفحه کیلومتر دیجیتال، فرمان مجهز به کنترلگر، نمایشگر دیجیتال لمسی و تهویه دیجیتال در اختیار سرنشینان قرار گرفته است.
در ردیف دوم قابلیت تنظیم صندلی وجود دارد و برای رفتن به ردیف سوم نیز باید صندلی ردیف دوم را به جلو حرکت دهید. البته در صورتی که صندلی های ردیف سوم باز باشند صندوق عقب کوچ خواهد شد. در ردیف دوم و سوم خروجی تک کانال تهویه و دو خروجی پورت USB برای شارژ تلفن همراه وجود دارد. سقف تیارا نیز سانروف پانوراما به همراه پرده جمع شونده برقی دارد.
مشخصات فنی
قلب تپنده تیارا موتوری 4 سیلندر با حجم 1500سی سی و مجهز به توربو شارژ است که می تواند به توان 155 اسب بخار و 215 نیوتن متر گشتاور برسد. توان تولید شده از طریق گیربکس 6 سرعته AT به چرخ های جلو منتقل می شود. گیربکس این خودرو را باید در زمره نکات مثبت آن قرار داد، زیرا حاصل همکاری نشان چینیDAE و هیوندای پاورتک کره جنوبی است. نکته دیگر این که این گیربکس در بسیاری از خودروهای خانواده کیا و هیوندایی مورد استفاده قرار گرفته است و به دلیل کیفیت بالا در حال حاضر نیز مشتریانی از دیگر کشورها دارد.
امکانات
تیارا به جز مواردی که در بالا ذکر شد، امکانات دیگری نظیر شش کیسه هوا ده نقطه ای، آینه داخلی الکتروکرومیک، آینه های جانبی تاشو همراه با گرمکن، صندلی برقی جلو به همراه گرمکن، قابلیت تا شدن صندلی های ردیف دوم و سوم به صورت کامل را نیز دارد. همچنین دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع خارجی خودرو در هنگام رانندگی، ماوس کنترل سیستم مالتی مدیا بر روی کنسول میانی و چند مورد دیگر امکانات این خودرو هستند.
تیارا دارای 6 بلندگو برای سیستم صوتی است که از نظر کیفیت پخش نمره قبولی می گیرند. از امکانات ایمنی در تیارا می توان به سیستم کنترل پایداری(ESP)، سیستم کمکی ترمز، ترمز پارک برقی، سیستم توقف خودکار اشاره کرد. نکته جذاب دیگر تیارا این که به اصطلاح پشت رول جذابی دارد. به این معنی که دید به اطراف و بیرون مناسب است و شکل قرار گیری پشت فرمان حس خوبی دارد.
تجربه رانندگی
مکث تیارا یک کراس اور خانوادگی و اقتصادی است و با توجه این نکات و مشخصات فنی بر روی کاغذ با یک خودروی مخصوص خانواده رو به رو هستیم. محافظه کاری در طراحی ظاهری این خودرو و عدم استفاده از خطوط و حجم های مصنوعی نیز خانوادگی بودن مکث تیارا را تصدیق می کند فرصتی دست داد تا چند دوری این کراس اور مکث موتور را در پیست شهرک صنعتی ماموت برانیم. هر چند پیست سنگ فرش شهرک ماموت برای تست فنی تیارا آنقدرها مناسب نبود، اما دست کم توانستیم با بعضی از قابلیت های این کراس اور آشنا شویم.
همانطور که اشاره شد، گیربکس تیارا یکی از نقاط قوت این محصول است. با توجه به این نکته که تیارا محصول خانوادگی است، برنامه ریزی گیربکس هم عملکردی نرم و مناسب دارد. اما محدویت هایی در آن لحاظ شده تا عمر مفید افزایش یابد. به طور مثال شما در حالت تیپ ترونیک گیربکس باید سرعت را زیر 25 کیلومتر بیاورید تا معکوس دنده 2 به 1 انجام شود. کورس دنده یک کوتاه است که دلیل آن زیر فشار رفتن سریع تر توربو می تواند باشد. به این ترتیب توربو تاخیر چشمگیری در رسیدن به راندمان خود ندارد.
در پیچ ها با توجه به کراس اور بودن تیارا، حرکات عرضی کمی وجود دارد و شما می توانید در سرعت 35 کیومتر بدون عملکردESP به راحتی یک پیچ U شکل باز را طی کنید. البته در سیستم تعلیق عقب اکسل از نوع H استفاده شده که نسبت به چند اتصالی سطح پایین تری دارد. اما همه عملکرد کلی تیارا در بخش هندلینگ را با توجه به مسیر و امکانات باید مناسب برشمرد.
تیارا، از منظر عملکرد فنی و متریال می تواند، رقیبی برای دیگنیتی و تیگو 7 باشد. در واقعیت از نظر احساس رانندگی هم در بعضی از آیتم ها تیارا بهتر است و در بعضی دیگر رقیبان. اما به طور کلی تیارا محصولی است که مکث موتور می تواند روی آن حساب کند تا سهم بازار مناسبی را به دست بیاورد.
این خودرو در یک نگاه کلی در بخش های فنی نه افراط دارد و نه تفریط. یک کراس اور معقول و اقتصادی است که با گسترش مراکز خدمات پس از فروش مکث موتور در سال جاری، در بخش خدمات نیز خیال مالکین را راحت خواهد کرد. لمس همه قابلیت های این کراس اور قطعا در یک تست میدانی بلند مدت میسر خواهد بود. اما آنچه که خواندید، حاصل حدود 30 دقیقه بررسی مکث تیارا است.
نویسنده و عکاس: علی غفاری
انتهای پیام /