اخبارتاپخودروویژه ها

تست و بررسی توانمندی ها تارا در پیست آزادی/ پایداری به سبک ایران خودرو

لاماری ایما

به گزارش عصر خدمات، تست تارا دنده ای فرصتی بود برای آشنایی خبرنگاران با تارای ایران خودرو، فرصتی که در پیست آزادی تهران مهیا شد و خبرنگاران این خودرو تازه وارد بازار را حدود سه ساعت تست و بررسی کردند. آنچه در ادامه می خوانید حاصل حدود 7 دور رانندگی با این سدان خوش سیما در پیست اتومبیلرانی آزادی تهران است.

مشخصات فنی

خودرو «تارا» در سگمنت c قرار می گیرد. بدنه این خودرو طول 4505 میلی متر ، عرض 1748 میلی متر و ارتفاع 1466 میلی متر دارد و فاصله محور جلو و عقب این خودرو 2652 میلی متر است. در طراحی این خودرو با توجه به زاویه خم درب ها فضای مناسبی را برای سرنشینان فراهم شده است و داخل کابین  هم از دنا دیگر محصول ایران خودرو جادار تر است.

تارا مجهز به موتور TU5 P یا پلاس است. موتوری که تغییراتی نسبت به TU5 در سیستم جرقه زنی، روغن کاری و تنفس موتور دارد و به طور کلی سرسیلندر این موتور  کاملا متفاوت است و به دلیل بهره بردن از سیستم VVT یا زمان بندی متغیر سوپاپ ها، می تواند با همان 1.6 لیتر حجم  به 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن متر برسد.

در این خودرو وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ های جلو  از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی با کد BE4+ انجام می شود.  ترمزهای مجهز به سامانه های EBD+ABS و در هر چهار چرخ دیسکی هستند. همچنین یکی از بهترین سیستم های پایداری( ESC)  بر اساس فناوری Bosch  نسل 9.1 در این خودرو استفاده شده است.

امکانات رفاهی

شرکت ایران خودرو برای تارا به عنوان امن ترین خودرو خود امکاناتی از قبیل استاندارد حفاظت از عابر پياده  (Pedestrian)، كنترل پايداري فعال الكترونيكي (TCS)، سيستم كمكي حركت در سربالايي  (HSA)، نشانگر اخطار كاهش فشار باد تاير (TPMS)، استفاده از ورق هاي دوفازي (DualPhase) با استحكام بالا،كيسه هواي ايمني (Airbag)، ستون فرمان تلسكوپي، ايزوفيكس و سيستم قطع سوخت خودكار را در نظر گرفته است. همچنین کروز کنترل و فرمان برقی  هم در این خودرو برای عرضه به بازار ارائه شده است. البته امکانات رفاهی مدل اتوماتیک که طبق شنیده ها در مهرماه به تولید می رسد بیش از مدل دنده ای است.

تست فنی

راندن خودرویی که سیستم پایداری آن خاموش نمی شود آن هم در پیست اتومبیلرانی شاید کمی عجب به نظر برسد! اما نکته مهم این است که در این تست مهمترین موضوع شاید تست همین سیستم ESC بود. زیرا تارا اولین خودروی داخلی است که از ورزن پیشرفته این سیستم استفاده می کند. به شکلی که در زمان  ورود به پیچ، اگر شما فرمان را به ناگهان به سمت داخلی پیچ بچرخانید تا زاویه حمله دماغه خودرو را رو به Apex پیچ ببرید، سیستم پایداری وارد مدار می شود.

در این حالت سیستم زاویه دریچه گاز را کم می کند و با اعمال ترمز مستقل بر روی چرخ ها به کمک سامانه های الکرتونیکی ترمز، ثبات و پایداری  خودرو را تضمین می کند. این در حالی است که سنسور G نیز حرکات عرضی بدنه خودرو یا Body Roll را کنترل می کند و گزارش این سنسور به ECU کمک می کند تا میزان ترمز اعمال شده روی هر چرخ کنترل شود.

تارا فرمان پذیر است و در پیچ ها دچار بیش فرمانی (Over Steer) یا کم فرمانی(Under Steer) نمی شود. همچنین ترمزهای تارا بعد چندیدن دور رانندگی پرفشار هنوز کیفیت  خوبی داشتند و یکی از دلایل اطمینان خاطر از رانندگی پرفشار در پیست همین کیفیت در ترمزها بود. البته تقریبا سیستم پایداری خودرو همیشه مراقب به ریسک کردن راننده است و از این رو این خودرو می تواند اشتباهات رانندگی را به خوبی تصحیح کند.

سیستم فنربندی خودرو نه انقدر نرم است که سر پیچ ها اتاق به سمت بیرون پیچ مایل شود و نه آنقدر سفت که ضربات را حس کنید. زیرا در برخورد لاستیک ها با رمپ های کنار مسیر پیست می توان ایم مهم را کاملا تست کرد. جالب است  که کورس تعویض دنده در شیفتر گیربکس خودرو به خصوص در دنده های 1 و 2 بسیار کوتاه است و در لحظه اول ممکن است تصور کنید گیربکس با کوییک شیفتر مجهز شده است.

دنده های گیربکس همخ به خوبی حرکت می کنند  و مشکلی با انها نخواهید داشت.در واقع باید گفت حرکت شیفتر از دیگر محصولات ایران خودرو نرم تر است. البته در طول 3 ساعت تست یکی  از خودروها در دنده یک با مشکل رو به رو شد که البته همان خودرویی بود که فشار حرکات نمایشی متعدد بردوشش افتاده بود و چند راننده هم آن را تست کرده بودند.

سخن گفتن درباره سر و صدای کابین، جای پای سرنشینان ابعاد اتاق و در کل راحتی این خودرو به عنوان یک سدان اندازه متوسط خانوادگی وقتی میسر است که بتوان تارا را در مسیرهای طولانی شهری و بین شهری تست کرد. از این رو سخن گفتن در این خصوص را به آینده موکول می کنیم. امابه نظر می رسد تارا امروز بهترین سدان اندازه متوسط بازار ایران است. زیرا از نظر ابعاد برای یک خانواده بسیار مناسب است و صندوق عقبی با حجم 640 لیتر دارد. از طرفی شبکه گسترده خدمات پس از فروش ایساکو نیز این خودرو را پشتیابنی می کند و به روز ترین پلتفرم در سگمنت میان تولیداتی داخلی با برند ایرانی را دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا