اخبارتاپخودرو

توان تامین نیاز اتوبوس در کشور وجود دارد/ توانایی ساخت اتوبوس بیش از ظرفیت با همکاری سایر شرکت ها

اسنا می تواند سالانه تا ۱۵۰۰ دستگاه انواع اتوبوس های مورد نیاز شهرداری تهران را تولید کند. از طرفی با همکاری با سایر اتوبوس سازان در دیگر شرکت ها نوعی از همکاری را در پیش گرفته ایم که اگر نیاز به تولید اتوبوس بیش از ظرفیت یک شرکت باشد، حتی می توانیم در همکاری مشترک توان تولید را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار عصر خدمات، هاشمی مدیرعامل شرکت اِسنا در این وبینار خبری در خصوص فعالیت های شرک اِسنا بیان کرد: این شرکت را از گذشته با اتوبوس های دوکابین BRT می شناسند. در حقیقت این شرکت به دنبال تولید خودروهایی رفته که موجب نوآوری و کاهش آلایندگی و مصرف سوخت شود. در شرایط فعلی هم با توجه به برنامه های تدوین شده مسیر همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه افزود: اسنا یک شرکت صد در صد خصوصی است و ارتباطی با مجموعه های دولتی ندارد. در سال ۹۹ با بهمن موتور به تفاهم رسیدیم که برای هم افزایی بیشتر با این شرکت همکاری رسمی صورت گیرد . چرا که توانمندی های گروه بهمن در مجموعه سازی می تواند کمک بزرگی در پیش برد تولید محصول داشته باشد.

مدیر عامل شرکت اینا با اشاره درخواست اخیر شهرداری تهران برای واردات اتوبوس های کارکرده از اروپا در حالی که ظرفیت های داخلی در این حوزه وجود دارد اظهار کرد:  تولیدکنندگان اتوبوس شهری در کشور توان تامین کل نیاز را دارند. به همین دلیل نیازی به واردات در این حوزه نیست. شهرداری تهران و یا کلان شهر ها طی ۸ سال گذشته نتوانسته اند اتوبوس خریداری کنند و شهرداری تهران نیز می خواهد نیاز شهر را برطرف کند.

هاشمی تاکید کرد: شرکت اسنا به عنوان یک تولید کننده فعال در این حوزه با واردات اتوبوس کاملا مخالف است و با توجه به اتوبوس های موجود در جهان و اطلاعات دقیقی که وجود دارد، به طور کلی اتوبوس کارکرده و به درد بخور وجود ندارد. چرا که اتوبوس با عمر ۱۳ سال به پایان راه رسیده و عمر استاندارد برای اتوبوس ها  ۷ سال است.

مدیرعامل اسنا با اشاره به اینکه نحوه تولید اتوبوس شهری با توجه به اعلام نیازهای آن کشور ، یک محصول سفارشی به حساب می آید، گفت: اتوبوسی که قبلا برای یک کشوری ساخته شده و با شرایط و نیازهای آن شهر منطبق است، مناسب کارکرد در کشور دیگر نیست. بعلاوه هزینه تامین و تولید این اتوبوس ها مقرون به صرفه نیست به همین دلیل محصولاتی که قابلیت های کاربردی دارد را دولت ها از رده خارج نمی کنند،مگر دیگر از رده خارج شده باشند.

وی در ادامه افزود:  بحث خدمات پس از فروش اتوبوس ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. به طور مثال شرکت اِسنا یدک در سال های گذشته برای ارائه خدمات به ون های تولید شده و اتوبوس ها تاسیس شد. اما درباره اتوبوس های شهری شرایط متفاوت است چراکه خریداران این اتوبوس ها مثل شهرداری ها امکانات مناسبی دارند و باید همکاری بیشتری در زمینه خدمات و مشاوره و آموزش صورت گیرد که در این بخش ناظرت کیفی خدمات اسنا هم وجود دارد.

وی عنوان کرد: اسنا می تواند سالانه تا ۱۵۰۰ دستگاه انواع اتوبوس های مورد نیاز شهرداری تهران را تولید کند. از طرفی با همکاری با سایر اتوبوس سازان در دیگر شرکت ها نوعی از همکاری را در پیش گرفته ایم که اگر نیاز به تولید اتوبوس بیش از ظرفیت یک شرکت باشد، حتی می توانیم در همکاری مشترک توان تولید را افزایش دهیم.

هاشمی با اشاره به نامه شهردار تهران به رئیس جمهور در خصوص صفر بودن هزینه گمرکی نیز گفت: در حال حاضر ۲۶ درصد تعرفه گمرکی برای CKD پرداخت می۰شود در حالی که این تمامی هزینه ها هم نیست. اگر ارزی که قرار است از کشور خارج شود تا اتوبوس های کارکرده وارد شود، در اختیار تولید کننده داخلی قرار گیرد بی  شک افزایش ظرفیت تولید و تامین صورت می گیرد.

مدیر عامل اسنا تصریح کرد: تنها ۱۷.۵ درصد از هزینه یک اتوبوس را شهرداری ها پرداخت می کنند و مابقی از سوی  دولت انجام می شود چرا که این خودروها خدماتی هستند. با توجه به رویکرد دولت به نظر می رسد تعریف بودجه تامین اتوبوس ها باید احیا شود.  در مجموع ظرفیت تولید اتوبوس در کشور تا سالانه ۱۵ هزار دستگاه انواع اتوبوس است.ارزی که برای واردات اتوبوس کارکرده صرف می شود اگر در اختیار تولید کننده باشد حتی توان تولید محصول برای صادارت را هم ایجاد می شود.

هاشمی تصریح کرد: گازوئیل در ایران کیفیت یورو ۴ دارد اما وارداتی ها یورو ۶ هستند. از این رو با گازوئیل ما محصولات وارداتی سازگاری ندارد. این موارپ خرابی ها و آلایندگی بالایی خواهند داشت که این موارد هزینه  زیادی به جامعه وارد می کند.  حتی در بعضی از بخش ها در کشور استاندارد گازوئیل حتی یورو ۴ هم نیست. این در شرایطی است که در نامه آقای شهردار اشاره شده که اجازه بدهید اتوبوس یورو ۲ بیارویم که این دیگر آلایندگی بیشتر و هزینه بالاتری برای کشور به بار می آورد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا