صرفهجویی در زمان و هزینه با گسترش ارائه خدمت چک الکترونیکی در بانکها
حذف امکان جعل چک و صرفه جویی در زمان و هزینهها از جمله مزیتهای چک الکترونیکی است که به گفته مسئولان بانکمرکزی بناست تعداد بانکهای ارائه دهنده این خدمت افزایش پیدا کند.
به گزارش عصر خدمات، ۲۱ آبان ۱۴۰۱ از چک الکترونیکی رونمایی شد؛ چک الکترونیکی یکی دیگر از گامهای بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان است.
در گام نخست، از چک الکترونیکی سه بانک تجارت، صادرات و پارسیان در بانک مرکزی رونمایی شد.
چک الکترونیکی که آمنه نادعلیزاده سخنگوی قانون چک در خصوص آن پیش از این اعلام کرده بود: بانک مرکزی همه بانکها را به پذیرش بین بانکی چکهای دیجیتال سایر بانکها در سامانه چکاوک مکلف و بخشنامههای مربوطه را به بانکها ابلاغ کرده است.
او با اشاره به افزایش تعداد بانکهایی که خدمت چک الکترونیکی را ارائه میدهند نیز گفته بود: چهار بانک دیگر رفاه کارگران، کشاورزی، رسالت و پاسارگاد نیز خدمات چک الکترونیک را به مشتریان خود ارائه میکنند.
چک الکترونیک تا یک ماه دیگر در چهار الی پنج بانک جدید راه اندازی میشود
حالا به تازگی مهران محرمیان معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی در خصوص آخرین اقدامات در زمینه چک الکترونیکی گفته است: چهار الی پنج بانک اکنون در مرحله نهایی آزمون هستند اگر در آزمونها به مشکلی برنخورند میتوانیم انتطار داشته باشیم که ظرف یک ماه آینده (چکهای الکترونیکی این بانکها نیز) عملیاتی شود.
چکهایی که علاوه بر صدور قابلیت نقدشوندگی الکترونیک هم دارند نکتهای که محرمیان با تاکید بر آن گفته بود: خوشبختانه چکهای الکترونیکی قابلیت نقد شدن الکترونیک را هم دارند.
چکهای الکترونیکی که بالسینی کارشناس امور بانکی در رابطه با آن پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: چک الکترونیکی همان چک کاغذی است که در فضا و بستری دیجیتال قرار است فعال شود یعنی هر آن چه که در رابطه با چکهای کاغذی وجود دارد (بحث اعتبار، نحوه صدور، قوانین مرتبط با صدور و درخواست چک) در زمینه چکهای الکترونیکی نیز صدق میکند. در کل چک الکترونیکی نسخه دیجیتال شده چک کاغذی است.
صرفه جویی در زمان و هزینهها با چک الکترونیکی
چک الکترونیکی که از بین رفتن فرصت جعل و کاهش هزینهها از جمله مزیتهای آن محسوب میشود و در این زمینه نوری کارشناس حوزه بانکی با اشاره به دیگر مزیتهای چک الکترونیکی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خصوص مزیتهای چک الکترونیکی میتوان از دو منظر به آن نگاه کرد یکی از منظر امکان وصول غیر حضوری است که رفت و آمد افراد به شعب بانکی برای وصول چک را حذف میکند که به دنبال آن صرفه جویی در زمان و هزینه افراد رخ میدهد.
او در ادامه بیان کرد: مورد دیگر این که چک الکترونیکی به سبب ماهیت داده پیام، اساسا یا صادر نمیشود یا درست صادر میشود یعنی در این نوع چکها نقص امضاء و مغایرتها دیگر مفهومی ندارد.
فرزانی دیگر کارشناس امور بانکی، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این نوع چک جذابیتهای خودش را دارد. حذف دخل، تصرف و جعل توسط دارنده چک، کاهش مراجعه حضوری و کاهش هزینهها از دیگر مزیتهای آن محسوب میشود.
او افزود: اقدام به صدور چکهای الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در مبادلات سبب کاهش هزینههای مبادلاتی میشود. همچنین تسریع و شفافیت در معاملات را میتواند به همراه داشته باشد که این مورد میتواند به اقتصاد کشور کمک کند علاوه بر این امکان نظارت بانک مرکزی را نیز افزایش میدهد.
اما ضرورت توسعه ارائه خدمت چکهای الکترونیکی در تمامی بانکها چیست؟ موضوعی که نوری در راستای آن گفت: چک الکترونیکی آخرین حلقه نهایی جهت تکمیل شدن فرآیندهای مربوط به چک است که در قانون پیش بینی شده است به عبارتی چک الکترونیکی ابزاری جدید است اگر در ابتدای کار خیلی از بانکها آن را ارائه نکنند در واقع سرعت حرکت آن کاسته میشود و اساسا به شکل صحیحی پا نمیگیرد.
او افزود: بنابر این ارائه خدمت چک الکترونیکی توسط بانک برای شکل گیری و پا گیری آن بسیار ضرورت دارد و باید به این فرآیند سرعت بخشید.
حالا باید منتطر ماند و دید با توجه به مزیت های چک الکترونیکی چه زمانی تمام بانک ها این خدمت را ارائه خواهند کرد؟