معرفی انواع خانواده سمند

سالهای بعد از جنگ خودروسازی در ایران دوباره جان تازهای گرفت و پیکان و چند اتومبیل دیگر در تیراژ بالا تولید شدند. از همان دوران بود که زمزمه یک خودروی داخلی و ملی بر سر زبانها افتاد. تا قبل از سال 1380 خودروهای زیادی با ظاهرهای مختلف رونمایی شد که گمان میشد قرار است به عنوان خودروی ملی به تولید برسند که چنین چیزی میسر نشد. تا این که در سال 1380 ایرانخودرو برای اولین بار از اتومبیل سمند رونمایی کرد. خودرویی که ادعا میشد تولید داخل است و می تواند عامل محرکی برای تولیدات بهتر شود. بعد از آن سمند سالهای زیادی روی خط تولید رفت و همچنان هم انواع مختلف این اتومبیل با همان پلتفرم به تولید میرسد. در این مقاله تصمیم داریم انواع خودروهای خانواده سمند را معرفی کنیم.
سمند X7
در سال 1380 بود که اولین خودروی سمند راهی بازار شد تا خریداران شاهد اولین خودروی ملی باشند. هرچند که طراحی ظاهری این خودرو شباهت زیادی به محصولات BMW داشت اما باز هم توانست نظرات را به خود جلب کند. این خودرو با تریم داخلی مشکی عرضه میشد و بر روی پلتفرم پژو 405 ساخته شده بود. همچنین پیشرانه استفاده شده در این ماشین هم همان موتور معروف XU7 بود. سمند X7 که با نام سمند معمولی در بازار شناخته میشد تا سال 1388 به تولید رسید. از جمله مشخصههای این خودرو چراغهای بزرگ و دو تکه عقب آن بود که به شدت جلب توجه میکرد. این اتومبیل در رنگهای مختلفی به تولید میرسید و این نکته جالبی بود که در سالهای بعدی خودروسازها کمتر به آن توجه داشتند.
سمند EL
زمانی که قرار شد سمند به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه شود ایرانخودرو دست به تغییراتی در سمند معمولی زد و سمند ای ال را روانه بازار کرد. این خودرو نسبت به سمند ایکس 7 امکانات و آپشنهای کمتری داشت، دلیل این امر هم کاهش قیمت تاکسی بود. سمند EL فقط به صورت تاکسی تولید میشد و به سمند کار هم معروف بود. این اتومبیل از سال 1384 به تولید رسید اما از سال 1388 تا 1391 هم تعدادی از آن برای فروش در بخش خصوصی روی خط تولید رفت. در این مدل از سمند پنجرههای عقب دستی شده و امکانات دیگری مانند مهشکن و سیستم هشدار از روی آن برداشته شده است.
سمند LX
از همان ابتدا کمی انتقاد به ظاهر سمند X7 بود به همین دلیل هم ایرانخودرو در سال 1381 به فکر یک فیس لیفت از آن شد. در نتیجه سال 1383 بود که اولین سمند LX روانه بازار شد تا بتواند علاقهمندان به این خودرو را راضی کند. تغییرات ایجاد شده در ظاهر اتومبیل بود و بخش فنی آن تغییری نداشت. جلو پنجره جذابتر و چراغهای عقب که بسیار کوچکتر شدند عمده تغییرات ظاهری اتومبیل بود. همچنین رینگهای آلومینیومی این خودرو جذابیت ظاهری اتومبیل را دو چندان کرده بود. در نمای داخلی تغییراتی نبود اما رنگ تریم داخلی به کرمی تغییر پیدا کرده بود.
از سال 1383 تا سال 1390 این خودرو با همان پیشرانه XU7 که روی پژو 405 است تولید میشد. اما از سال 1390 بود که با ورود موتور EF7 به بازار در دو مدل بنزینی و گازسوز شاهد تغییراتی در بخش فنی این اتومبیل بودیم. سایر امکاناتی که به این اتومبیل اضافه شد ترمز ضدقفل ABS، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، صندلی برقی سرنشینان جلو، سنسور هشدار عقب و صندوق برقی بود. سمند ال ایکس پر فروشترین و پر تیراژترین مدل سمند بین همه نمونههای آن است که همگان سمند را با این مدل به یاد میآورند.
سمند SE
کمی بعد از اینکه دیگر سمند معمولی و ای ال را در بازار نداشتیم. ایرنخودرو تصمیم گرفت نسخه SE را روانه بازار کند. این مدل از سمند یک جور فیس لیفت از سمند EL بود. در سال 1387 طراحی این خودرو شروع و در سال 1389 روانه بازار شد. سمند SE از همان پیشرانه XU7 پژو 405 استفاده میکرد و سایر مشخصات فنی آن مانند گیربکس هم همان بود. طراحی چراغهای عقب و همچنین جلو پنجره این اتومبیل تغییر کرده بود. در فضای داخلی هم طراحی دکمههای داشبورد تغییراتی داشت. وزن خودرو نسبت به مدل ال ایکس کاهش و اکسل آن هم تغییر کرده بود. همچنین سیستم برق مالتیپلکس و فرمان تلسکوپی در نسخه اس ای دیده نمیشود. پنجرههای عقب در نسخه SE دستی شده و آینهها هم دیگر برقی نیستند. تولید این مدل از سمند در سال 1397 متوقف شد.
سمند سریر
ایرانخودرو برای سمند یک نسخه تشریفاتی هم در نظر گرفته بود که نام آن سمند سریر بود. هرچند که این اتومبیل 4 درب بود اما ابعاد ان نسبت به سمند معمولی بزرگتر شده بود تا فضای داخلی کابین بیشتر شود. شرکت سازنده این اتومبیل را در سال 1383 رونمایی کرد اما عرضه آن به بازار در تا سال 1387 طول کشید. موتور این اتومبیل همان موتور پژو پارس ELX است. یک پیشرانه 1.8 لیتری 16 سوپاپ که محصول مشترک پژو – سیتروئن بود و سایپا از آن روی زانتیا استفاده میکرد.
این موتور را در بازار به نام موتور زانتیایی میشناختند. فاصله دو محور و ستون B این اتومبیل نسبت به مدلهای معمولی سمند 30 سانتیمتر بیشتر شده بود. همین امر هم باعث شد تا فضای جلوی پای سرنشینان عقب بیشتر شود. امکانات رفاهی این خودرو افزایش پیدا کرد تا بتواند نقش یک خودروی تشریفاتی را بازی کند. برای این خودرو تبلیغاتی هم شد. که از جمله آن میتوان به استفاده محمود احمدی نژاد از سمند سریر به عنوان خودروی تشریفاتی در یکی از سفرهای خود به قطر اشاره کرد. در نهایت تولید این خودرو در سال 1391 متوقف شد.
مشخصات فنی انواع سمند
به طور عمده سمند در همه مدلهای آن از دو پیشرانه استفاده کرد که یکی موتور XU7 بود و دیگری موتور EF7. موتور ایکس یو 7 بنزینی بود اما مانند خیلی از خودروهای دیگر قابلیت کار با گاز را هم داشت. اما موتور EF7 به صورت تخصصی هم بنزین سوز دارد و هم مدل گازسوز آن تولید میشود.
پیشرانه |
XU7 |
EF7 |
نوع موتور |
خطی |
خطی |
تعداد سیلندر |
4 |
4 |
تعداد سوپاپ |
8 |
16 |
حجم موتور به سیسی |
1761 |
1643 |
تنفس موتور |
طبیعی |
طبیعی |
دیفرانسیل |
جلو |
جلو |
گیربکس |
5 دنده دستی |
5 دنده دستی |
حداکثر قدرت |
100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (بنزین) ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (گاز) |
حداکثر گشتاور |
153 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه |
۱۵۵ نیوتن متر در ۳۵۰۰ – ۴۵۰۰ دور در دقیقه (بنزین) ۱۳۶ نیوتن متر در ۳۵۰۰ – ۴۵۰۰ دور در دقیقه (گاز) |
شتاب 0 تا 100 |
14 ثانیه |
۱۲ ثانیه |
حداکثر سرعت |
185 کیلومتر در ساعت |
۱۹۰ کیلومتر بر ساعت (بنزین) ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت (گاز) |
مصرف سوخت ترکیبی |
8 لیتر در هر صد کیلومتر |
۷.۵ لیتر در صد کیلومتر (بنزین) ۷.۸ متر مکعب در صد کیلومتر (گاز)
|
استاندارد آلایندگی |
یورو 3 |
یورو 4 |
ترمز |
جلو دیسکی/ عقب کاسهای |
جلو دیسکی/ عقب کاسهای |
فرمان |
هیدرولیکی |
هیدرولیکی |
سیستم تعلیق |
مک فرسون/ فنر پیچشی |
مک فرسون/ فنر پیچشی |
وزن |
1220 کیلوگرم |
۱۲۴۰ کیلوگرم (بنزینی) ۱۳۴۴ کیلوگرم (گازسوز) |
سخن آخر
تولید سمند و نمنههای آن بیشتر از مواردی بود که عنوان شده است. اما مواردی که گفته نشده یا به بازار عرضه نشدهاند یا اینکه در نامهایی دیگر مانند سورن روانه بازار شدهاند. حتی دنا خودرویی که این روزها طرفداران زیادی دارد یک نسل جدید از سمند محسوب میشود.
نویسنده: نادر شاه نشین