مقایسه تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

طی سالهای گذشته شرکتهای بزرگ خودروسازی اقدام به ساخت خودروهای هیبریدی کردهاند که نشان از اهمیت این قبیل اتومبیلها دارد. در کشور ما از سالهای 2018 و 2019 واردات خودرو با محدودیتهای زیادی روبرو شد که همین امر هم باعث شد این قبیل خودروها در بازار ایران کم باشد.
اما با این وجود باز هم سالهای قبل یک سری اتومبیلهای هیبریدی به بازار وارد شدند که طرفداران خاص خود را دارد. تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید دو مدل از این خودروها هستند که وارد بازار ایران شدهاند و میتوان روی کیفیت خوب آنها حساب باز کرد. همین امر موجب شده تا ما را بر آن دارد که یک مقایسه بین تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید صورت دهیم.
مقایسه ظاهری تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید
تویوتا کمری از گذشته در بازار ایران طرفدار داشته است از همین رو حتی اگر طراحی آن به دل هم ننشیند طرفداران پر و پا قرص خود را دارد. نمای جلویی کمری با چراغهای منحنی و جلو پنجره باریک طراحی شده است. روی سپر به شکل جلو پنجره طراحی شده و نمای آن به شکل خطوط افقی است. نمایی جلویی سوناتا کمی بهتر است و چراغهای آن از منحنی کمتری برخودار است. همچنین جلو پنجره آن هم به صورت یک تکه و با خطوط افقی طراحی شده است. چراغهای مهشکن روی سپر هر دو خودرو قرار گرفته است. در کمری مهشکنها به صورت عمودی و در سوناتا به شکل افقی قرار گرفته است.
در نمای بغل هر دو خودرو خوب کار کردهاند و طراحی به بهترین شکل صورت گرفته است. اما کمری فرمی کشیدهتر از سوناتا دارد. طراحی بخش صندوق عقب سوناتا به شکل بریده صورت گرفته است که این موضوع در نمای بغل به خوبی دیده میشود. خطوط روی بدنه سوناتا به مراتب منظمتر و مرتبتر از کمری است. همچنین دماغه کمری کشیدهتر از سوناتا است.
در نمای بغل هر دو خودرو میتوانید رینگهای آلومینیومی را ببینید که به زیبایی طراحی شدهاند. در نمای عقب هر کمری چراغهای کشیده و عریض آن را میبینید که به صورت دو تکه طراحی شده است. پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب نصب میشود. همچنین در نمای عقب سوناتا چراغهای کشیده و باریک این خودرو را میبینید که به صورت دو تکه طراحی شده است اما پلاک آن بر خلاف کمری بر روی سپر عقب و پایین نصب میشود.
در نمای داخلی هم میتوانید روند طراحی متفاوت این دو خودرو را مشاهده کنید. در وسط داشبورد سوناتا نمایشگر و در کنار آن کانالهای کولر را مشاهده میکنید. در زیر نمایشگر هم پنلی قرار گرفته که بر روی آن دکمههای مختلف برای مدیریت بخشهای مختلف به کار میرود.
فرمان دور چرم این خودرو به زیبایی طراحی شده و در کنار آن دکمههای کنترلی قرار گرفته تا علاوه بر زیبایی کاربردی هم باشد. در نمای داخلی کمری میتوانید نمایشگر را در وسط و کانالهای کولر را بالای آن مشاهده کنید. در کنارهها و زیر نمایشگر هم دکمههای کنترلی قرار گرفته است. فرمان کمری هم مانند سوناتا دور چرم است و بر روی آن دکمههای کنترلی قرار گرفته است.
مقایسه ابعاد و اندازه تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید
ابعاد این دو سدان به یکدیگر بسیار نزدیک است به شکلی که طول سوناتا 4855 میلیمتر و عرض آن هم 1865 میلیمتر است. ارتفاع این خودرو 1475 میلیمتر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم 2805 میلیمتر است. این در حالی است که طول کمری 4895 میلیمتر و عرض آن هم 1839 میلیمتر است.
این خودرو دارای ارتفاعی معادل 1445 میلیمتر است. همچنین فاصله دو محور این خودرو از یکدیگر 2824 میلیمتر است. هر دو خودرو برای 4 الی 5 نفر سرنشین ظرفیت دارد. صندوق عقب کمری 427 لیتر و صندوق عقب سوناتا 376 لیتر ظرفیت دارد. وزن سوناتا 1590 کیلوگرم و وزن کمری 1575 کیلوگرم است که با توجه به هیبریدی بودن این دو خودرو خیلی هم بد نیست. باک بنزین سوناتا 60 و باک بنزین کمری 49 لیتر ظرفیت دارد. رینگهای هر دو خودرو 16 اینچی و عرض تایرهای آن هم 205 میلیمتری است.
مقایسه فنی تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید
همانطور که گفته شد این دو خودرو هیبری هستند یعنی یک موتور بنزینی با تنفس طبیعی که به صورت خطی کار میکند دارند و یک موتور الکتریکی که توانی کمتر از موتور بنزینی دارد اما کمک بزرگی به قوای محرکه اتومبیل میکند. از دیگر نکات مشترک موتور بنزینی هر دو خودرو 4 سیلندر بودن آنها است که دارای 16 سوپاپ است. حجم موتور سوناتا 2 لیتر و حجم پیشرانه کمری 2.5 لیتر است. قدرت موتور بنزینی سوناتا 156 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و قدرت موتور بنزینی کمری هم 160 اسب بخار است. همچنین قدرت موتور الکتریکی سوناتا 51 اسب بخار در2000 دور در دقیقه و کمری هم 118 اسب بخار است. نکته جالب این است که در نهایت کمری میتواند 208 بخار قدرت و سوناتا هم میتواند در نهایت 193 اسب بخار قدرت تولید کند.
گشتاور موتور بنزینی سوناتا 193 نیوتنمتر در 5000 دور در دقیقه و گشتاور موتور بنزینی کمری هم 221 نیوتنمتر در 5200 دور در دقیقه است. گشتاور موتور برقی سوناتا 205 نیوتنمتر در 1770 دور در دقیقه و گشتاور موتور برقی کمری هم 202 نیوتنمتر است.
با توجه به مشخصات گفته شده واضح است که پیشرانه کمری به مراتب بهتر از سوناتا است. شتاب صفر تا 100 سوناتا 9.3 ثانیه و شتاب صفر تا 100 کمری هم چیزی بین 7.8 تا 8.5 ثانیه است. همچنین حداکثر سرعت هر دو خودرو چیزی معادل 195 کیلومتر در ساعت است. میزان مصرف سوخت ترکیبی سوناتا 4.7 لیتر در 100 کیلومتر و میزان سوخت ترکیبی کمری هم 4.5 لیتر در 100 کیلومتر است. نوع جعبهدنده هر دو اتومبیل خودکار است. سوناتا جعبه دنده 6 سرعته و کمری هم جعبه دنده CVT دارد.
مقایسه کمری هیبرید 2016 با سوناتا هیبرید 2017
مدل خودرو |
تویوتا کمری هیبرید (2015-2016) |
هیوندای سوناتا هیبرید (2017) |
پیشرانه |
4سیلندر تنفس طبیعی بنزینی + موتور الکتریکی |
4سیلندر تنفس طبیعی بنزینی + موتور الکتریکی |
حجم موتور (cc) |
2494 |
1998 |
حداکثر قدرت |
203 اسببخار در 6200 دور |
193 اسببخار در 6000 دور |
حداکثر گشتاور |
230 نیوتنمتر در 4800 دور |
209 نیوتنمتر در 5000 دور |
گیربکس |
اتوماتیک ضریب متغیر الکترونیکی (E-CVT) مجهز به حالت B (بازیافت انرژی الکتریکی بهمنظور شارژ باتریها) |
6سرعته اتوماتیک مجهز به حالت تیپترونیک |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
5.7 لیتر در صد کیلومتر |
5.6 لیتر در صد کیلومتر |
شتاب صفرتاصد (ثانیه) |
7.8 |
9.3 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
195 |
192 |
مقایسه امکانات و آپشن های تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید
در این بخش هم میتوان گفت که کمری به مراتب بهتر عمل کرده است. تویوتا کمری هیبریدی تقریبا فول آپشن است و همه امکاناتی که میتوان بر روی یک خودرو قرار داد را با خود به همراه دارد. البته سوناتا هم با اینکه چند امکان را کمتر از کمری دارد تقریبا فول آپشن است و از امکانات رفاهی بینظیری بهره میبرد.
این دو خودرو و به ویژه کمری در بخش ایمنی هم عالی عمل کردهاند و تواناییهای بالایی در این بخش دارند. بالا بودن ایمنی از جمله ویژگیهای مهم کمری است که باعث شده در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی با اقبال عمومی خوبی روبرو شود.
جدول مقایسه سوناتا هیبرید و کمری هیبرید از نظر آپشنها و امکانات رفاهی
تجهیزات |
تویوتا کمری هیبرید XLE فولآپشن |
هیوندای سوناتا هیبرید GLS+ |
چراغ |
چراغهای جلو با تنظیم ارتفاع اتوماتیک، نوربالا اتوماتیک، دیلایت، سنسور نور |
چراغهای جلو زنون با تنظیم ارتفاع اتوماتیک، چراغشور جلو، دیلایت، مهشکن عقب، سنسور نور، چرخش لنز چراغهای جلو هماهنگ با گردش فرمان (AFS) |
سیستمهای مولتیمدیا |
سیستم صوتی JBL با 10 بلندگو، MP3، USB، AUX، iPod، بلوتوث |
سیستم صوتی اینفینیتی با 8 بلندگو، MP3، USB، AUX، بلوتوث |
صفحهنمایش |
7 اینچی لمسی |
8 اینچی لمسی |
رینگها |
17 اینچی آلومینیومی |
17 اینچی آلومینیومی |
آینه |
آینههای جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
تهویه مطبوع |
اتوماتیک دوکاناله، دریچه برای سرنشینان عقب |
اتوماتیک دوکاناله، دریچه برای سرنشینان عقب |
صندلی |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای جلو |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، حافظه صندلی راننده، گرمکن تمام صندلیها، سردکن صندلیهای جلو |
شیشه |
شیشههای برقی (شیشههای ردیف جلو اتوماتیک) |
شیشههای برقی (شیشههای ردیف جلو اتوماتیک)، شیشههای عقب دودی |
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) |
سایر امکانات |
کیلس استارتر، کروزکنترل هوشمند، سانروف، تنظیم حالت رانندگی در دو حالت ECO و EV، دوربین دید عقب، شارژر بیسیم (Wireless) تلفن همراه |
کیلس استارتر، کروزکنترل، سقف پانوراما، دوربین دید عقب، تنظیم حالت رانندگی در سه حالت ECO، NORMAL، SPORT، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، گرمکن غربیلک فرمان، درب صندوقبار برقی، پرده عقب برقی، پردههای جانبی عقب، شارژر بیسیم (Wireless) تلفن همراه |
مقایسه ایمنی
هر دو خودروی مورد بحث با وجود امکاناتی مثل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم هشداردهنده نقاط کور، ایربگهای جلو، جانبی ردیف جلو و پردهای، ایمنی بسیار مناسبی دارند اما در این بخش برخلاف بخش امکانات رفاهی، این تویوتا کمری هیبرید XLE فولآپشن است که با تجهیز به سیستم هشدار تصادف جلو و عقب، سیستم هشدار تغییر لاین، ایربگهای جانبی ردیف عقب و ایربگ محافظ زانوی راننده، گوی سبقت را از رقیب کُرهای میرباید.
جدول تجهیزات ایمنی کمری هیبرید و سوناتا هیبرید 2017
تجهیزات |
تویوتا کمری هیبرید XLE فولآپشن |
هیوندای سوناتا هیبرید GLS+ |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده تصادف جلو و عقب، هشداردهنده تغییر لاین |
کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، هشداردهنده نقاط کور |
کیسههوا |
راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو و عقب، پردهای سرتاسری، محافظ زانوی راننده (در مجموع 9 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پردهای سرتاسری (در مجموع 6 عدد) |
سیستم ترمز |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) |
نویسنده: نادر شاهنشین