مقایسه دنا و برلیانس H230

مقایسه دنا و برلیانس H230
مقایسه خودورهای داخلی و مونتاژی میتواند دید خریداران را به انتخاب بهتر باز کند. برخی از خودروهای مونتاژ شده چینی قیمتی نزدیک به اتومبیلهای داخلی دارند که همین امر هم موجب میشود تا خریدار در انتخاب خود مردد شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به مقایسه دو خودروی شناخته شده بازار یعنی دنا از شرکت ایرانخودرو و برلیانس H230 از شرکت سایپا (پارس خودرو) بپردازیم. گفتنی است که برلیانس در سال 1394 و دنا هم در سال 1393 به بازار عرضه شدند.
مقایسه ظاهری دنا و برلیانس H230
ظاهر دو خودور با یکدیگر تفاوت دارد و نزدیک به یکدیگر هم نیست. در نمای جلویی دنا میتوانید چراغها عریض و بزرگ این خودرو را ببینید که با یک جلو پنجره ذوزنقهای شکل مشبک همراه شده است. گفتنی است که بخش دیگری از جلو پنجره با همان استایل مشبک بر روی سپر قرار گرفته است. در نمای جلویی برلیانس اچ 230 چراغهایی را میبینید که بخش داخلی آن عریض و بخش خارجی آن باریک، این طراحی متفاوت باعث نمای جلویی اچ 230 جذابتر شود. همچنین یک جلو پنجره باریک هم در این خودرو وجود دارد که با خطوط افقی طراحی شدهاند.
در نمای بغل دنا میتوانید سیمای یک سدان ساده را ببینید که نه از جلو و نه از عقب کشیدگی یا بریدگی ندارد. رینگهای استفاده شده در دنا با توجه به تیپ آنها متفاوت است. در این خودرو هم از رینگهای آلومینیومی و هم رینگهای فولادی قالپاق خور استفاده میشود. اما نمای بغل H230 کمی متفاوت است. در نمای بغل این اتومبیل میتوانید بزرگ بودن بخش کابین نسبت به بخش جلویی و عقب اتومبیل را مشاهده کنید. همچنین در نمای مربوط به صندوق عقب یک بریدگی مانند زانتیا دیده میشود اما متأسفانه این طراحی به اندازه آن جذاب نیست. در این خودرو هم میتوانید رینگهای آلومینیومی و فولادی را ببینید.
چراغهای عقب دنا مانند یک متوازی الاضلاع است که طرف بیرونی آن زاویه ندارد. چراغها و فرم طراحی عقب دنا شبیه به محصولات بنز به ویژه مدل C200 است. پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب نصب میشود و در پایین سپر هم یک دیفیوزر قرار گرفته است که در آن جایی برای اگزوز تعبیه نشده است. جا داشت تا برای بهبود نمای عقب اگزوز را در دیفیوزر تعبیه میکردند. نمای عقبی برلیانس H230 بزرگ و صاف طراحی شده است. چراغها طوری طراحی شدهاند که بخش بزرگی از آن رو به بیرون است. ابعاد و ارتفاع چراغها بزرگ در نظر گرفته شده که با طراحی خودرو همخوانی دارد. پلاک بر روی صندوق عقب نصب میشود و در قیمت پایین هم یک دیفیوزر هست که در آن جایی برای اگزوز در نظر گرفته نشده است.
داشبورد برلیانس اچ 230 به صورت دو رنگ طراحی شده است. در این داشبورد علاوه بر رنگهای مشکی و نقرهای میتوانید طراحی جذاب و اقتصادی آن را هم ببینید. یک پنل برای دکمهها و بالای آن صفحه نمایش کوچکی بر روی داشبورد تعبیه شده است. همچنین کانالهای کولر که در بالاترین بخش داشبورد قرار گرفتهاند. فرمان این خودرو دور چرم است اما خبری از دکمههای کنترلی نیست. نمای داخلی دنا به مراتب مدرنتر از رقیب خود است. یک نماشیگر در وسط داشبورد موجود است که می توان با آن سیستم مالتی مدیا را مدیریت کرد. همچنین پنلی از دکمهها زیر آن و کانال کولر هم کنار نمایشگر واقع شده است. فرمان دنا دور چرم و همراه با دکمههای کنترلی طراحی شده تا هم زیبا و هم کاربردی باشد.
مقایسه ابعاد و اندازه برلیانس H230 و دنا ایران خودرو
ابعاد و اندازه این دو خودرو تقریبا به یکدیگر نزدیک است. طول دنا 4559 میلیمتر و عرض آن هم 1720 میلیمتر است. همچنین ارتفاع این اتومبیل 1460 میلیمتر و فاصله دو محور جلو و عقب آن از یکدیگر هم 2671 میلیمتر است. طول برلیانس اچ 230 هم چیزی معادل 4390 میلیمتر و عرض آن هم 1703 میلیمتر است. همچنین ارتفاع این اتومبیل 1482 میلیمتر و فاصله دو محور جلو و عقب آن هم 2570 میلیمتر است. هر دو خودرو برای 5 سرنشین ظرفیت دارند. حجم صندوق عقب این دنا 500 لیتر و حجم صندوق عقب اچ 230 هم چیزی معادل 470 لیتر است. وزن دنا 1258 کیلوگرم و وزن برلیانس H230 هم 1194 کیلوگرم است. هر دو خودرو از رینگهای 15 اینچی و تایرهایی با عرض 185 میلیمتر استفاده میکنند. باک بنزین دنا 60 لیتر و باک بنزین H230 چیزی معادل 42 لیتر ظرفیت دارد.
مقایسه فنی دنا ایران خودرو و برلیانس H230 پارس خودرو
ایران خودرو برای دنا از موتور EF7 استفاده کرده است که دارای 4 سیلندر و 16 سوپاپ است. این موتور خطی حجمی معادل 1646 سیسی دارد که میتواند قدرتی معادل 115 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه را تولید کند. موتور این خودرو تنفس طبیعی بوده و توان تولید گشتاوری معادل 157 نیوتنمتر در 4500 دور در دقیقه را دارد. اچ 230 هم یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر با 16 سوپاپ را دارد که میتواند قدرتی معادل 103 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه را تولید کند. این موتور تنفس طبیعی به صورت خطی عمل میکند و میتواند گشتاوری معادل 138 نیوتنمتر در 3800 دور در دقیقه را تولید کند.
شتاب صفر تا 100 کیلومتر دنا 13.5 و شتاب برلیانس H230 هم 11.6 ثانیه است. همچنین دنا میتواند به حداکثر سرعت 189 کیلومتر در ساعت برسد. این میزان برای برلیانس H230 چیزی معادل 180 کیلومتر در ساعت است. میران مصرف سوخت ترکیبی دنا 7.74 لیتر در 100 کیلومتر و میزان مصرف سوخت ترکیبی برلیانس H230 هم چیزی معادل 6.4 لیتر در 100 کیلومتر است. هر دو خودرو دیفرانسیل جلو هستند و انتقال قدرت از موتور به چرخها توسط یک گیربکس 5 دنده دستی صورت میگیرد. فرمان دنا هیدرولیکی و فرمان برلیانس اچ 230 هم برقی است. ترمزهای جلوی هر دو خودرو دیسکی خنک شونده هستند اما ترمزهای عقب دنا دیسکی معمولی و تزمزهای عقب برلیانس اچ 230 هم کاسهای است.
مدل خودرو |
دنا معمولی |
برلیانس H230 |
پیشرانه |
۴ سیلندر EF7 |
4 سیلندر خطی |
حجم موتور |
1646 سیسی |
1498 سیسی |
حداکثر قدرت |
115 اسببخار |
103 اسببخار |
حداکثر گشتاور |
157 نیوتنمتر |
138 نیوتنمتر |
گیربکس |
5 سرعته دستی |
5 سرعته دستی |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
7.74 لیتر |
6.4 |
شتاب صفرتاصد |
13.5 ثانیه |
11.6 ثانیه |
وزن (کیلوگرم) با مخزن سوخت پر |
1258 |
1194 |
حداکثر سرعت |
189 |
170 |
مقایسه امکانات و آپشن های دنا و برلیانس H230
امکانات ویژه و خاصی برای این دو خودروی اقتصادی در نظر گرفته نشده است. اما خوب از جمله امکانات این دو خودرو میتوان به سیستم ترمز ضد قفل ABS و کیسههای هوا در بخش ایمنی توجه کرد. دنا از کروز کنترل و همچنین سیستم تهویه خودکار بهره میبرد.
صندلی راننده با تنظیمات برقی و آینههای تاشونده برقی در خودروی ایرانی اشاره کرد؛ بنابراین، دنا در این بخش برنده رقابت خواهد بود.
خودرو |
برلیانس h230 |
دنا معمولی |
چراغ |
چراغهای جلو هالوژن با قابليت تنظيم ارتفاع |
داراي چراغهای LED جلو و عقب – چراغ مهشكن جلو و عقب – چراغ نقشهخوان – چراغ خطر سوم – چراغهاي سقفي جلو و عقب – چراغ داخل داشبورد – تنظيم زاويه نور چراغهاي جلو از داخل |
سیستم صوتی |
سیستم صوتی با 2 اسپیکر، 2 توییتر و پورت USB |
سیستم صوتی با شش اسپیکر-هندزفری |
صفحهنمایش |
– |
7 اینچی لمسی |
رینگها |
رینگ فولادی 185/60 R15 |
كد كلاس 70101: رينگ آلومينيومي 15، كد كلاس 70112-70115-70117-70118 -70123: رينگ فولادي 15 |
آینه |
آینه جانبی برقی |
آينههاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده اتوماتيك |
تهویه مطبوع |
تهویه مطبوع دستی |
تنظيم اتوماتيك – كانال تهويه براي سرنشينان عقب |
صندلی |
صندلی راننده و سرنشین جلو 4حالته دستی، صندلی عقب تاشو |
جابهجايي صندليهاي راننده و سرنشين جلو بهصورت برقي – امكان نصب صندلي كودك در صندلي عقب (داراي استاندارد Isofix) – پشتسری صندليهاي جلو با تنظيم ارتفاع و زاويه – دسترسي به صندوقعقب از داخل _ زيرآرنجي جلو و عقب |
شیشه |
گرمکن شیشه عقب/ شیشهبالابرهای برقی جلو و عقب |
شیشهبالابرهای برقی جلو و عقب |
سیستم هشداردهنده |
هشداردهنده بستهنبودن كمربند ايمني |
سيستم هشداردهنده هوشمند مركزي ورود غیرمجاز – هشداردهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی |
سایر امکانات |
سيستم الكترومغناطيسي بازكردن درب صندوقعقب، کامپیوتر سفری، فرمان برقی مجهز به میله جمع شونده |
فرمان هیدرولیک مجهز به كليدهاي كنترلي، ستون فرمان تلسكوپي (جمع شونده) – کروزکنترل، بازکن درب صندوقعقب از داخل اتاق – آنتن اکتیو، سيستم روشنايي موقت در محيطهاي تاريك |
مقایسه دنا و برلیانس H230 از نظر ایمنی
خودرو |
برلیانس اچ 230 |
دنا |
تجهیزات ایمنی |
سیستم ضدسرقت / قفل مرکزی با ریموت/ قفل ایمنی شیشه کودک، بازشدن خودکار درها، قفل اتومات درها در سرعت بالای 20 کیلومتر |
سيستم ضدسرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشداردهنده هوشمند مركزي ورود غيرمجاز – سيستم عیبیابی هوشمند (مالتي پلكس) – قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي – كمربندهاي ايمني جلو سهنقطهای با قابليت تنظيم ارتفاع – سيستم كنترل بخار بنزين |
کیسههوا |
دو کیسههوا (راننده و سرنشين جلو) |
دو کیسههوا (راننده و سرنشين جلو) |
سیستم ترمز |
ABS و EBD – دیسکی خنکشونده جلو- عقب کاسهای |
ترمز EBD،ABS، ترمز جلو و عقب دیسکی خنکشونده، ترمز عقب دیسکی یا کاسهای |
نویسنده: نادر شاه نشین