مقایسه میتسوبیشی میراژ با کیا پیکانتو

ماشینهای تو شهری به دلیل ابعاد و اندازه کوچکی که دارند برای انجام امور روزانه و تو شهری بسیار مناسب هستند. در داخل کشور هم چند نمونه خودروی جوچک و تو شهری تولید میشوند که از بازار بسیار خوبی هم برخوردار هستند. در کنار این محصولات داخلی یک سری خودروهای کوچک و تو شهری خارجی هم وارد بازار شدند که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بودند. میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو دو عدد از این خودروها بودند که از کیفیت بالایی برخودار هستند و توانستند نظر خریداران را به خود جلب کنند. از همین رو تصمیم گرفتیم در این مقاله یک مقایسه بین آنها انجام دهیم.
مقایسه ظاهری بین میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو
فرم کلی و ساختاری این دو خودرو به یکدیگر نزدیک است، دلیل این امر هم تو شهری و هم خانواده بودن آنها است. هر دو خودرو برای شرایط شهری و شلوغ طراحی شدهاند تا در کمترین اندازه ممکن بیشترین فضا را در اختیار راننده و سرنشینان قرار دهد. در نمای جلویی پیکانتو چراغهای بزرگ و کشیده آن را میبینید که با یک جلو پنجره مشبک و باریک هماهنگ شده است. در نمای جلویی میراژ هم میتوانید چراغهای عریض این خودرو که زیاد هم کشیده نیستند را ببینید. جلو پنجره میراژ هم مشبک است اما به اندازه پیکانتو کشیده نیست. مه شکنهای هر دو خودرو در زیر سپر جلو قرار گرفتهاند.
در نمای بغل هر دو خودرو میتوانید فرم هاچبک آن را به خوبی ببینید که منحنیهای زیبای آن باعث به وجود آمدن چنین فرمی شده است. هر دو خودرو از نمای بغل فرمی رو به بالا مانند کراس اوورهای تو شهری دارند. رینگهای آلومینیومی دیگر موضوعی است که در نمای بغل دیده میشود و باعث زیباتر شدن این بخش شده است. نمای عقب میراژ فرمی منحنی و نمای عقب پیکانتو فرمی صاف دارد. این موضوع را میتوانید به خوبی در طراحی چراغها و درب صندوق عقب ببینید. پلاک هر دو خودرو بر روی سپر نصب میشود و بر روی درب صندوق عقب لوگو به علاوه یک دستگیره برای باز و بسته کردن آن وجود دارد.
نمای داخلی هر دو خودرو مدرن و به روز طراحی شده است. در نمای داخلی هر دو خودرو سعی شده در کمترین فضای ممکن بیشترین امکانات قرار داده شود. در نمای داخلی پیکانتو یک طراحی زیبا و جمع و جور را میبینید که فرمان دور چرم ان با دکمههای کنترلی و دو پره بودن یک طراحی متفاوت را در معرض نمایش گذاشته است. بر روی داشبورد دو پنل جدا یکدیگر دیده میشود که پنل بالایی برای مدیریت سیستم صوتی و پتل پایینی برای مدیریت تهویه به کار میرود. در نمای داخلی کابین میراژ پنل ندیریت به صورت یکپارجه طراحی شده که بر روی آن میتوانید دکمههای مدیریت سیستن صوتی و پیچهای ولوم سیستم تهویه را مشاهده کنید. فرمان دور چرم این خودرو به همراه دکمههای کنترلی طراحی شده است که هم زیبایی را برای آن به ارمغان آورده و هم کاربردی است.
مقایسه ابعاد و اندازه میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو
همان طور که گفته شد این دو خودرو تو شهری هستند و نباید انتظار ابعاد و اندازه بزرگی را از آنها داشت. طول پیکانتو 3595 میلیمتر و عرض آن هم 1595 میلیمتر است. ارتفاع این خودرو 1481 میلیمتر و فاصله دو محور آن با یکدیگر هم 2385 میلیمتر است. طول میراژ هم 3711 میلیمتر و عرض آن هم 1666 میلیمتر است. ارتفاع این خودرو 1491 میلیمتر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم 2451 میلیمتر است. هرچند که ابعاد میراژ بزرگتر از پیکانتو است اما در تفاوت خیلی زیادی با یکدیگر ندارند.
هر دو خودرو برای 4 سرنشین ظرفیت دارند. وزن پیکانتو 1035 کیلوگرم و وزن میراژ هم 890 کیلوگرم هم است که در نوع خودش بسیار جالب و جذاب است. حجم باک بنزین هر دو خودرو 35 لیتر است. همچنین حجم صندوق عقب پیکانتو 200 لیتر است که در صورت خواباندن صندلیها به 870 لیتر میرسد. و حجم صندوق عقب میراژ 487 لیتر است که با خواباندن صندلیها به 1330 لیتر میرسد. این اختلاف نشان دهنده فضای بزرگتر میراژ در بخش بار است.
مقایسه مشخصات فنی میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو
موتور هر دو خودرو از قدرت کمی برخودار است و نباید انتظار یک موتور پر قدرت را از این دو خودرو داشته باشید. کیا برای پیکانتو یک موتور خطی 4 سیلندر با حجم 1248 سیسی را انتخاب کرده است که دارای 16 سوپاپ است. این موتور تنفس طبیعی میتواند 85 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه قدرت را تولید کند. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه هم 121 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه است. میتسوبیشی هم برای میراژ یک موتور 1.2 لیتری با 3 سیلندر را در نظر گرفته که دارای 12 سوپاپ است. تنفس این موتور خطی طبیعی است و میتواند به حداکثر قدرت 77 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه برسد. همچنین این پیشرانه توان رسیدن به حداکثر گشتاور 100 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه را دارد.
پیکانتو میتواند در 12.9 ثانیه از صفر به سرعتی معادل 100 کیلومتر در ساعت برسد. همچنین این خودرو توان رسیدن به حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت را دارد. همچنین شتاب صفر تا 100 کیلومتر میراژ هم 13.8 ثانیه است. میراژ میتواند به حداکثر سرعت 173 کیلومتر در ساعت برسد. میزان مصرف سوخت ترکیبی پیکانتو 5.3 لیتر در 100 کیلومتر و میران مصرف سوخت ترکیبی میراژ 5.9 لیتر در 100 کیلومتر است. جعبه دنده هر دو خودرو اتوماتیک است. همچنین محور محرک هر دو خودرو هم دیفرانسیل جلو است. سیستم فرمان پیکانتو هیدرولیک و سیستم فرمان میراژ برقی است. هر دو خودرو دارای ستون فرمان تلسکوپی است.
مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو
سیستم ترمز ضد قفل ABS در هر دو خودرو وجود دارد اما سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD را فقط میراژ دارد. سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAS را فقط میتوانید در پیکانتو ببینید اما ایموبلایزر را هر دو خودرو دارند. شرکتهای سازنده هر دو خودرو برای ایمنی بیشتر سرنشینان از کیسههای هوا استفاده کرده است. کامپیوتر سفری فقط در هر دو خودرو موجود است و دماسنج فقط در پیکانتو دیده میشود. آینه الکتروکروماتیک در هر دو خودرو موجود است و قفل صندلی کودک فقط در میراژ دیده میشود.
تجهیزات | میتسوبیشی میراژ | کیا پیکانتو |
چراغ | چراغهای زنون (HID)، سیستم روشنایی در روز و سیستم روشنایی خودرو، چراغهای عقب LED، مهشکنهای جلو و عقب | سیستم روشن و خاموش شدن خودکار چراغها بر اساس نور محیط، مهشکنهای جلو و عقب |
سیستمهای مولتی مدیا | قابلیت خواندن MP3، ورودیهای بلوتوث، USB و AUX | رادیو، ورودیهای بلوتوث، USB، iPod، MP3 و CD |
صفحه نمایش | صفحه نمایش 5/6 اینچی لمسی (در نسخه فول آپشن) | ندارد |
رینگها | 15 اینچی آلومینیومی | 15 اینچی آلیاژی |
آینه | آینههای جانبی برقی تاشو و دارای گرمکن | تنظیم برقی آینههای جانبی و دارای گرمکن |
تهویه مطبوع | تهویه هوای خودکار | تهویه هوای خودکار |
صندلی | تنظیم دستی صندلیهای جلو در 4 حالت، صندلیهای ردیف دوم تاشو، گرمکن صندلیهای جلو | تنظیم دستی صندلیهای جلو، سیستم پشتسریهای فعال در هنگام تصادف |
شیشه | بالابرهای برقی | بالابرهای برقی |
سیستمهای هشدار دهنده | سنسور دنده عقب، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر | دزدگیر، سنسور پارک خودرو |
سایر امکانات | کروز کنترل، تنظیم تلسکوپی غربیلک فرمان، فرمان برقی، سقف ساده | قفل مرکزی با ریموت کنترل، سانروف |
مقایسه ایمنی
مقایسه میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو از نظر ایمنی نشان میدهد که دو خودرو عملکرد یکسانی در حفظ جان و ایمنی سرنشینان دارند. میراژ در تستهای تصادف مؤسسه معتبر اروپایی EURO-NCAP موفق به کسب 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی خودرو شده است. این امتیاز برای یک هاچک کوچک شهری تا اندازه زیادی رضایتبخش است. کیا پیکانتو نیز مورد تستهای همین مؤسسه اروپایی قرار گرفته و توانسته است همانند میراژ 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی مؤسسه EURO-NCAP را به دست آورد. در نتیجه گزارش این مؤسسه اروپایی درباره پیکانتو میبینیم که نقاط حساسی مانند سر، گردن و پاهای راننده و سرنشین جلو از بالاترین سطح ایمنی برخوردارند. همچنین میراژ در محافظت از سرنشینان بزرگسال توانسته است نمره خوب 90 درصد را کسب کند.
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | میتسوبیشی میراژ | کیا پیکانتو |
کیسه هوا | 6 کیسه هوا: راننده و سرنشین جلو، جانبی، پردهای | کیسه هواهای راننده و سرنشین جلو |
سیستم ترمز | ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده، ترمزهای عقب دیسکی، سیستم ABS، EBD | روغنی با بوستر خلائی، ترمزهای جلو دیسکی، ترمزهای عقب کاسهای، سیستم ABS، EBD |
سخن آخر
در مقایسه بین کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ مشخص شد که شرایط این دو خودرو به شدت به یکدیگر نزدیک است. از نظر ابعاد و همچنین فنی این دو خودرو به شدت با یکدیگر رقابت دارند. هرچند که در بعضی مشخصات مانند حداکثر سرعت کمی شرایط پیچیده شد اما در مجموع میتوان گفت مشخصات ابعادی و فنی این دو خودرو به یکدیگر نزدیک است. اما در بخش امکانات رفاهی کیا پیکانتو کمی بهتر عمل کرده است.
نویسنده: نادر شاهنشین