مقایسه پژو 2008 و نیسان جوک

کراس اوورها همه جای دنیا از طرفداران زیادی برخوردار هستند که در بازار ایران هم این موضوع به خوبی دیده میشود. شرکتهای بزرگ همگی محصولاتی در این بخش بازار دارند که بتوانند نیازهای خریداران را پوشش دهند. پژو و نیسان دو شرکت بزرگ هستند که محصولات آنها در سرتاسر دنیا و ایران از اعتبار بالایی برخوردار هستند.
پژو 2008 یکی از کراس اوورهای تو شهری بود که توسط ایرانخودرو در بازار ایران عرضه شد تا بتواند با موتور قوی خود با اتومبیلهای وارداتی رقابت کند.
در کنار این، واردات نیسان جوک هم صورت گرفت تا این دو خودرو رقیب یکدیگر در بازار ایران شوند. خودروهایی که در یک کلاس هستند و میتوانند با قابلیتهای خود نظر خریداران را به خود جلب کنند. در ادامه به مقایسه پژو 2008 و نیسان جوک میپردازیم تا با این دو خودرو بیشتر آشنا شوید.
مقایسه ظاهری پژو 2008 و نیسان جوک
نمای جلویی پژو 2008 زیبایی بینظیری دارد و میتوانید روند طراحی خشن پژو در خودروهای خود را در این محصول هم ببینید. چهرهای کشیده با چراغهای بریده شده در بخش پایینی زیبایی خاصی را به نمای جلویی پژو 2008 داده است. همچنین جلو پنجره مشبک این خودرو همخوانی بالایی با نمای جلویی اتومبیل دارد. در مقابل نیسان جوک را مشاهده میکنید که چهرهای اسپرت و بسیار عضلانی دارد.
طراحی متفاوت این خودرو باعث شده تا چراغهای جلو بر روی بخش بالایی نمای جلو و در کنار درب کاپوت قرار بگیرد. همچنین در نمای جلو چراغهای نور افکن را مشاهده میکنید که به همان میزان در طراحی جلویی بالاتر آمده و در وسط آن قرار گرفته است. جلو پنجره بسیار باریک این خودرو باعث شده تا نمای عضلانی و خشن نیسان جوک بیشتر دیده شود.
در نمای بغل نیسان جوک انحنای بخش عقبی آن بسیار جلب توجه میکند. با این انحنا بخش عقبی حالتی هاچبک به خود گرفته است. همچنین در نمای بغل میتوانید رینگهای آلومینیومی نیسان جوک را ببینید. در نمای بغل پژو 2008 آن انحنای شدید در بخش عقب دیده نمیشود و فرمی ساده و کراس اوور را دارد. در این خودرو هم برای جذابیت بیشتر رینگهای آلومینیومی پنج پر در نظر گرفته شده است. در نمای عقب نیسان جوک میتوانید چراغهای متفاوت و منحصر به فرد این خودرو را ببینید. که به شکل یک بوم رنگ طراحی شده است و فرمی 7 شکل دارد. درب صندوق عقب زیاد بزرگ نیست و پلاک خودرو بر روی آن نصب میشود. در نمای عقبی پژو 2008 میتوانید چراغهای کلاسیک این خودرو را ببینید. همچنین درب صندوق عقب این خودرو از نیسان جوک بزرگتر است و پلاک بر روی آن نصب میشود.
نمای داخلی هر دو خودرو بسیار جذاب و دیدنی طراحی شده از همین رو میتواند حتی نظر منتقدان را هم به خود جلب کند. فرمان زیبا و جذاب این دو خودرو همراه با دکمههای کنترلی و دور فرمان چرم در نظر گرفته شده است. آمپرهای صفحه پشت فرمان در پژو 2008 عریض و در نیسان جوک کوچکتر است. در نمای روی داشبورد پژو 2008 از چرم استفاده شده که زیبایی بینظیری را به آن داده است. طراحی پنل داشبورد در نیسان جوک به طور حجیم و متمرکز صورت گرفته است. در نمای میانی داشبورد پژو 2008 نمایشگر بزرگ آن را مشاهده میکنید که با استفاده از آن میتوانید بخشهای مختلف خودرو را کنترل و یا سیستم صوتی و تصویری را مدیریت کنید.
مقایسه ابعاد و اندازه پژو 2008 و نیسان جوک
ابعاد و اندازه این دو خودرو خیلی به یکدیگر نزدیک است اما طراحی متفاوت آنها باعث شده فضای داخلی متفاوتی داشته باشند. طول پژو 2008 چیزی معادل 4159 میلیمتر و عرض آن هم 1739 میلیمتر است. ارتفاع این خودرو 1556 میلیمتر و فاصله دو محور 2537 میلیمتر است. طول اتومبیل نیسان جوک 4135 میلیمتر و عرض آن هم 1765 میلیمتر است. ارتفاع نیسان جوک 1565 میلیمتر و فاصله دو محور آن از یکدیگر 2530 میلیمتر است. هر دو خودرو ظرفیتی برای نشستن 4 سرنشین را دارند.
وزن پژو 2008 چیزی معادل 1280 کیلوگرم و وزن نیسان جوک هم 1255 کیلوگرم است. باک پژو 2008 چیزی معادل 50 لیتر ظرفیت بنزین دارد. باک نیسان جوک هم 46 لیتر است. قطر رینگهای پژو 2008 چیزی معادل 16 اینچ و قطر رینگهای نیسان جوک هم 18 اینچ است. عرض تایر پژو 2008 چیزی معادل 195 میلیمتر و عرض تایر هم نیسان جوک هم 225 میلیمتر است. صندوق عقب پژو 2008 چیزی معادل 410 لیتر ظرفیت دارد این در حالی است که فضا برای نیسان جوک چیزی حدود 300 لیتر است.
مقایسه مشخصات فنی پژو 2008 و نیسان جوک
در هر دو خودرو از یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجمی معادل 1.6 لیتر استفاده شده است. هر دو موتور دارای تنفس توربوشارژ هستند. موتور پژو 2008 میتواند 163 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه را تولید کند. همچنین گشتاور این موتور 240 نیوتنمتر در 1400 دور در دقیقه است. زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در پژو 2008 چیزی حدود 8.2 ثانیه و حداکثر سرعت آن هم چیزی معادل 217 کیلومتر بر ساعت است. موتور نیسان جوک میتواند 190 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه را تولید کند. همچنین این موتور میتواند گشتاوری معادل 240 نیوتنمتر در1600 تا 5200 دور در دقیقه را تولید کند. زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در این خودرو 8.4 ثانیه است. حداکثر سرعت در این خودرو هم 200 کیلومتر بر ساعت است.
البته نیسان برای جوک موتور با تنفس طبیعی هم در نظر گرفته است که میتواند 117 اسب بخار قدرت و 160 نیوتونمتر گشتاور را تولید کند. میزان مصرف سوخت ترکیبی پژو 2008 در هر 100 کیلومتر 6.7 لیتر است. این میزان برای نیسان جوک چیزی حدود 6.5 لیتر در 100 کیلومتر است. هر دو خودرو دیفرانسیل جلو هستند و از جعبه دنده اتوماتیک استفاده میکنند. سیستم فرمان در هر دو خودرو برقی بوده و از ستون فرمان تلسکوپی در آنها استفاده شده است. سیستم ترمزهای پژو 2008 دیسکی و سیستم ترمزهای نیسان جوک دیسکی خنک شونده است. سیستم تعلیق جلو در هر دو خودرو مک فرسون است.
مقایسه امکانات و آپشن های پژو 2008 و نیسان جوک
سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD و سیستم کنترل پایداری خودروی ESP در هر دو خودرو وجود دارد اما سیستم کنترل ترکشن فقط در پژو 2008 دیده میشود. سیستم ترمز اضطراری خودکار در پژو 2008 و سیستم حفظ خودرو بین خطوط در نیسان جوک دیده میشود.
سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAS در پژو 2008 و کروز کنترل در هر دو خودرو وجود دارد. ورود و خروج بدون کلید به همراه استارت بدون کلید فقط در نیسان جوک دیده میشود. در هر دو خودرو برای ایمنی بیشتر سرنشینان از کیسههای هوا استفاده شده است.
تجهیزات |
پژو 2008 |
نیسان جوک |
چراغ |
چراغهای جلو و عقب LED، مجهز به دیلایت و مهشکن |
چراغهای جلو در سه ارتفاع شامل چراغهای اصلی و مهشکن، چراغهای عقب LED |
سیستمهای مولتی مدیا |
رادیو و سیستم صوتی با قابلیت پخش DVD، 6 بلندگو، USB، پخش موسیقی از طریق بلوتوث، سانروف، سیستم کنترل دما و فشار هوا |
رادیو و سیستم صوتی با قابلیت پخش DVD و موسیقی از طریق بلوتوث، 4 اسپیکر، 12 سوکت، USB، I-CON، NissanConnect GPS، iPod |
صفحه نمایش |
صفحه نمایش 7 اینچی تاچاسکرین |
صفحه نمایش 5.8 اینچی |
رینگها |
رینگ 16 اینچی آلومینیومی |
رینگ 17 اینچی |
آینه |
آینههای برقی قابل تنظیم، قابلیت تنظیم اتوماتیک ارتفاع آینۀ جلو |
آینههای برقی قابل تنظیم |
تهویه مطبوع |
تنظیم اتوماتیک |
تنطیم اتوماتیک |
صندلی |
قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، سیستم شش جهته |
قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، صندلیهای عقب 60:40 |
شیشه |
پنجرههای جلو و عقب برقی |
پنجرههای جلو و عقب برقی |
سیستمهای هشدار دهنده |
نشانگر مصرف سوخت، سنسور پارک، دوربین مشاهدۀ فضای عقب، چراغهای هشداردهنده در هنگام ترمز شدید، سیستم مانیتور فشار هوای لاستیکها |
سیستم مانیتور فشار هوای لاستیکها، نشانگر تغییر وضعیت چرخدنده، نشانگر مصرف سوخت، دوربین عقب |
سایر امکانات |
وسایل مورد نیاز پنچرگیری، فرمان حساس به سرعت، کامپیوتر سفری، قفل مرکزی، سیستم کنترل Grip |
وسایل موردنیاز پنچرگیری، فرمان با ارتفاع قابل تنظیم و حساس به سرعت، دماسنج، دو جای مخصوص قرار دادن لیوان، جای مخصوص قرار دادن بطری داخل درهای جلو |
مقایسه ایمنی و قابلیت اطمینان
تجهیزات |
||
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
قفل کودک، دوربین مشاهدۀ عقب، سیستم ESP، قفل مرکزی (ریموت) |
سیستم ESP، سیستم چهار چرخ متحرک (AWD)، سه عدد محافظ قابل تنظیم مخصوص پشت سر، قابلیت تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی جلو، قفل کودک درهای عقب، قفل مرکزی، دوربین مشاهدۀ عقب
|
کیسه هوا |
6 عدد کیسه هوا (راننده و مسافرین) |
6 عدد کیسه هوا (راننده و مسافرین)، مجهز به سوئیچ فعال و غیرفعال کردن کیسه هوای مسافران |
سیستم ترمز |
ترمز ABS، سیستم EBA (کنترل پایداری الکترونیکی)، ترمز دیسکی عقب |
ترمز چهار چرخ ABS، EBD، ترمز کمکی، ترمز دیسکی چهار چرخ |
نویسنده: نادر شاهنشین