اخبارتاپخودرو

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل رونمایی شد

شرکت ایران خودرو دیزل طی مراسمی با حضور امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر نیرو محرکه، مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو و دیگر مدیران و معاونین این گروه خودروسازی از اتوبوس برقی خود رونمایی کرد.

به گزارش عصر خدمات، جواد توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل در این مراسم گفت: ایران خودرو دیزل در دوران تحریم ها مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته است و حتی ایران خودرو دیزل در سال ٩٩ بیش از ۶ هزارو پانصد میلیارد تومان زیان انباشته داشته است.

وی ادامه داد: حدود ٢٠ درصد از پرسنل این شرکت تعدیل شده است زیرا چاره ای باقی نمانده بود و این روند تا ١۶ ماه قبل ادامه داشت. در نتیجه به این جمع بندی رسیدیم که باید در تولید جهش اتفاق بیفتد تا ایران خودرو دیزل نجات پیدا کند.

توسلی مهر ضمن اشاره به تولید ٧ هزار دستگاه خودرو در سال ١۴٠٠ گفت: تولید نسبت به سال ٩٩ حدود ۵ برابر شده است و بدهی های بانکی نیز در حال تسویه شدن است.در حال حاضر بدهی ایران خودرو دیزل به بانک ها تنها حدود ٣٠٠ میلیارد تومان است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل ادامه داد: ٣۶ درصد از سهم بازار خودروهای تجاری متعلق به ایران خودرو دیزل است و ٧٠ درصد از محصولات ما تولید داخلی است و تنها ٣٠ درصد وابسته به CKD هستیم.

وی با اشاره به اهمیت اتوبوس های برقی به دلیل کاهش آلایندگی ها تصریح کرد: در جهان طبق آمار سرانه برای هر ٣٢ هزار نفر در جهان یک اتوبوس برقی تولید شده است و از الزامات شهرهای پرجمعیت است. ضمن این که به جز حذف آلایندگی به دلیل حذف موتور دیزلی، آلایندگی های صوتی هم از آن حذف شده است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در ادامه بیان کرد: اگر قرار به تولید محصول پیشرفته باشد، باید قرارداد های تضمینی از سوی حاکمیت امضاء شود. زیرا ریسک سرمایه گذاری در این حوزه بالاست و در حال حاضر ما در بخش ون سرمایه گذاری کردیم، اما قول هایی که از طرف دکتر زاکانی در شهرداری تهران داده شده بود، عملی نشده است و این منابع مالی را بدون بهره وری باقی می گذارد.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در ادامه بیان کرد: اگر قرار به تولید محصول پیشرفته باشد، باید قرارداد های تضمینی از سوی حاکمیت امضاء شود. زیرا ریسک سرمایه گذاری در این حوزه بالاست و در حال خاضر ما در بخش ون سرمایه گذاری کردیم، اما قول هایی که از طرف دکتر زاکانی در شهرداری تهران داده شده بود، عملی نشده است و این منابع مالی را بدون بهره وری باقی می گذارد.

توسلی مهر در ادامه گفت: ٧٠ درصد از آلایندگی هوای تهران ناشی از خودروهاست که بیش از ۵٠ درصد از آن متعلق به خودروهای دیزلی است. ما در تلاش هستیم که تولید را هدایت کنیم و زنده نگه داریم اما الان حتی با امکاناتی که ما در حوزه تولید من داریم، باز هم شنیده ایم شهرداری تهران قرار است ون وارد کند. ما واقعیت نگران هستیم که در صورت عدم حمایت از تولیدکنندگان خودروهای تجاری، این سرمایه گذاری ها چه سرنوشتی خواهند داشت.

وی با اشاره به طرح توسعه اتوبرس برقی که بر مبنای پلتفرم اتوبوس آتروس داخلی انجام شده است گفت: مشخصات اتوبرس برقی ایران خودرو دیزل از مشخصاتی که شهرداری تهران و وزارت کشور برای محصول پیشنهاد کرده اند بهتر است و قیمت تمام شده آن هم ٢٠درصد از نمونه های خارجی کم تر است.

وی در پایان گفت: امروز ایران خودرو دیزل که برشکسته ترین خودروساز کشور بوده است، امروز سوده ترین شرکت و در سال بعد در مجمع عمومی انشاالله سود اعلام خواهیم کرد. تنها نیازمند حمایت های نهادها هستیم تا تولید را با محصولات جدید جلو برویم. ضمنا در سال بعد در حوزه کیفیت اخبار خوبی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا