اخبارخودرو

اسب های تازه نفس سایپا دیزل، رقیبان حاضردر بازار را نفس گیر کردن

سایپا دیزل با برنامه توسعه سبد محصولات خود قصد دارد تا در طیف گسترده خودرو های کار و تجاری گزینه های مورد توجه ای برای بازار کشور داشته باشد.

به گزارش عصر خدمات، پس ازاولین رویداد خودرویی کشور در شهر شیراز اهالی فن، دارندگان و رانندگان خودرو های سنگین از خانواده محصولات جدید سایپا دیزل استقبال کردند.
کامیون باری KR285، کامیون کمپرسی KC و کامیون کشنده KL جز جدیدترین محصولات سایپادیزل محسوب می شوند. در گذشته سایپا دیزل محصولاتی نظیر کامیونت فوتون M4 و کشنده KX را هم رونمایی و روانه بازار کرده است.
سابقه طولانی فعالیت سایپا دیزل از سال هایی شروع می شود که این شرکت با برندهایی نظیر ماک، ولوو و رنو همکاری داشته و همیشه جز یکی از رکن های اصلی تولید و عرضه خودرو های دیزل در کشور بوده است. پس از لغو برجام و از سرگیری تحریم ها، حال با تغییر رویکرد محصولات این شرکت را نشان دانگ فنگ و فوتون پوشش داده که حتی در دوره ای که ولوو هم در این شرکت حضور داشت، این دو نشان محصولات خود را از طریق سایپا دیزل روانه بازار می کردند. در این گزارش به سه محصول تجاری جدید سایپا دیزل خواهیم پرداخت.

کامیون باری KR 285
در جاده های کشور همیشه سگمنت کامیون های ۱۸ تن طرفداران خاص خود را داشته و در زمینه حمل بار تربار گزینه ای اصلی کامیون هایی هستند که از ظرفیت ۱۸ تن برخوردارند. دلیل این امر را میوتان چابک بودن ،تک دیفرانسل بودن و همچنین طول مناسب شاسی دانست.
سایپا دیزل محصولی جدید با نام KR 285 از برند دانگ فنگ چین که یکی از شناخته شده ترین نشان ها در کشور را برای عرضه به بازار مهیا کرده است.
زبان طراحی این کامیون به روز شده که در آن حسی خشن به بیننده القا می کند. همان طور که در اسم دانگ فنگ KR285 مشخص شده،موتور این کامیون ۱۸ تن می تواند ۲۸۵ اسب بخار را تولید کند. کد موتور کامیون سایپا دیزل ISD285 50 است. نیرو موتور از طریق یک گیربکس ۸سرعته اتوماتیک به محور عقب این کامیون منتقل می شود.
سیستم تعلیق در KR در محور جلو و عقب فنر تخت است. در کابین فضایی برای استراحت راننده تعبیه شده و آپشن رفاهی دیگر دراین کامیون می توان به صندلی بادی، جک برقی بالا بر اتاق،قفل مرکزی و کروز کنترل اشاره کرد.
امکانات دیگر که در این محصول سایپا دیزل شامل آینه گرمکن دار، AEBS، LDWS، سیستم مولتی مدیا، چراغ روز، پاور ویندوز و همچنین سیستم ترمز ESC،ABS است.

کامیون کمپرسی ۴۵۶ KC
کامیون کمپرسی ۴۵۶ KC یکی دیگر از محصولات جدید سایپا دیزل است که در شهر شیراز رونمایی شد، این کامیون از برند دانگ فنگ است.
برند دانگ فنگ در حوزه خودرو های کار و تجاری مجموعه ای برای کاربری فوق سنگین طراحی کرده که این خانواده از محصولات را با کد Kc می شناسند. کمپرسی kc رونمایی شده در نمایشگاه شیراز اولین محصول از این خانواده است که در بازار ایران عرضه خواهد شد. این سری از کامیون ها شاسی مستحکم تر و قابیلت هایی منحصر به فرد برای کار در شرایط سخت مانند معدن را دارند.
قلب تپنده این غول چینی یک موتور ۶سیلندر خطی توربو دیزل است. این موتور توانایی تولید توان ۴۶۵ اسب بخار را دارد. توان تولید شده از طریق یک گیربکس ۱۶ سرعته از نشان مطرح ZF آلمان به چرخ ها منتقل می شود.
این کامیون با ظرفیت حمل بار با وزن ناخالص ۲۶ تن به بازار کشور خواهد آمد. مشخصات ظاهری این کمپرسی را می توان بالا بودن کابین از سطح زمین و همچنین کوتاه بودن سقف این کامیون دانست که طراحی کابین این کامیون خود نشان از خاص بودن کاربری این محصول است.
سیستم تعلیق در این کمرسی در محور جلو فنر شمش ۱۰ لایه و در محور عقب ۱۳ لایه به صورت کار خانه ای تعبیه شده که در زیر بار های سنیگن کمر خم نکند. این کامیون داری یک کمپرس باد دو سیلندر است.
در کابین کامیون KC یک تخت برای استراحت قرار گرفته که برعکس برخی کامیون ها با کاربری کمپرسی کابین کوچک نشده و این فضا هم در نظر گرفته شده است.
امکانات محصول جدید سایپا دیزل شامل قفل کن و جفت کن دو محور، جک برقی بالا بر اتاق، کابین فولادی، آینه بغل داری گرمکن و همچنین گرمکن و سردکن صندلی راننده اشاره کرد.
امکانات ایمنی در نظر گرفته در کامیون Kc شامل سیستم ترمز ABS,EBD می شود،سایر موارد نظیر ترمز اگزوز، ترمز موتور، ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم ترمز خودکار و همچنین سیستم هشدار حرکت بین خطوط نیز از دیگر قابلیت های ایمنی این کامیون سنگین وزن است.

کشنده KL465
درسبد پر محصول سایپا دیزل در بیستمین نمایشگاه خودرو شیراز کشنده ای جدید دیگر نیز رونمایی شد. این کشنده با نام KL از برند دانگ فنگ چین است. کشنده جدید سایپا دیزل طی همکاری مشترک میان ولوو تراک و دانگ فنگ طراحی و تولید شده.
KL را می توان کشنده ای به روز تر نسبت به کشنده KX دانست. استخوان بندی این کشنده جدید همانند KX است اما با تغییرات در بخش هایی طراحی و ظاهری جدید و بروز گرفته است.
میزان ظرفیت بار این کشنده سایپا دیزل ۴۴ تن اعلام شده و قرار است به صورت مونتاژی توسط این شرکت به بازار عرضه شود.
KL را می توانیم نسخه ارزان تر و مقرون به صرفه کشنده KX بدانیم اما این کشنده متریال داخلی و قطعات همان استحکام کشنده KX را دارد، سایپا دیزل با این کار قصد داشته است تا طیفی گسترده تری بتوانند از کشنده های جدید این شرکت بهرمند شوند و ناوگان خسته حمل و نقل کشور در حوزه کشنده با این روش نسیمی تازه به خود ببیند.
موتور کشنده جدید سایپا دیزل از نشان کامنز با کد ISZ 480-41 این موتور۶ سیلندر خطی مجهز به توربو دیزل، قادر به تولید ۴۶۵ اسب بخارو ۲۱۵۰ نیوتن متر گشتاور است. موتور کامنز توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کند.
سیستم تعلیق در محور جلو فنر تخت از نوع پارابولیک استفاده شده که می توان گفت نسبت به فنر های معمول تجربه سواری نرم تری را به ما القا می کند. در سیستم تعلیق محور عقب این کشنده ۴۴ تنی، چهار کیسه هوا استفاده شده است.
سیستم ترمز گیری این کشنده KL سایپا دیزل در محور جلو و عقب دیسکی شده که با سیستم باد کار می کند. از سایر سیستم های ترمز این کامیون می توان به سیستم ضد قفل ABS ، EBS اشاره کرد. سیستم باد این کامیون مجهز به یک کمپرسور باد دو سیلندر و منابع باد آلومینیومی ضد زنگ است.
به دلیل ارتفاع کابین کشنده KL این کشنده دو تخت خواب برای استراحت راننده و همراه دارد، دیگر امکانات این کشنده می توان به جک بالا بر برقی کابین، صندلی بادی راننده و سرنشین، سیستم تعلیق کابین بادی اشاره کرد.
مخزن سوخت کشنده سایپا دیزل ۴۵۰ لیتر و از جنس آلومینیوم است. امکانات رفاهی دیگر نظیر کروز کنترل، صفحه نمایشگر لمسی، دکمه استارت موتور، امکان روشن کردن موتور از بیرون خودرو و GPS به صورت پایه است.

 

نویسنده:علی غفاری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا