اخبارتاپخودرو

اسل بهتر است یا اصل؟ / راهنمای انتخاب سرسیلندر موتور XU7

خودرو دهه هاست که با زندگی بشر گره خورده و حذف شدنی نیست. اما همین خودرو حذف ناشدنی، مثل هر وسیله دیگر نیاز به توجه و نگهداری درست دارد. شاید برای شما هم این اتفاق افتاده است که بعد از چند سال خودروی شما نیاز به تعمیر موتور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار عصر خدمات ،در این مطلب به صورت اختصاصی به خودرو هایی که مجهز به موتور XU7 هستند و به طور خاص سرسیلندر این موتور می پردازیم.

موتور XU7 نسبت به سایر موتور ها بیشتر سروکارش به تعمیرگاه ها می افتد. این جمله ای است که محمدی یکی از تعمیرکاران خودرو می گوید. اغلب دلیل مراجعه بعد از چند سال نیز ضعف در قسمت سوپاپ های دود در سیلندر دو و سه است که باعث می شود دمای آب و روغن بالا رفته و در نهایت واشر سر سیلندر می سوزد. در زمان به اصطلاح واشر زدن و یا حتی پاره شدن تسمه تایم این موتور باید سرسیلندر باز و تعمیر شود.

در مسیر تعمیر موتور و قسمت سرسیلندر لازم است، برای یکسان سازی و پاکسازی بخش سطح بلاک سیلندر، سرسیلندر به تراشکاری ارسال شود و مقداری از سطح آن تراش بخورد. به طور میانگین و علمی هر سرسیلندر می تواند تا دو مرتبه تیغ تراش را بر تن خود تجربه کند.

حال سوال اینجاست که اگر سرسیلندر بعد از دو بار تراش باز هم نیاز به اصلاح و تراش دوباره داشت باید چه کرد؟ پاسخ ساده است، آفتابه را خرج لحیم نکنید!

البته در حالتی که سرسیلندر دچار خوردگی شده باشد با روش هایی چون جوشکاری و… که به هیچ وجه توصیه نمی شود، می توان به میزان ضخامت سر سیلندر افزود و آن را بازسازی کرد تا مجدد آماده تراش شود، اما این روش عمر مناسبی ندارد و باز هم این قطعه دچار مشکل خواهد شد.

شما دو راه حل برای این مسئله پیش روی خود دارید. درگام نخست می توانید سر سیلندر خام را تهیه و میل سوپاپ و سوپاپ ها و … قدیمی که بر روی سرسیلندر قبلی وجود دارد را روی سر سیلندر جدید نصب کنید. با وجود این نکته که برای جای گذاری مجدد قطعات و اجزا سر سیلندر باید لحیم و تراشکاری بر روی آن انجام شود و تجربه اثبات کرده است، سرسیلندر هایی که به این صورت جمع می شوند مناسب نبوده و عمر کوتاهی دارند.

در صورت پارگی تسمه تایم دیگر راهی جز تهیه سرسیلندر کامل نمی ماند. زیرا موتور از تایم خارج شده است و بر اثر برخورد سوپاپ ها به سر پیستون، یک تخریب هیروشیمایی در قطعات به وجود می آید.پس برای آن که درگیر مشکلات ناشی از سرسیلندر جمع شده نشوید و آفتابه را خرج لحیم نکنید، گزینه مناسب تهیه سرسیلندر کامل است که هزینه ای مقرون به صرفه دارد. ضمنا درگیر خرابی های احتمالی و طول عمر کوتاه هم نمی شوید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا