اخباربازار سرمایهتاپ

افت ۵ درصدی شاخص بورس/ تغییرات در ساختار ارزی بانک مرکزی عامل تاثیرگذار بر روند بازار

طی‌ هفته گذشته شاخص کل بورس با کاهش ۴.۵۶ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۹۵۵ واحدی قرار گرفت.

به گزارش عصر خدمات ،در هفته کاری قبل،شاخص کل هم وزن با کاهش ۲.۶۰ درصدی در پله ۵۱۲ هزار و ۴۹۱ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۲.۴۵ درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۹۸۰ واحدی ایستاد. به طور کل در این هفته هر سه شاخص با کاهش همراه بودند.

در این هفته کاری شاخص صنعت منسوجات با رشد ۱۳.۶۱ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت سایر معادن با افزایش ۷.۹۵ در جایگاه دوم قرار گرفت. بیشترین کاهش نیز مربوط به صنعت حمل و نقل با اُفت ۱۰.۶۳ درصدی بوده است.

در این هفته کاری هر ۵ روز کاری خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار ثبت شد. به طوری که شنبه ۷۴۹ میلیارد تومان، یک‌شنبه ۳۷۰ میلیارد، دوشنبه ۳۷۷ میلیارد، سه‌شنبه ۱۲۹ میلیارد و چهارشنبه یک هزار و ۳۳۶ میلیارد تومان خروج نقدینگی افراد حقیقی از بازار را داشته‌ایم. در مجموع در این هفته کاری ۲ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

از جمله موارد اثرگذار در روند منفی این هفته نامه‌ایی بود که از سوی شورای رقابت برای عدم عرضه برخی از خودروها در بورس کالا منتشر شد که البته که با واکنش خوب سازمان بورس و وزیر اقتصاد همراه بود، تغییرات در ساختار ارزی بانک مرکزی نیز از جمله موارد اثرگذار بر بازار این هفته بود.

هفته‌‌ای که گذشت برای بازار سرمایه خوب نبود، در حالی که دلار آزاد مجدد بالاترین اعداد را دید، اما دست قوی فروشنده و و رنج‌های منفی فروش را شاهد بودیم.

مداخله‌های زیاد در فاکتور‌های موثر درآمدی و سوددهی شرکت‌های بورسی مانند کنترل نرخ نیما، اما و اگرهای عرضه خودرو در بورس کالا، نرخ گاز در بودجه و… که همه آن‌ها اعتماد و روند بازار را تحت تاثیر قرار دادند. این نکته نباید فراموش شود که برهم زدن امنیت سرمایه‌گذاری نه یک صنعت، بلکه کلیت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

درحالی که معامله‌گران کوتاه مدتی به دنبال سیو سود هستند، سرمایه‌گذاران بلندمدت می‌توانند با شناسایی شرکت‌های با عملکرد مطلوب و چشم انداز مناسب، در پرتفو خود بازبینی و در قیمت‌های مناسب‌تری خرید کنند. صنایعی که در ۳ ماهه پاییز تحول خوبی در فروش و شناسایی سود داشته‌اند، با فرض عدم تغییر در فاکتور‌ها می‌توانند فصل زمستان خوبی هم داشته باشند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا