اخباراقتصاد کلانتاپ

اوراق سلف، راهکار بورسی برای افزایش شفافیت و امکان فروش متری مسکن

به گفته کارشناسان بورس، افراد حتی با سرمایه خرد می توانند اقدام به خرید اوراق سلف مسکن کنند و سرمایه خود را در برابر نوسانات ناشی از تورم در حوزه مسکن پوشش دهند.

به گزارش عصر خدمات، فروش متری مسکن که از مدت‌ها قبل به منظور کمک به متقاضیان علاقه‌مند به سرمایه گذاری در حوزه مسکن به خصوص متقاضیان خرد مطرح شده بود گویا در حال نزدیک شدن به ایستگاه‌های پایانی خود است.

بر این اساس روز گذشته مدیر پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: تا قبل از پایان سال ۱۴۰۲ عرضه اوراق سلف مسکن را خواهیم داشت.

اوراق سلفی که حامدی مدیر پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس در خصوص چیستی آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوراق سلف مسکن اوراقی مبتنی بر عقد سلف طراحی شده است؛ عقد سلف به افراد این اجازه را می‌دهد که کالایی که نیاز دارند را امروز خریداری و در زمانی که کالا آماده شد آن را تحویل گیرند.

او می‌گوید: اوراق سلف مسکن به افراد این اجازه را می‌دهد یک متر مشخصی از یک ملک را که امروز (منظور زمان حال است) قیمت گذاری شده خریداری و صاحب آن شوند و در سر رسید مشخص که در امید نامه ذکر شده ملک را تحویل گیرند و یا آن را واگذار کنند.

اوراقی که امکان تحویل فیزیکی مسکن را فراهم می‌کند؛ موضوعی که سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار صبایی در خصوص آن گفت: افراد می‌توانند با قیمت روز این اوراق را خریداری کرده و اگر در زمان سررسید دارای تعداد مشخصی از این اوراق (به تعداد دریافت یک واحد مسکونی) باشند، این امکان وجود دارد تا آن را تبدیل به واحد مسکونی کنند و مسکن خود را تحویل بگیرند.

عرضه اوراق سلف مسکن که به گفته مسئولان و کارشناسان مزیت‌های مختلفی از جمله امکان خرید متری مسکن را برای افراد فراهم می‌کند؛ موردی که حامدی در خصوص آن گفت: در حوزه مسکن برای این که مردم بتوانند به صورت خرد به عبارتی متری، مسکن خریداری کنند این اوراق طراحی شده است.

در ادامه هم کارشناس بازار سرمایه محمد خبری زاده به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مزیت عرضه اوراق سلف مسکن را از دو بُعد می‌توان مورد بررسی قرار داد اول از بُعد عرضه کنندگان که با انتشار این اوراق می‌توانند تامین مالی بسیار آسوده تری نسبت به روش‌های سنتی دیگر داشته باشند از بُعد خریداران این اوراق نیز، این امکان فراهم می‌شود که با سرمایه خرد بتوانند در حوزه مسکن سرمایه گذاری کنند و ریسک‌های موجود را در قبال نوسانات این حوزه پوشش دهند.

در ادامه هم صبایی سخنگوی سازمان بورس گفت: بازار مسکن به طور سنتی بازاری جذاب برای مردم و سرمایه‌گذاران بوده و مردم از طریق این ابزار می‌توانند حتی با سرمایه‌های اندک نیز اقدام به خرید اوراق سلف مسکن کنند و سرمایه خود را در برابر نوسانات ناشی از تورم در حوزه مسکن پوشش دهند.

دیگر کارشناس بازار سرمایه مهدی بیات منش هم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوراق سلف مسکن به دلیل ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها و سازوکار‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند در یک وضعیت شفاف و محیط رقابتی، نوسان‌های بازار مسکن را کنترل کند و دست سودجویان را بسته نگه دارد.

او افزود: تحویل به موقع واحد‌های مسکونی نیز با توجه به نظارت‌های بورس از دیگر ویژگی‌های این اوراق است. البته هنوز شرایط و نحوه انتشار این اوراق مشخص نیست، اما انتظار می‌رود مدیران طرح، در عملیاتی شدن آن اهتمام بیشتری داشته باشد که علاوه بر سازندگان، مردم نیز از شفافیت بورس‌ها و این اوراق، حداکثر سود را ببرند.

به گفته مسئولان، عرضه اوراق سلف مسکن اولویت سازمان بورس است و بناست در یک ماه آینده دستورالعمل آن تدوین شود و بعد هیات مدیره سازمان بورس تا پایان مهر دستورالعمل را احتمالا تصویب خواهد کرد و این اوراق تا پایان سال ۱۴۰۲ عرضه خواهد شد؛ اوراقی که با مزیت های مختلفی از جمله امکان خرید متری مسکن را برای افراد فراهم خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا