اخبارتاپشرکت های خدماتیویژه ها

ایجاد ۸ مجموعه ایستگاه میانی برای پردازش و بازیافت زباله ها

به گزارش عصر خدمات، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، درباره برنامه‌های مدیریت شهری و کمیسیون محیط زیست برای ساماندهی و کاهش حجم زباله‌های ورودی به مجتمع پردازش زباله آراد کوه گفت: برای کاهش حجم زباله در آراد کوه قدم‌های مؤثری را برداشته و برنامه ریزی هایی نیز در این زمینه انجام داده ایم. یکی از اقدامات انجام شده، خروج بسیاری از پسماندهای حجیم از این مجتمع است به طوریکه در حال حاضر پسماندهای حجیم به آراد کوه نمی‌روند.

وی افزود: به همین منظور نیز برای پسماندهای حجیم یک ایستگاه در منطقه ۱۸ ایجاد شده و یک ایستگاه جدید در آبعلی در حال راه اندازی است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با اشاره بر پسماندهای ساختمانی بیان کرد: زیرساخت‌های لازم برای این پسماندها در ایستگاه آبعلی ایجاد شده و برای توسعه در فازهای بعدی نیز اقدامات خوبی انجام شده است. پیش بینی می‌کنیم که در سال‌های آینده در این منطقه احتمالاً این حجم گسترده و سنگین مصالح ساختمانی را به مرور کم خواهیم کرد.

پیرهادی عنوان کرد: در نتیجه به سمتی می‌رویم که در فرآیند تفکیک به مواد مفید و بازیافتی که می‌تواند در سایر قسمت‌های ساختمانی یا زیر ساخت‌های شهری استفاده شود، دست یابیم و زباله‌ها کاهش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در این دوره مرکز پردازش پسماند دیگری غیر از آراد کوه ایجاد شود یا خیر گفت: در حال حاضر ساخت ۸ مجموعه ایستگاه میانی را در دستور کار داریم که کارهای کارشناسی ۴ ایستگاه انجام شده است. در صورت ایجاد این ۴ ایستگاه، به دلیل انجام برخی پردازش‌های تفکیکی در این ایستگاه‌ها، حجم زباله‌ها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر ادامه داد: با این روند در سال‌های آینده به شدت کاهش زباله‌ها را در آراد کوه خواهیم داشت و این پردازشی که انجام می‌شود هم اثرات زیست محیطی خوبی خواهد داشت و هم اتفاقات خوبی را در عرصه تفکیک زباله و پردازش آن در ایستگاه‌های میانی رقم می‌زند.

پیرهادی با تاکید بر لزوم تفکیک زباله از مبدا اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که باید تفکیک زباله را از مبدا آغاز کنیم و این همدلی و همراهی مردم را می‌طلبد. البته زیر ساخت‌ها، ملزومات و قوانینی که مرتبط با تفکیک زباله از مبدا است نیز باید ایجاد شود.

وی با اشاره بر ایجاد این زیرساخت‌ها نیز خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اتاقک زباله‌ای باید در برخی از ساختمانها ایجاد شود و بر اساس ضوابط شهرسازی که بررسی خواهیم کرد، در آینده نزدیک این موضوع مورد تصویب قرار می‌گیرد تا بتوانیم کم کم زیرساخت‌های لازم برای این امر را ایجاد کنیم و تفکیک زباله از مبدا را به درستی انجام دهیم.

رئیس کمیسیون محیط زیست تاکید کرد: تصور می‌کنم که در سال آینده حجم زباله‌های شهر تهران و تفکیک آنها کاهش چشم گیری داشته باشد اما لازمه این امر همکاری مردم است.

پیرهادی ابراز داشت: به علاوه معاونت اجتماعی شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری، دستگاه‌های دخیل در موضوعات فرهنگی و رسانه ملی باید در حوزه آموزش به شهروندان اقدام کنند تا در حوزه پسماند شاهد اثرات خوبی باشیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا