اخباراقتصاد کلانتاپ

بازار مسکن با تولید بیشتر قابل کنترل است/ فرم «ج» را بردارند

یک کارشناس بازار مسکن گفت: دولت می‌تواند با ساخت و ساز در حومه کلانشهرها اثرات تورمی را کاهش دهد؛ برای تولید مسکن باید برخی محدودیت‌های ثبت نام مثل فرم «ج» برداشته شود.

به گزارش عصر خدمات، فرهاد بیضایی اظهار کرد: در حال حاضر می‌توان گفت که چهار عامل در نوسانات بازار مسکن دخیل است. یکی از دلایل به سیاست جدید افزایش تراکم توسط مدیریت شهری در مرکز و جنوب تهران مربوط می‌شود. مجوزهایی که شهرداری به سازندگان در نیمه جنوبی تهران می‌دهد باعث جذابیت ساخت وساز در این مناطق شده است. با توجه به تراکم جمعیتی بالا در جنوب تهران، این سیاست مدیریت شهری، کیفیت زندگی در محله‌های میانی و جنوبی را کاهش می‌دهد.

وی افزود: نکته دیگر، تزریق نقدینگی برای خرید واحدهای آماده در بازار مسکن است. تقاضای سرمایه‌ای به سمت تولید مسکن نمی‌رود و این عامل باعث شده واحدهای موجود دست به دست شود و افزایش معاملات به تغییرات قیمتی بینجامد.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت: دولت باید دو اقدام را انجام دهد؛ یکی این‌که زمین‌های قابل ساخت را به صورت مزایده در محدوده و حریم شهرها به منظور ساخت و ساز، عرضه کند. با این اقدام می‌تواند نقدینگی سرگردان را جذب کند و به تولید مسکن اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید

امسال بازار مسکن حومه کلانشهرها رونق می‌گیرد
بیضایی تاکید کرد: زمین‌های ذخیره شهری در بسیاری از شهرها تمام شده یا رو به اتمام است و عمده ساخت و سازها درون شهرها با تخریب واحدهای موجود انجام می‌شود. دولت باید طرح‌های جایگزین را داشته باشد؛ به این صورت که یا مکانیزم شهرک‌سازی را انجام دهد که می‌تواند منفصل از شهرها باشد یا این‌که توسعه متصل در حریم شهرها ایجاد کند. این اقدامات بستگی به سیاست شهرها می‌تواند متفاوت باشد.

وی با بیان این‌که عرضه‌ی زمین به شرط ساخت، سه فایده دارد گفت: با این برنامه دولت می‌تواند نقدینگی جذب کند، این نقدینگی را به سمت تولید ببرد، عرضه‌ی مسکن را افزایش دهد و از التهابات بازار بکاهد.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: اجرای پایه‌های مالیاتی برای کنترل بازار مسکن ضروری است اما در شرایطی که مجلس به ماه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود طرح‌های مالیاتی به نتیجه‌ی مطلوب نرسیده است. شهرداری‌ها نیز سیاست‌های مناسبی برای توسعه شهری ندارند. مجموع عوامل فوق منجر به سوق یافتن سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن شده است.

بیضایی، بازار مسکن را در شرایط فعلی دارای حباب دانست و افزود: قیمت‌هایی که توسط برخی مالکان تعیین می‌شود کاملا غیرواقعی است. متوسط قیمت پیشنهادی مالکان برای هر متر مربع مسکن در بخشی از نقاط تهران به ۲۰۰۰ دلار نزدیک شده که رقم بالایی محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته معمولا قیمت مسکن شهر تهران در محدوده ۱۲۰۰ دلار در هر متر مربع بوده است.

وی تصریح کرد: شاید لازم است برای آن‌که دولت نقدینگی لازم را به منظور ساخت مسکن جذب کند برخی محدودیت‌ها را برای متقاضیان نهضت ملی مسکن بردارد. واحدهای نهضت ملی مسکن به کسانی تعلق می‌گیرد که دارای فرم «ج» سبز هستند؛ در حالی که عمده متقاضیان واجد شرایط از توانایی کافی برخوردار نیستند. از ۹۰۰ هزار نفری که افتتاح حساب کرده‌اند فقط حدود ۴۰۰ هزار نفر توانسته‌اند ۴۰ میلیون تومان را واریز کنند. اگر بخشی از محدودیت‌ها برداشته شود تولید مسکن افزایش خواهد یافت.

این کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که طرح اخیر دولت برای جذب سرمایه بخش خصوصی در جهت ساخت وساز اقدام خوبی است تاکید کرد: سازمان برنامه، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی باید برنامه‌های جامع و مناسبی را در این بخش ارایه دهند. البته معتقدم دولت باید زمین‌ها را با قیمت آزاد واگذار کند تا از ایجاد رانت برای یک عده ممانعت شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا