خودرومعرفی خودروهای روز دنیا

با نسل های مختلف کیا سراتو آشنا شوید

کیا یکی از محصولات پر طرفدار در بازار خودروی ایران است. این غول خودروساز کره‌ای محصولات زیادی را تولید کرده که خیلی از آن‌ها توانسته‌اند در بازارهای جهانی فروش بالایی را تجربه کنند. کیا محصولات متنوعی از قیمت‌های مختلف را تولید می‌کند از همین رو می‌تواند همه سلیقه‌ها را پوشش دهد. یکی از محصولات پر طرفدار این شرکت که توانسته نظرات را در بازار ایران و سایر کشورها به خود جلب کند سراتو بوده است.

کیا سراتو

از این خودرو نسل‌های مختلفی تولید شده که حتی یکی از نسل‌های آن در بازار ایران به تولید هم رسید. در ادامه به بررسی نسل‌های مختلف کیا سراتو می‌پردازیم.

نسل اول کیا سراتو LD

نسل اول کیا سراتو در سال‌ ۲۰۰۳ به بازار عرضه شد. این خودرو یک سدان بسیار زیبا و جادار بود که در دو نوع ۴ درب و هاچبک ۵ درب تولید شد. در سال ۲۰۰۸ بود که اطلس خودرو اقدام به وارد کردن مدل سدان ۴ درب آن کرد. طراحی این خودرو در دوران خود جذاب و زیبا بود. در نمای جلویی آن می‌توانستید چراغ‌های بزرگ و جلو پنجره کوچک را ببینید. در نمای پشتی هم باز چراغ‌های بزرگ و یک تکه آن خودنمایی می‌کرد. جای قرار گرفتن پلاک بر روی صندوق عقب بود. نمای داخلی این خودرو بسیار زیبا و مدرن طراحی شده بود. در کنار این، تریم ۲ رنگ نمای داخلی این خودرو بسیار جلب توجه می‌کرد.

کیا برای سراتو نسل اول یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر را در نظر گرفته بود که توانایی تولید ۱۴۳ اسب بخار را داشت. گشتاور این موتور هم چیزی معادل ۱۹۰ نیوتون‌متر بود. مصرف سوخت ترکیبی این موتور در هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی بین ۷ تا ۸ لیتر بود که برای خودرویی با این مشخصات و آن دوران بسیار عالی بود. کیا یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک را برای انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها بر روی این خودرو قرار داده بود. این خودرو توانسته بود ۴ ستاره در ایمنی کسب کند که نشان از کیفیت بالای ایمنی آن دارد.

 

کیا سراتو
کیا سراتو

نسل اول سراتو دارای آپشن‌هایی بود که در دوران خود بسیار عالی به شمار می‌رفت. البته لازم به ذکر است که اکثر این امکانات همچنان هم پر کاربرد هستند. آپشن‌های یاد شده به شرح زیر هستند:

  • کروز کنترل
  • آینه های کناری برقی با گرم کن
  • سانروف
  • اتولایت
  • ۲ کیسه هوا
  • نمایشگر نصب شده بر آینه وسط
  • حسگر باران
  • حسگر پارک دنده عقب
  • سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز
  • سیستم تهویه اتوماتیک

نسل دوم کیا سراتو TD

شاید این نسل معروف‌ترین نسل کیا سراتو در ایران باشد. کیا نسل دوم را در سال ۲۰۰۸ تولید کرد که نسخه تولید کره آن هم وارد ایران شد. این خودرو به ۳ شکل سدان ۴ درب، هاچبک و کوپه ۲ درب تولید شد که طرفداران بسیاری را داشت. نسل دوم سراتو از نوع سدان ۴ درب توسط سایپا در ایران هم به تولید رسید که با اقبال عمومی خوبی در بازار روبرو شد. گفتنی است که این نسل از سراتو در خیلی از کشورها با نام فورته شناخته می‌شد. این خودرو در تیپ‌های مختلف آپشنال و غیر آپشنال تولید می‌شد از همین رو دست خریدار برای انتخاب مدل‌های مورد نظر خود باز می‌گذاشت.

چراغ‌های جلویی نسل دوم سراتو برخلاف نسل قبلی کشیده بودند اما جلو پنجره همچنان کوچک و باریک طراحی شده بود که همخوانی بسیار زیبایی بین این دو بخش بود. در نمای بغل هم رینگ‌های آلومینیومی خودنمایی می‌کردند. در نمای عقب چراغ‌های عریض و کشیده دیده می‌شد. در مدل کوپه کشیدگی چراغ‌های عقب بیشتر و عرض آن کمتر شده بود که همین امر هم موجب زیباتر شدن نمای پشتی مدل کوپه شده بود. نمای داخلی کابین به رنگ مشکی بود و با وجود چراغ‌های قرمز رنگ جذابیت ویژه‌ای پیدا کرده بود.

کیا سراتو
کیا سراتو

سراتو برای این خودرو دو موتور در نظر گرفته بود. اولی موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ بود که می‌توانست ۱۲۴ اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور این موتور ۱۵۷ نیوتن‌متر بود. اما موتور دوم حجمی معادل ۲ لیتر داشت که می‌توانست ۱۵۶ اسب بخار و ۱۹۴ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. سایپا برای این خودرو دو نوع گیبرکس دنده‌ای و اتوماتیک ۶ سرعته را در نظر گرفته بود. این خودرو آپشن‌هایی داشت که به شرح زیر است:

  • ۴ کیسه هوا
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • ۶ بلندگو
  • سیستم مولتی مدیا
  • رهیاب
  • دوربین و سنسور دنده عقب
  • صندلی و غربیلک فرمان چرمی
  • تنظیم صندلی راننده در ۶ حالت و سرنشین جلو در ۴ حالت
  • سانروف
  • ترمز ABS 4 کاناله خنک شونده
  • کروز کنترل
  • سیستم توزیع نیروی ترمز
در نسخه ساده و غیر آپشنال آن امکانات زیر نبود
  • سانروف
  • رهیاب
  • سیستم مولتی مدیا
  • تنظیم برقی صندلی ها
  • ورود بدون کلید
  • کیسه هوای جانبی
  • ترمز دیسکی عقب

نسل سوم کیا سراتو YD

یکی از مهم‌ترین مواردی که در نسل سوم تغییر کرده بود طراحی ظاهری سراتو بود که به مراتب زیباتر و جذاب‌تر شده بود. البته این تغییرات فقط به ظاهر محدود نمی‌شد و در بخش‌های فنی هم سراتو نسل سوم نسبت به سراتو نسل دوم تغییراتی داشت. این خودرو در سال ۲۰۱۲ توسط کیا معرفی و در سال ۲۰۱۳ به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو در سال ۲۰۱۴ وارد بازار ایران شد. گفتنی است که نسل سوم در سال ۲۰۱۶ یک فیس لیفت جزئی داشت که این مدل در سال ۲۰۱۷ توسط اطلس خودرو به بازار ایران وارد شد.

چراغ‌های جلویی این نسل کشیده و مدرن طراحی شده که از جذابیت بالایی برخودار است. چراغ‌های عقب هم مانند جلو کشیده است اما عرض آن‌ها بیشتر بوده و دو تکه است که یک بخش آن روی بدنه و بخش دیگر بر روی صندوق عقب قرار گرفته است. این خودرو با ۲ پیشرانه متفاوت وارد بازار ایران شد.

پیشرانه اول دارای حجمی معادل ۱.۸ لیتر با ۴ سیلندر است که می‌تواند  ۱۴۸ اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل ۱۷۸ نیوتن‌متر را تولید کند.

موتور دوم هم یک پیشرانه ۲ لیتری با ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ بود که می‌توانست ۱۷۳ اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور این خودرو چیزی معادل ۱۹۴ نیوتون متر بود. مصرف سوخت پیشرانه اول چیزی حدود ۶.۵ لیتر و پیشرانه دوم هم ۷.۲ لیتر بود.

کیا سراتو
کیا سراتو
نسل سوم سراتو آپشن‌های زیر را با خود به همراه داشت:
  • ۶ کیسه هوا
  • ترمز ضد قفل
  • سامانه توزیع نیروی ترمز
  • تهویه مطبوع (به صورت جداگانه برای سرنشینان جلو)
  • کروز کنترل
  • دوربین و حسگر دنده عقب
  • سانروف
  • سیستم مولتی مدیا با نمایشگر ۴٫۸ اینچی
  • پدال های تعویض دنده پشت فرمان
  • گرم کن و سردکن صندلی های جلو
  • سنسور نور و باران

نسل چهارم کیا سراتو

سال ۲۰۱۸ شرکت کیا نسل چهارم سراتو یا همان فورته را رونمایی کرد. این خودرو نسبت به نسل قبلی خود تغییرات زیادی داشته است اما از ظاهر آن می‌توان متوجه شد که نسل جدید ادامه طراحی نسل قبل را در پیش گرفته است. زیبایی و مدرن بودن در ظاهر این نسل هم دیده می‌شود.

کیا سراتو
کیا سراتو

در بخش پیشرانه هم تغییرات زیاد نبوده و کیا برای این خودرو یک موتور ۲ لیتر ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ که می‌تواند قدرتی معادل ۱۴۷ اسب بخار را تولید کند در نظر گرفته است. گشتاور این موتور ۱۷۸ نیوتون‌متر است. کیا برای کاهش مصرف سوخت یک گیربکس اتوماتیک IVT را برای این خودرو در نظر گرفته است که باعث می‌شود مصرف سوخت این خودرو از ۷.۲ به ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برسد.

نویسنده : نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا