خودرومقایسه خودرو

بررسی بایک BJ 40 دیار خودرو

 

پیشرفت خودروسازی چین طی سال‌های گذشته موجب شده شرکت‌های فعال در این کشور به فکر اجرایی کردن طرح‌ها و ایده‌های بلند پروازانه باشند. ساخت خودروهای جیپ یکی از این طرح‌ها است که هرچند فاصله زیادی با سطح اول جهانی دارد اما برای خودروسازی چین یک شروع خوب به نظر می‌رسد.

بایک BJ 40 یکی از این خودروهای جیپ چینی است که به وسیله دیار خودرو به بازار ایران عرضه شده است. حضور یک جیپ در بازار ایران ما را بر آن داشت تا در مورد این خودرو بیشتر تحقیق کنیم و مجموع تحقیقات خود را در قالب یک مقاله منتشر کنیم.

بررسی ظاهری بایک BJ 40

ظاهر بایک ‌‌‌‌‌BJ 40 دقیقا مانند جیپ‌هایی است که آمریکا تولید می‌کند. فرمی خشن و آفرود که می‌توان متوجه شد این خودرو برای رانندگی در فضای خارج از شهر طراحی شده است. در نمای جلویی این خودرو چراغ‌ها و جلو پنجره ترکیبی آن را مشاهده می‌کنید که دقیقا مانند محصولات شرکت Jeep طراحی شده است.

چراغ‌ها و جلو پنجره همسو با یکدیگر طراحی شده‌اند که این موضوع موجب پیدایش یک هارمونی در طراحی بایک بی‌جی ۴۰ شده است. سپر جلو با گل‌گیر بزرگ و رکاب‌ها یک رنگ طراحی شده تا طراحی آن‌ها با یکدیگر همسو شود. چهره خشن اتومبیل در نمای جلویی اتومبیل بسیار واضح و مشهود است و طراحان موفق شده‌اند تا سیمای یک اتومبیل آفرود را به نمایش بگذارند.

در نمای بغل می‌توان بهتر نمای یک جیب را دید. فرم مکعبی شکل جیب در این بخش به خوبی قابل رؤیت است. فرم و دیزاینی که در آن از طراحی‌های منحنی و فانتزی خبری نیست و می‌توان از آن انتظار داشت که به دل جاده‌های ناهموار برود.

ارتفاع خودرو از زمین نسبتا خوب است که نشان دهنده مناسب بودن این اتومبیل برای مسیرهای غیر آسفالت است. در نمای بغل می‌توانید رینگ‌های جذاب این خودرو را ببینید که به صورت ۱۰ پر طراحی شده اما دو به دو کنار هم قرار گرفته‌اند که یک نمای ۵ پر را به معرض نمایش می‌گذارد. دستگیرهای درب متفاوت از خودروهای معمولی طراحی شده و در نمای بغل می‌توانید لولای درب‌های خودرو را به راحتی ببینید.

در نمای عقب اتومبیل لاستیک زاپاس بزرگی که بر روی درب ورودی عقب قرار گرفته است به شدت جلب توجه می‌کنند و بخش بزرگی از این نما را پوشش داده است.

چراغ‌های ساده و مستطیل شکل بایک BJ 40 نشانی دیگر از آفرود بودن این خودرو است. دلیل این امر هم احتمال آسیب دیدن چراغ‌ها در مسیرهای سخت است که با این طراحی هزینه‌های خرید چراغ جدید را برای مالک اتومبیل کاهش می‌دهد. در نمای عقب می‌توانید بخش مربوط به بار را که ظاهر جیب را مانند خودروهای دو کابین پیکاپ کرده است ببینید.

اگر از این نمای دو کابین بودن اتومبیل لذت نمی‌برید می‌توانید این بخش مانند خودروهای شاسی بلند به وسیله یک کاور بپوشانید تا هم از بار موجود در خودرو محافظت کنید و هم تغییراتی در ظاهر خودرو بدهید.

طراحی داخلی خودرو بسیار ساده است اما در عین حال مدرن و زیبا هم هست. طراحی دو رنگ و تیره داخل کابین با چرم همراه شده که در ایجاد نمای جذاب بسیار مؤثر است. بین دو صندلی جلو یک کنسول بزرگ قرار گرفته است که بر روی آن می‌توانید دکمه‌های کنترلی و دنده اتومبیل را ببینید.

بر روی داشبورد بی‌جی ۴۰ کانال‌های کولر و یک ردیف دکمه برای کنترل بخش‌های مختلف دیده می‌شود. در بالای داشبورد هم یک نمایشگر در نظر گرفته شده که به وسیله آن می‌توان امور مختلف از جمله تنظیمات سیستم مالتی مدیا را انجام داد. فرمان D-Cut و خوش دست این اتومبیل با دور چرم و دکمه‌های کنترلی همراه شده تا علاوه بر جلوه زیبا کاربردی هم باشد. نمایشگر پشت فرمان هم دیجیتالی است و توانایی نشان دادن پارامترهای مختلف را دارد.

ابعاد و اندازه بایک BJ 40  دیار خودرو

ابعاد و اندازه این خودرو نسبتا بزرگ بوده و سقف آن قابل جداسازی است. ارتفاع این اتومبیل از سطح زمین ۲۱۰ میلی‌متر است و توزیع وزن آن هم به صورت ۵۰-۵۰ صورت می‌گیرد.

طولی بی‌جی ۴۰ چیزی معادل ۴۶۵۴ میلی‌متر و عرض آن هم ۱۹۲۵ میلی‌متر است. ارتفاع این اتومبیل ۱۸۷۱ میلی‌متر و فاصله دو محور این خودرو از یکدیگر هم ۲۷۴۵ میلی‌متر است. بی‌جی ۴۰ دارای زاویه حمله ۳۷ درجه و زاویه فرار ۳۳ درجه است. همچنین این خودرو از زاویه شکست ۲۴ درجه برخوادار است که نشان از آفرودی بودن آن دارد.

صندوق بار BJ 40 دارای ظرفیت ۵۳۰ لیتری است که با خواباندن صندلی‌های عقب این ظرفیت به ۹۶۰ لیتر می‌رسد. رینگ‌های استفاده شده در این اتومبیل ۱۷ اینچی بوده که بر روی آن تایرهایی با اندازه ۲۴۵ میلی‌متر قرار می‌گیرد. بایک بی‌جی ۴۰ از یک باک بنزین بزرگ ۷۵ لیتری بهره‌مند شده است که این ویژگی خودرو را برای شرایط آفرودی فراهم می‌کند.

مشخصات فنی بایک BJ 40  دیار خودرو

طراحان و سازندگان بایک بی‌جی ۴۰ سعی کرده‌اند که این خودرو را جیپ رانگلر طراحی کنند. در ظاهر این خودرو می‌توان متوجه شد که این خودرو شباهت‌هایی به رانگلر دارد اما در بخش فنی شرایط کمی متفاوت است.

هرچند که پیشرانه رانگلر بی‌نظیر است اما بایک بی‌جی ۴۰ هم از یک موتور ۲ لیتر توربوشارژ که دارای ۱۶ سوپاپ است بهره‌مند شده که می‌تواند نیروی لازم برای یک خودروی آفرودی را تأمین کند. این پیشرانه می‌تواند قدرتی معادل ۲۲۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۳۸۰ نیوتون‌متر را تولید کند.

همچنین نیروی تولید شده توسط پیشرانه به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. این خودرو دو دیفرانسیل است که موجب می‌شود قابلیت‌های آفرودی آن بالاتر رود. جعبه دنده به کار رفته در ساخت این اتومبیل ۸ سرعته اتوماتیک است. حداکثر سرعت بی‌جی ۴۰ چیزی معادل ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است.

 

امکانات رفاهی بایک بی جی ۴۰ دیار خودرو

سطح امکانات این خودرو خیلی هم بد نیست و با توجه به نوع کاربرد آن خوب است. برخی از آپشن‌های بایک بی‌جی ۴۰  به شرح زیر است:

  • سیستم کنترل کشش و پایداری
  • سیستم ترمز کمکی
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سنسور پایش فشار باد تایرها
  • قفل دیفرانسیل عقب
  • تریم چرمی کابین
  • کروز کنترل
  • نمایشگر ۱۲.۳ اینچی
  • صندلی راننده برقی
  • گرم‌کن صندلی جلو
  • صفحه کیلومتر دیجیتالی
  • دی‌لایت

 

مزایا و معایب بایک بی جی ۴۰

از مزایای این خودرو می‌توان به پیشرانه قدرتمند آن اشاره کرد. همچنین سایر مشخصات فنی این خودرو هم خوب به نظر می‌رسد از دیگر ویژگی‌های مثبت در این اتومبیل طراحی ظاهری عالی آن است. اما نا معلوم بودن خدمات پس از فروش و همچنین قیمت آن از جمله نقطه ضعف‌های این اتومبیل است.

نویسنده: نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا