اخبارتاپخودرو

تجربه ۶ ساله ایساکو در مبارزه با قطعات یدکی قاچاق/ مشکل اصلی مجاری قاچاق قطعات به کشور است

از جمله آسیب های بازارهای کشور بعد از آغاز تحریم ها در اردیبهشت ۹۷ افزایش کالاهای قاچاق و به خصوص قطعات یدکی و بی کیفیت خودرو است.

به گزارش عصر خدمات، قطعاتی که علاوه بر آسیب به قطعه سازان داخلی به دلیل عملکرد نامطمئن در خودروها موجب افزایش بار تعمیرگاهی در مراکز خدماتی رسمی خودروسازان داخلی نیز شده است.

قطعات قاچاق و بی کیفیت موجود در بازار لوازم یدکی را باید عمدتا به دو دسته تقسیم کرد. اول قطعاتی هستند که به دلیل کیفیت پایین قیمت کمتری هم نسبت به قطعات اصلی دارند. اما قطعات دسته دوم حتی بدتر هستند. زیرا این دسته را قطعاتی تشکیل می دهد که همان کیفیت نازل را دارند، اما به دلیل تبلیغات و بسته بندی های حتی مشابه نمونه های اصلی با قیمت بالا به دست مشتریان می رسد.

عزم جدی مبارزه با قاچاق
در سال های اخیر همواره سخن از سیاست گذاری و سامان دهی بازار قطعات یدکی قاچاق و بی کیفیت از سوی مسئولین مطرح شده است، اما تا همین چند هفته قبل به طور جدید در این حوزه تصمیم جدی گرفته نشده بود. به این ترتیب در آغازین روزهای سال ۱۴۰۱ بود که وزارت صمت از طرح مبارزه با قطعات یدکی قاچاق که عمدتا بی کیفیت هم هستند، رونمایی کرد. طرحی که در مرحله اول روی دو قطعه کمک فنر و باتری تمرکز دارد.

البته به دلیل گستردگی و تعدد فروشگاه های قطعات یدکی خودرو در کشور، قطعا مبارزه با کالاهای قاچاقی از این دست نیازمند هماهنگی های ارگان ها و سازمان و عزمی ملی است. زیرا آثار مخرب استفاده از قطعات بی کیفیت و قاچاق نه تنها در حوزه اقتصادی می تواند، تولیدکنندگان داخلی قطعات را با مشکل رو به رو کند که از نظر ایمنی نیز آسیب های جبران ناپذیری برای مردم خواهد اشت.

پس پر واضح است که مبارزه با واردات و فروش قطعات یدکی قاچاق باید در اولیوت های مسئولین و نهادهای نظارتی باشد. ضمن این که خودروسازان و شبکه خدمات پس از فروش و نمایندگی های فروش قطعات یدکی آنها نیز باید وارد میدان مبارزه شوند. این در شرایطی است که خودروسازان تا حد امکان نظارت های خود را در شبکه فروش قطعات یدکی به کارگیری می کنند و برای این کار ابزارهای مناسبی نیز در دسترس دارند.

استفاده از بازار مناسب و تجربیات
به طور مثال ایساکو به عنوان بزرگ ترین دارند شبکه نمایندگی های خدمات پس از فروش در کشور که ۶۵۰ نمایندگی و ۱۰۰۰ فروشگاه مجاز قطعات یدکی را کنترل می کند، با استفاده از ابزارهایی چون (( اپلیکیشن ایساکو)) و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۱ اصالت قطعه سعی کرده تخلف در شبکه خود را به حداقل برساند. به این ترتیب با توجه به پتانسیل های موجود در این شرکت، حتی متولیان امر مبارزه با قطعات یدکی قاچاق می توانند از ابزارها و تجربیات این شرکت استفاده کنند.

بر همین اساس چند روز پیش بابک سلاجقه مدیرعامل ایساکو نیز بعد از بازدیدهای خود از شبکه خدمات و فروشگاه های مجاز این شرکت به رسانه ها گفته بود: ۶ سال است که ایساکو اقداماتی را در خصوص استعلام اصالت قطعات انجام داده است. اما حجم قطعات یدکی قاچاق و بی کیفیت در بازار بسیار بالاست و نمی توان به راحتی جلوی تقلب را گرفت. با این حال می توان با استفاده از ابزارها و روش های مدرن تا اندازه زیادی نظارت و کنترل در بازار قطعات یدکی را به کارگیری کرد.

به این ترتیب به نظر می رسد وقت آن رسیده اگر وزارت صمت و ارگان ها و سازمان های نظارتی درگیر در طرح مبارزه با قطعات یدکی قاچاق عزم جدی برای ساماندهی این بازار دارند، نقش پررنگ تری را به شرکت های ارائه دهنده خدمات و قطعات خودروسازان واگذار کنند. زیرا بدون شک آنها تجربیاتی در این حوزه دارند که مفید به فایده است.

از طرفی آن چه که بیش از همه باید مورد توجه قرار بگیرد، بسته شدن مجاری قاچاق این قطعات است که این مهم در توان شرکت هایی چون ایساکو و دیگر شرکت ها نیست. ضمن این که شرکت های خدمات پس از فروش و نمانیدگان مجاز فروش این شرکت ها، قطعات یدکی را از طریق شرکت های تامین کننده خود همچون ساپکو تهیه می کنند. به این ترتیب از نظر اصالت و کیفیت این قطعات استاندارد هستند و حتی از نظر قیمت فروش هم در شبکه کنترل های دقیق وجود دارد.

اما آن چه که باعث موفقیت قاچاقچیان در بازار قطعات یدکی تا به امروز شده است، شبکه توزیع زیرزمنی آنهاست. زیرا از این طریق است که می توانند قطعات بی کیفیت و ارزان را در بسته بندی هایی شرکت هایی چون ایساکو قرار داده و در فروشگاه های غیر رسمی پخش کنند. به این ترتیب شناخت این شبکه های زیر زمینی توضیع قطعات و استفاده از ابزارهای استعلام قطعه در مبارزه با قطعات یدکی قاچاق بسیار اهمیت دارد. با این حال همین که بعد از سال ها بلاخره یک طرح جدید در این حوزه آغاز شده است را باید به فال نیک گرفت و منتظر نتایج ان ماند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا