اخبارتاپصنعت و تجارت

تداوم روند کاهشی تورم پیش‌نگر/ کاهش قابل توجه بهای تولیدکننده

نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن در تابستان امسال نسبت به بهار ۱۴ درصد و در بخش صنعت هم ۱۶.۲ واحد درصد در همین مقطع نسبت به بهار امسال کاهش یافته است.

به گزارش عصر خدمات ،شاخص بهای تولیدکننده مانند شاخص بهای مصرف‌کننده از جمله شاخص‌های قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ این شاخص در واقع اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکننده در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کند و به همین دلیل برخی شاخص بهای تولیدکننده را شاخصی می‌دانند که روندهای قیمتی در بازارهای عمده‌فروشی، صنایع تولیدی و بازار کالاها را منعکس می‌کند.

در ادبیات اقتصادی از این شاخص به عنوان یک شاخص پیش‌نگر یاد می‌شود؛ به این معنی که با بررسی این شاخص می‌توان سطح تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم را پیش‌بینی کرد چرا که هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولیدکننده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده می‌شود.

در فصل تابستان ۱۴۰۱، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۳.۴ درصد است؛ تورم نقطه به نقطه تولید کننده بخش معدن در فصل بهار ۲۷.۴ درصد بوده بنابراین شدت رشدشاخص یاد شده در تابستان نسبت به بهار ۱۴ واحد درصد کاهش داشته است.

تداوم روند کاهشی تورم پیش‌نگر/ کاهش قابل توجه بهای تولیدکننده

همچنین در فصل تابستان ١۴٠١، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٣٠, ١ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه تولید کننده صنعت در بهار (۴۶.٣ درصد)، ١۶.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

تداوم روند کاهشی تورم پیش‌نگر/ کاهش قابل توجه بهای تولیدکننده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا