اخباربانک و بیمهتاپ

تمدید تسهیلات ودیعه مسکن چه کمکی به متقاضیان در سال جدید می کند؟

در حالی که بسیاری از متقاضیان از سال های گذشته به دلیل عدم همکاری بانک ها نتوانسته اند تسهیلات دریافت کنند حال با توجه به تمدید این تسهیلات، متقاضیان باقی مانده می توانند دوباره وام ودیعه را دریافت کنند.

به گزارش عصر خدمات، پرداخت وام ودیعه مسکن از سال ۹۹ و همزمان با تشدید کرونا در کشور و با توجه به ایجاد مشکلات مالی برای مستاجران این طرح تصویب شد که از همان ابتدا بسیاری از متقاضیان برای دریافت آن با مشکلات زیادی روبرو شدند، به طوری که بانک ها از همان سال ها به بهانه های مختلف از پرداخت این تسهیلات امتناع کرده و به متقاضیان می گفتند منابع مالی وجود ندارد.

اعتبارات بانک ها در پرداخت تسهیلات تمام شده است!

در همین رابطه غلامی یکی از مستأجران که چند سالی است به دنبال دریافت وام ودیعه مسکن است، اعلام کرد: هم سال گذشته و هم امسال چندین بار به دنبال دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به بانک ها مراجعه کرده ام اما متاسفانه هیچ بانکی با بنده همکاری نکرده و هر بار به بانک ها مراجعه می کردم یا می گفتند اعتبارات نداریم و یا می گفتند سقف پرداخت تسهیلاتی ما پر شده است.

بانک ها در پرداخت وام ودیعه همکاری نمی کنند

همچنین حسینی یکی دیگر از متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن گفت: در یکی دو سال گذشته به هر دری زدم برای دریافت تسهیلات زدم اما هر بار با موانع زیادی روبرو شده ام هیچ بانکی پرداخت تسهیلات ودیعه را به گردن نمی گیرد و یا اگر بانکی پرداخت این تسهیلات را قبول می کند حداقل ۲یا ۳ ضامن رسمی می خواهد.

او گفت: از طرف دیگر با توجه به افزایش چشم گیر نرخ های اجاره میزان اقساط این تسهیلات بالا است و در آخرین لحظه از دریافت آن با توجه به سخت گیری ها پشیمان شدم.

با گذشت سه سال از این طرح باز هم تدابیر و نظارت های مختلف برای اجرای درست و پرداخت تسهیلات به متقاضیان وجود ندارد در همین راستا بانک مرکزی امروز اعلام کرده است که به منظور حمایت از مستأجران و در راستای اجرای مصوبه مورخ ۳‌/۳‌/۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار، اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن در قالب سقف کلی مصوب شورای پول و اعتبار مورخ ۳‌/۳‌/۱۴۰۱ (۴۰۰ هزار میلیارد ریال) و سهمیه‌های ابلاغی به بانک‌های عامل تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تداوم یابد.

۲۰ بانک به عنوان بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام می‌کنند و در سال گذشته از تاریخ ۶ تیر (زمان ارسال دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ به بانک ها) تا ۱۴ اسفندماه در قبال تسهیلات ودیعه مسکن ۲۴۸ هزار و ۸۲۴ پرونده تشکیل شد که از این تعداد ۲۱۷ هزار ۵۷۷ نفر به میزان ۱۲ همت تسهیلات دریافت کردند.

یادآور می‌شود متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن می‌بایست با مراجعه به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس https://saman.mrud.ir ثبت نام نموده تا پس از تایید احراز شرایط و معرفی به بانک نسبت به تکمیل مدارک اقدام کنند.

تشدید نظارت ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

خلیل محبت خواه، مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: باید تمامی بانک ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن همکاری کنند و از ابتدای سال گذشته بسیاری از متقاضیان با تکمیل پرونده خود و ثبت نام در سامانه ثمن‌ به بانک ها معرفی شده اند.

او گفت: پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن نقش موثری در تثبیت بازار اجاره داشته و با نظارت های صورت گرفته هم اجازه تخلف در این بخش را نداده ایم.
سقف تسهیلات ودیعه مسکن برای مشمولان در تهران ۱۰۰ میلیون تومان،کلانشهر‌ها ۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهر‌ها نیز ۴۰ میلیون تومان است.
حال با توجه به تصویب پرداخت این تسهیلات تا پایان شهریور ماه به نظر می رسد امسال از افزایش تسهیلات ودیعه مسکن خبری نیست و با توجه به آنکه در سال گذشته از همان ابتدا بسیاری از بانک‌ها اعلام کردند که منابع ندارند در این مدتی که تمدید شده است چه تعداد از متقاضیان و مستاجران می توانند تسهیلات دریافت کنند.

حال با توجه با افزایش نیافتن نرخ ودیعه مسکن باید منتظر ماند و دید دولت چه برنامه ای برای کنترل بازار اجاره مسکن در دستور کار خود قرار خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا