خودرومعرفی خودرو داخلی

تندر ۹۰ پارس خودرو بخریم یا ایران خودرو

ایرانخودرو بعد از توقف تولید پیکان تصمیم داشت یک خودروی اقتصادی و مقرون به صرفه را جایگزین آن خودروی افسانه‌ای کند که در بین محصولات مختلف شرکت‌های خارجی لوگان ال ۹۰ را جایگزین کرد. قرار بر این بود که قیمت این خودرو ارزان و در حد همان پیکان باشد که رفته رفته قیمت‌ها تغییر کرد و در نهایت با یک اختلاف زیاد در سال ۱۳۸۶ این خودرو با نام تندر ال ۹۰ به بازار عرضه شد.

در ابتدا ظاهر این خودرو کمی توی ذوق می‌زد اما با گذشت زمان و کیفیت فنی نسبتا خوب این خودرو طرفداران بسیاری پیدا کرد. علاوه بر ایرانخودرو، پارس خودرو هم اقدام به تولید این خودرو کرده است که باعث شده خریداران از خود بپرسند چه تفاوتی بین محصولات این شرکت است. در این مقاله تصمیم داریم تا از تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو خودرو را بیشتر بررسی کنیم.

تفاوت ظاهری تندر ۹۰ پارس خودرو و ایران خودرو

این خودرو با یکدیگر برادر هستند و از یک پلتفرم استفاده می‌کنند. از همین رو نباید انتظار اختلاف ظاهری خیلی زیادی را از این دو خودرو داشت.

در نگاه اول هم بیننده شاید نتواند اختلاف ظاهری زیادی را بین این دو خودرو پیدا کند. تا سال ۱۳۹۲ این دو خودرو تفاوت زیادی را با یکدیگر نداشتند تا اینکه شرکت پارس خودرو تصمیم گرفت در محصول پارس تندر خود کمی تغییرات ایجاد کند.

در اولین اقدام زه بغل درب را کمی ضخیم‌تر از نمونه قبلی کرد تا نمایی متفاوت از این زاویه به دست آید. همچنین در چراغ‌های پشت اتومبیل هم تغییرات بزرگی دیده می‌شود که باعث به طور کامل نمای عقب پارس تندر با برادر ایرانخودرویی خود تفاوت‌هایی داشته باشد.

پارس ۹۰

چراغ‌های عقب ال ۹۰ اصلی یک حالت هرمی و کشیده به صورت ایستاده دارد. در حالی که تندر ۹۰ پارس بخش پایینی چراغ را برش زده و در کنار بخش بالایی قرار داده است. همچنین پلاک به جای اینکه بر روی دیفیوزر نصب شود بر روی درب صندوق عقب نصب می‌شود. در نمای عقب تغییر دیگری هم بوده که شامل بزرگ‌تر شدن دیفیوزر است که در نمای خودرو تأثیر گذاشته است. تغییر دیگر رنگ دستگیره درب‌ها است.

در مجموع می‌توان گفت طراحی ظاهری پارس تندر ۹۰ نسبت به مدل تولید شده در ایرانخودرو تغییر کرده است. این یک فیس لیفت است که توانسته نظر خیلی‌ها را به خود جلب کند.

مقایسه فنی بین تندر ۹۰ پارس خودرو و ایران خودرو

باید گفت در این بخش هی تفاوتی بین این دو خودرو وجود ندارد و تندر ۹۰ پارس و ایرانخودرو دقیقا از یک موتور و مشخصات فنی برای تولید این محصولات استفاده می‌کنند. البته این امر خیلی هم دور از ذهن نبود زیرا هر دو خودرو متعلق به شکرت هستند و تغییر در موتور آن‌ها کار ساده‌ای نیست.

موتور تندر دارای حجمی معادل ۱۵۹۸ سی‌سی است که به صورت خطی کار می‌کند. نام این موتور K4M است که دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است. این پیشرانه تنفس طبیعی می‌تواند قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین حداکثر گشتاور این خودرو هم ۱۴۰ نیوتن‌متر در ۳۷۵۰ نیوتن‌متر است که نشان از قدرت خوب و مناسب آن دارد.

شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو چیزی حدود ۱۰.۲ ثانیه است که در بین خودروهای تولید داخل خوب به شمار می‌رود. همچنین این اتومبیل می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت برسد که با توجه به شرایط جاده‌ای ایران عالی به نظر می‌رسد.

میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو چیزی حدود ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که جزء خودروهای کم مصرف در بازار ایران به شمار می‌رود. این خودرو دیفرانسیل جلو است و برای آن یک گیربکس دستی ۵ دنده در نظر گرفته شده است. فرمان این خودرو هم هیدرولیک است و ترمزهای جلو دیسکی و ترمزهای عقب هم کاسه‌ای است. سیستم تعلیق جلو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب هم مستقل است.

مقایسه ابعاد و اندازه پارس تندر ۹۰ و ایران خودرو

هرچند که در بخش طراحی تغییراتی رخ داده است اما در ابعاد و اندازه این خودرو تغییری ایجاد نشده است. طول این اتومبیل ۴۲۵۰ میلی‌متر و عرض آن هم ۱۷۴۰ میلی‌متر است.

ارتفاع این اتومبیل هم ۱۵۲۵ میلی‌متر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۶۰۳ میلی‌متر است. تعداد سرنشینان این خودرو ۴ نفر است. حجم صندوق عقب ۵۱۰ لیتر و وزن آن هم ۱۱۱۵ کیلوگرم است که برای این خودرو مناسب به شمار می‌رود. باک ۵۰ لیتر است که موجب می‌شود بتوان با یک بار پر کردن باک حداقل ۷۰۰ کیلومتر را بدون توقف طی کرد. قطر رینگ‌های این اتومبیل ۱۵ اینچ و عرض تایرهای آن هم ۱۸۵ میلی‌متر است.

ایمنی و کیفیت تندر پارس ۹۰ بهتر است یا تندر ایران خودرو؟

در سال‌های ابتدایی شاید این موضوع زیاد تفاوتی نداشت اما طی‌ سال‌های اخیر گزارش‌هایی از ارزیابی این دو خودرو توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد منتشر شد که تندر ۹۰ پارس خودرو توانست ۴ ستاره و تندر ایران خودرو توانست ۳ ستاره را کسب کند.

این موضوع در بخش ایمنی هم به چشم می‌خورد و می‌تواند دید که ایمنی تندر ۹۰ پارس خودرو یک ستاره بیشتر از هم نام تولید شده خود در ایران خودرو کسب کرده است. همین اختلاف در کیفیت و ایمنی موجب می‌شود خریدار به خرید تندر ۹۰ پارس خودرو بیشتر ترغیب شود. این موضوع در بازار هم خود را به خوبی نشان می‌دهد و در هنگام خرید و فروش خودرو مورد توجه قرار می‌گیرد.

موارد ارزیابی شده بین تندر ۹۰ پارس خودرو و ایران خودرو

در شاخص طراحی و چیدمان خودرو تندر ۹۰ ایران خودرو توانست ۶۳۱ امتیاز و تندر ۹۰ پارس خودرو هم ۶۴۹ امتیاز را کسب کند.

همچنین در تعداد عیوب اولیه (IQS) هم تندر ۹۰ ایرانخودرو نمره ۲۸۱ و تندر ۹۰ پارس خودرو هم نمره ۲۸۰ را کسب کرده‌اند. در بخش رضایت کیفی اولیه تندر ۹۰ ایرانخودرو توانسته نمره ۷۲۱ و تندر ۹۰ پارس خودرو هم توانسته که ۷۲۹ را کسب کند. در بخش میزان رضایت خریداران از خدمات پس فروش ایران خودرو ۶۸۸ امتیاز و پارس خودرو ۶۴۹ امتیاز را کسب کرده است.

کدام را بخریم؟ تندر ۹۰ پارس خودرو یا ایران خودرو؟

اگر با فیس لیفت ظاهری تندر ۹۰ پارس خودرو مشکلی ندارید بهتر است بدانید که در بخش کیفیت تندر ۹۰ پارس خودرو بهتر عمل کرده است. از همین رو شاید بهتر باشد این خودرو را انتخاب کنید. اما در صورتی که تصمیم دارید اتومبیل را از کارخانه بخرید و خدمات پس فروش آن برای شما اهمیت بیشتری دارید ایرانخودرو توانسته امتیاز بیشتری را کسب کند.

نویسنده: نادر شاه‌نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا