اخبارتاپخودرو

تولید کنندگان معتبر جهانی نمایندگی رسمی در کشور ندارند/ نبود نمایندگان رسمی فروش قطعات یدکی در کشور

نشست خبری اتحادیه تعمیرکاران خودرو استان تهران با حضور اعضائ این اتحادیه و اصحاب رسانه با محور ((قطعات قاچاق در بازار لوازم یدکی)) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار عصرخدمات، غلام حسین حمزه رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در این نشست با اشاره به ۵ هزار و ۵۰۰ عضو این اتحادیه گفت: اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران به دلیل تعدد و گسترش اعضاء در پهنه جغرافیایی وسیع کار دشواری در همسان سازی و نظارت بر اعضاء دارد.

نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران با انتقاد از نحوه بیان مسائل مربوط به قطعات قاچاق از طرف رسانه ها و مسئولین گفت: برنامه تعیین شده از طرف مسئولین و نحوه بیان و مبارزه با قطعات قاچاق به گونه ای اتفاق افتاد که متاسفانه افکار عمومی نیست به همکاران ما نگاهی منفی پیدا کرده اند.

او تصریح کرد: قطعات بی کیفیت، اجناس کهنه تبدیل به نو شده از جمله محموله های قاچاق در این بازار هستند است که کنترل آنها به دست تنها اتحادیه امکان پذیر نیست. نباید فراموش کرد قاچاق در زمانی رخ می دهد که از طرف مسئولین جلوگیری از واردات می شود. زیرا در این شرایط بستر مناسبی در محدودیت بازار به وجود می آید که مناسب قاچاق چیان است.

حمزه ادامه داد: یکی از راه های قاچاق در کشور استفاده از کولبر ها و خودروهای شوتی است. این موضوعی نیست که اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و یا مکانیک ها بتوانند با ان مقابله کنند. این موضوعی است که یک عزم جدی ملی نیازمند است.

حمزه ای با اشاره به نبود نمایندگان رسمی فروش قطعات یدکی در کشور گفت: مشکلات در این حوزه را باید به تفکیک بررسی کرد. در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان معتبر جهانی نمایندگی رسمی در کشور ندارند و به همین دلیل قطعات بدون دخالت ما مهر استاندارد را دریافت می کنند و وارد کشور می شوند. حتی متاسفانه برخی مردم هم به دنبال این کالاهای بی کیفیت هستند. ما هیچ دستی در تعیین کیفیت کالا ها نداریم.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در ادامه با اشاره به خریدهای آنلاین قطعات گفت: خرید های آنلاین از فروشگاه ها هم مجب سواستفاده در بازار لوازم یدکی شده است. هیچ نظارتی بر این دست از فروشگاه ها وجود ندارد و تقلب از برندهای معتبر و لوگو انها به اوج رسیده است. حتی اگر‌ این ها از بازار جمع هم شود به انباراموال تملیکی رفته و باز به بازار برگردانده می شود.

او در خصوص مبحث باتری و کمک فنر که در گام نخست محور اصلی مبارزه با قطعات قاچاق هستند نیز اضافه کرد: هیچ وقت در کشور ما کمک فنر را به صورت قاچاق نداشتیم، زیرا وزن این قطعات بالاست و قاچاق آن اقتصادی نیست و هیچ خودرویی به دلیل کمک فنر لنگ یا از کار افتاده نبوده است. اما نکته مهم در این بحث شناسایی و رصد قطعات این که ممکن است، تمامی اجناس یا احتکار شوند یا قیمت آن به شدت افزایش یابد.

حمزه ای در پایان گفت: قطعات بی نشان و لوازم رصد نشده از سوی شرکت استاندارد همیشه برای ما مشکل پیش ساز بوده است و موجب تقابل میان تعمیرکار و مصرف کننده شده است.

علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران نیز در ادامه این نشست گفت: متاسفانه دولت و وزارت صمت با اجرای این طرح فرار رو به جلو کردند. اصل این طرح عالی و درست است، اما نحوه اجرای آن شتاب زده و باعجله است که به نظر می رسد به دلیل فشارهایی است که از طرف صنعت خودرو روی وزارت صمت و شخص وزیر قرار دارد.

او افزود: هیچ وقت در تدوین و اجرای چنین طرح هایی از اتحادیه های تخصصی کمک و مشورت گرفته نمی شود و یقین بدانید که در پی اجرای این طرح رسته کمک فنر ساز که جزء تعمیرکاران هستند، دچار معضل خواهد شد. آمار های اعلامی از سوی مقامات و مسئولین باید درست و دقیق باشد، نه اعداد نادرست اعلامی که بدون کار تحقیقاتی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا