اخباربانک و بیمهتاپخودرو

جزییات تغییر نرخ کارمزد بانکی پس از ۱۱ سال

بانک مرکزی پس از ۱۱ سال اصلاحاتی در خصوص کارمزد تراکنش‌های بانکی ابلاغ کرد و بر اساس آن پذیرندگان صف نانوایی و سوپرمارکت معاف از پرداخت شدند.

به گزارش عصر خدمات، کارمزد بانکی مقوله‌ای است که افراد هنگام استفاده از خدمات بانکی با آن مواجه می‌شوند. در تعریف کارمزد بانکی باید گفت مبلغی است که بانک‌ها و موسسات مالی، در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند تحت عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

مطابق قانون پولی و بانکی کشور، بانک مرکزی تنها مرجع تعیین میزان حداقل و حداکثر کارمزد دریافتی و پرداختی بانک‌ها و نظارت بر آنها است. بیش از ۱۱ سال بود که تغییری نداشت و سرانجام در سال ۹۹ با اصرار بانک‌های مبنی بر افزایش نرخ این کارمزد بانک مرکزی اقدام به افزایش آن کرد و ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ پس از سه سال از ابلاغ آخرین بخشنامه در این باره با توجه به تغییر سطح عمومی قیمت‌ها و شرایط کلان اقتصادی انواع و حداکثر میزان کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی را به‌روزرسانی کرد.

بر این اساس دارندگان دستگاه‌های کارتخوان بخشی از کارمزد تراکنش‌های خود را پرداخت خواهند کرد؛ یعنی دارندگان دستگاه‌ها به ازای هر تراکنش از ۱۲۰ تومان تا حداکثر سقف تعیین شده کارمزد پرداخت کنند.

مطابق دستورالعمل جدید حداقل کارمزد در تراکنش‌های ۶۰۰ هزار تومان برابر ۱۲۰ تومان و برای تراکنش‌های بالاتر به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت.

همچنین برابر این بخشنامه همچنین تا اطلاع ثانوی پذیرندگان صنف نانوایی و سوپرمارکت از پرداخت کارمزد مستثنا شده‌ و سهم این صنوف همچنان توسط بانک پذیرنده پرداخت خواهد شد.

کارمزد عملیات بانکی الکترونیک

مطابق شیوه‌نامه جدید نظام کارمزد که با هدف برقراری تعادل و تناسب میان خدمات دریافت شده و تقبل هزینه‌های گسترش و پایداری زیرساخت‌های شبکه پرداخت الکترونیکی تنظیم‌شده است.

کارمزد عملیات بانکی الکترونیک شامل مواردی همچون هزینه کارت به کارت اعلام مانده کارت و اعلام ۱۰ گردش آخر است.

هزینه صدور کارت الکترونیک بین هفت تا چهار هزار تومان است. برای کارت هوشمند و اعتباری ۷۲۰۰ تومان، صدور کارت مغناطیسی (بن کارت، خانواده، هدیه و نقدی) ۳۶۰۰ تومان، صدور کار مجازی اشخاص حقیقی ۳۳۰۰ تومان و صدور کارت مجازی برای اشخاص حقوقی ۳۶۰۰ تومان است.

هزینه کارت به کارت، انتقال وجه کارت به شبا حداقل ۷۲۰ تومان برای مبلغ یک میلیون تومان و به ازای هر یک میلیون ریال مازاد ۲۸۰ تومان اضافه می‌شود. ارسال پیامک اطلاع‌رسانی تراکنش حساب مشتریان ۳۰ تومان به اضافه هزینه پیامک است.

در انتقال وجه بین بانکی پایا و دستور پرداخت انفرادی کارمزد به ازای هر تراکنش انتقال وجه محاسبه و در زمان انجام تراکنش با کف ۲۴۰ تومان و سقف ۳ هزار تومان دریافت می‌شود. در انتقال پایا و دستور پرداخت گروهی برای هر فایل ۱۲۰۰ تومان به اضافه هر واریز ۱۲۰ تومان دریافت می‌شود.

افراد برای اطلاع از ۱۰ گردش آخر خود ۱۸۰ تومان و برای دریافت غیرحضوری قبوض آب، برق، گاز، تلفن، شهرداری و راهنمایی و رانندگی ۱۴۴ تومان بپردازند.

مطابق دستورالعمل جدید کارمزد واریز گروهی (پرداخت حقوق، سود سهام، شارژ بن کارت و پرداخت پاداش) ۳۶۰ تومان برای هر فایل به اضافه ۳۶ تومان برای هر واریز است. برای انسداد یا رفع انسداد حساب به درخواست مشتری و به صورت غیرحضوری فرد باید ۳۳۰۰ تومان پرداخت کند.

در خدمات مرتبط با صدور سفته و برات الکترونیک فرد باید ۲۰ هزار تومان و برای فعال‌سازی همراه بانک و اینترنت بانک در ازای هر درگاه یک هزار تومان برای ثبت یا انتقال استعلام چک در سامانه صیاد ۵ هزار تومان و در ثبت یا انتقال یا استعلام چک در سامانه یک هزار تومان پرداخت کند.

کارشناسان معتقدند به‌روزرسانی کارمزدها می‌تواند شرکت‌های پرداخت را در توسعه و نوسازی ناوگان کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا