اخباراقتصاد کلانتاپ

جهش چشم‌گیر درآمد دولت از نقل‌وانتقال خودرو/ درآمد ۸ ماهه سه برابر کل سال قبل

آمارها حاکی از آن است که میزان درآمد دولت از دو محل نقل‌وانتقال اتومبیل و همچنین شماره‌گذاری خودرو در هشت ماه سال جاری نسبت به کل سال گذشته، به ترتیب ۲۰۹ و ۱۰۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش عصر خدمات ،برابر بند (ط) از تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که به امور قضایی، دفاعی و انتظامی اختصاص دارد، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از ابتدای سال ۱۴۰۱ سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد کند که تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت به صورت برخط انجام شود و مراجعه حضوری اشخاص صرفا برای فک و نصب باشد.

اتفاقی که به گفته داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی باعث شد وصولی مالیات نقل و انتقال خودرو در چهار ماهه امسال نسبت به چهار ماهه سال گذشته، ۶۹ درصد رشد داشته باشد.

به گفته وی، وصولی مالیات نقل و انتقال خودرو در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال بوده که پس از راه‌اندازی سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو، طی چهار ماهه امسال، حدود ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال مالیات از نقل و انتقالات خودرو در کشور وصول شده که این امر نشان می‌دهد اجرای این طرح با توجه به اینکه تغییر چندانی در وضعیت بازار نقل و انتقال خودرو صورت نگرفته، به میزان قابل توجهی در کاهش فرارهای مالیاتی در این بخش موثر بوده است.

درآمد دولت از مالیات و نقل‌وانتقال و شماره‌گذاری خودرو

بر این اساس، آمارهای مالیاتی نشان می‌دهد که درآمد مالیاتی دولت از محل نقل و انتقالات اتومبیل در شش ماهه نخست سال جاری، بیش از ۳۱۵۹ میلیارد تومان بوده است که به ۳۶۷۹ میلیارد ریال در هفت ماه سال جاری و به ۴۹۲۷ میلیارد تومان در هشت ماه سال جاری رسیده است.

این درحالی است که میزان درآمد مالیاتی دولت از محل مذکور در کل سال ۱۴۰۰، ۱۵۹۱ میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر میزان مالیاتی دریافتی از محل نقل‌وانتقال اتومبیل در در هشت ما سال جاری نسبت به کل سال گذشته، ۲۰۹ درصد افزایش داشته و سه برابر شده است.

همچنین درآمد مالیاتی دولت از محل شماره‌گذاری خودرو در شش ماه نخست سال جاری، ۳۱۶۰ میلیارد تومان، در هفت ماه سال جاری، ۴۲۷۶ میلیارد تومان و در هشت ماه سال جاری ۴۸۰۶ میلیارد تومان بوده است درحالی که دولت در کل سال گذشته از این محل ۲۳۱۶ میلیارد تومان درآمد کسب کرده بود. آماری که نشان می‌دهد درآمد دولت از این محل در هشت ماه امسال نسبت به کل سال گذشته ۱۰۷ درصد افزایش داشته که بیش از دو برابر شده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا