اخباربازار سرمایهتاپ

رایگان بودن انتقال سهام عدالت متوفیان/ سود وراث چه زمانی واریز خواهد شد؟

به گفته مسئولان، ارائه تمامی خدمات انتقال سهام عدالت به وراث توسط بانک‌ها و کارگزاری‌های منتخب کاملاً رایگان است و در سال آینده واریز سود عملیاتی خواهد شد.

به گزارش عصر خدمات،۱۵ آبان امسال بود که از میراث سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث رونمایی شد سامانه‌ای که دغدغه حدود ۱۵ میلیون نفر را حل‌وفصل کرد.

اما نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث به چه شکل است؟ گفتنی است که یکی از وراث که حتما باید سجامی شده باشد در ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد شوند و در گام بعدی با ورود به بخش «امور سهام عدالت متوفی» و با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام نوبت تشکیل پرونده» نسبت به زمان فرارسیدن تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی آگاهی لازم را کسب کرده، پس از آن در صورت تائید زمان تشکیل پرونده می‌توانند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک‌های منتخب مراجعه کنند و در پایان نیز پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، امکان پیگیری پرونده از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث، قابل مشاهده خواهد بود.

به تازگی هم امکان استعلام سهام عدالت متوفیان در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان نیز فراهم شده است در همین رابطه هم حسنلو، معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفته بود: بسیاری از هموطنان اظهار می‌کردند که از وجود دارایی سهام عدالت متوفی خود خبر ندارند و مطرح می‌کردند که این نیاز برای استعلام وجود دارد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: بر همین اساس در سامانه درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir در قسمت امور سهام عدالت متوفیان یک امکان جدید ایجاد کردیم که افراد می‌توانند با استفاده از کد ملی و تاریخ تولد فرد متوفی استعلام دریافت کنند که فرد فوت شده آیا سهام عدالت داشته یا خیر؟ در این قسمت علاوه بر اینکه مشخص می‌شود، متوفی سهام عدالت داشته یا خیر، نوع سهام عدالت شامل مستقیم و غیرمستقیم و پرتفوی سهام عدالت هم مشخص می‌شود. افراد برای اینکه بتوانند استعلام بگیرند باید وارد سامانه ddn شوند و برای ورود به این سامانه افراد باید حتما سجامی شده باشند و به شکل کلی در هیچ‌کدام از بخش‌های فرآیند تقسیم سهام عدالت متوفی نیاز به پرداخت هزینه وجود ندارد.

نکته دیگر این که وراث متوفیان سهام عدالت بعد از مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» و مشخص شدن زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث باید به بانک‌های «ملی، ملت، پارسیان و تجارت» و کارگزاری‌های منتخب از جمله «معاملات آرتان، توسعه فردا، آتیه، سهام پژوهان، دانایان پارس، آبتین استاک، توسعه اندیشه دانا، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص سهام، سهم آشنا، ساوآفرین، سرمایه‌گذاری ملی، آراد ایرانیان، فارابی، هامرز، آسمان، نماد شاهدان، آگاه، مبین سرمایه، مفید، نهایت نگر، پویان، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریزما، اندیشه و بینش پیشرو، بازار سهام، ملل پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار، خبرگان، کالای خاورمیانه، بانک سامان، رفاه، سپه، پاسارگاد، انصار، تجارت، ملت و پارسیان، ملی و کارآفرین» مراجعه کنند.

اسناد و مدارکی جهت مراجعه نیاز:

تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی
اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)
اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی جهت کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)
در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری است.
اما سود سهام عدالت وراث که کار انتقال سهام عدالت متوفی آن‌ها انجام شده چه زمانی واریز خواهد شد؟ موضوعی که محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: طبق برنامه زمان بندی که برای میراث داشتیم بعد از انتقال سهام به وراث ان شاء الله در سال آینده این موضوع عملیاتی خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که بنا نیست این سود با مرحله دوم و تسویه سود سهام عدالت در انتهای سال پرداخت شود؟ بیان کرد: فکر نمی‌کنم در اسفند ماه باشد به این دلیل که باید ابتدا انتقال سهام صورت بگیرد و بعد از شناسایی وراث سود واریز شود.

۴ دی ماه نیز شرکت سپرده گذاری مرکزی خبر از افزایش زمان بندی انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث داد تا فرآیند انتقال سهام به وراث تسریع یابد؛ موضوعی که مژگان صفری مقدم، مدیر پشتیبانی و راهبری عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به آن گفت: میراث، سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آن‌هاست که از آبان ماه امسال شروع به فعالیت کرد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: در ابتدا زمان بندی‌هایی را برای مراجعه وراث به مراکز تشکیل دهنده پرونده مشخص کردیم، اما این زمان افزایش یافت و فرآیند تشکیل پرونده برای تمامی متوفیان از سال ۱۳۸۴ تا ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۹ باز شده است و وراث تمامی متوفیان که در این سال‌ها بودند و سهام عدالت داشتند می‌توانند به دفاتر کارگزاری و شعب بانکی منتخب اعلام شده مراجعه کنند.

او در پاسخ به این سوال که وراث متوفیان بعد از سال ۹۹ چه زمانی باید اقدام کنند؟ گفت: از ۳۱ تیر سال ۹۹ به سبب این که طبق مصوبه سازمان بورس سهام عدالت مشمول مالیات شده است و به این خاطر که فرآیند الکترونیکی است فعلا این گروه از افراد باید منتطر باشند تا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بتواند بستر مناسبی را فراهم کند.

در نهایت گفتنی است، ارائه تمامی خدمات انتقال سهام عدالت به وراث توسط بانک‌ها و کارگزاری‌های منتخب کاملاً رایگان بوده و نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی نیست.

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا