اخبارتاپصنعت و تجارت

رشد وزنی ۳۳.۵ درصدی تجارت ایران با اوراسیا در ۸ ماه اخیر

از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان‌ماه ۵ میلیون و۱۶۸هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۳۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبادل شده که نسبت به مدت مشابه پارسال با رشد ۳۳.۵ درصدی در وزن همراه بوده است.

به گزارش عصر خدمات،کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) در جریان نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در شهر سن پترزبورگ در روسیه موافقتنامه تجارت آزاد با ایران را به طور رسمی امضا کردند.

میخائیل میاسنیکوویچ، رئیس هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا، الکسی اورچوک، معاون نخست‌وزیر روسیه، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، این توافقنامه را که جایگزین توافق موقتی که از سال ۲۰۱۹ میلادی به اجرا درآمده است، امضا کردند.

علی آبادی امضای موافقتنامه دائمی تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را فصلی تازه برای صنعتگران و تجار ایرانی می‌داند که از طریق آن می‌توانند به بازاری بزرگ در همسایگی که روابط دیپلماتیک و سیاسی بسیار خوبی با هم دارند، دسترسی پیدا کنند.

اهم کارکردهای عقد موافقت نامه های تجاری 

  1. تسهیل و کاهش هزینه‌های تجارت و افزایش صادرات غیر نفتی کشور
  2. کاهش تعرفه‌های گمرکی
  3. افزایش جذابیت‌های تجاری ایران برای تجار سایر کشورها
  4. ایجاد مسیرها و سازکارهای ویژه برای تجارت اقلام راهبردی کشور

موارد تحت پوشش موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا 

  • رفع موانع تعرفه‌ای:(فهرست‌های کالایی)
  • حذف تعرفه گمرکی برای حدود ۸۷ درصد خطوط تعرفه‌ای بین طرفین
  • رفع موانع غیر تعرفه‌ای و قانونمندی اقدامات تجاری
  • رفع موانع و محدودیت‌های فرا راه تجارت
  • قانونمندی تدابیر غیر تعرفه‌ای جهت اجتناب از تبدیل آنها به موانع غیر ضرور برای تجارت
  • شامل الزامات فنی تدابیر بهداشتی و بهداشتی گیاهی موارد مربوط به گمرکات قواعد مبدا و چاره کارهای تجاری
  • شفافیت در اقدامات غیر تعرفه‌ای و اطلاع رسانی

متن موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا

  • مقدمه، تجارت کالا، چاره کارهای تجاری، اقدامات فنی، اقدامات بهداشتی، قواعد مبدا، همکاری گمرکی، حل و فصل اختلافات، خرید دولتی، همکاری های بخشی انرژی، صنایع خودرو، مناطق آزاد تجاری ،MSME (حوزه های حمل و نقل، مقررات پایانی)

بر اساس این گزارش، بنا بر اطلاعاتی که از موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا منتشر شد، طرفین تعرفه‌ها را برای ۸۷درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری خود به‌صورت کامل حذف خواهند کرد.

آخرین آمارها نیز حکایت از آن دارد که از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان‌ماه ۵ میلیون و۱۶۸هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۳۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبادل شده که نسبت به مدت مشابه پارسال با رشد ۳۳.۵ درصدی در وزن و ۱۴ درصدی در ارزش همراه بوده است.

از این میزان ۲میلیون و۷۷۸ هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۷۴ میلیون دلار از ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۵ درصد در وزن و ۲۰ درصد در ارزش افزایش داشته است.

۲ میلیون و ۳۹۰ هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار نیز از این میزان تجارت مربوط به واردات ایران از کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیاست که نسبت به هشت ماه نخست سال گذشته با رشد ۲۲ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش همراه بوده است.

در سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به کشورهای اوراسیا رشد ۲۸درصدی داشته، به طوری که از صادرات یک‌میلیارد و ۱۶۵میلیون دلاری سال ۱۴۰۰ به صادرات یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون دلاری در سال ۱۴۰۱ رسیدیم.

محصولاتی که تعرفه آنها در طرف اوراسیایی به صفر خواهد رسید در همه فعالیت ها و زیر بخش های اقتصادی گسترده هستند.

بنا بر این همه فعالین اقتصادی می توانند بزودی بدون پرداخت تعرفه گمرکی کالاهای خود را به این بازار بزرگ صادر کنند.

بطور مثال برخی از بخش های اقتصادی که به میزان زیادی تعرفه آنها تحت پوشش موافقت نامه قرار خواهد گرفت به شرح جدول زیر است:

رشد وزنی ۳۳.۵ درصدی تجارت ایران با اوراسیا در ۸ ماه اخیر

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا