اخبارخودرو

رونمایی از پلتفرم جدید کرمان موتور/ امضای قرارداد توسعه خودروی برقی با مپنا

مدیرعامل کرمان موتور گفت: اولین خودرو‌ برای این پلتفرم طراحی و طی ماه های آتی عرضه خواهد شد ، این خودرو توسط کارشناسان و طراحان خود کرمان موتور استایل شده و در کشور ایتالیا خدمات مهندسی آن انجام شده و در حال طی مراحل ساخت نمونه و آزمایش های استانداردی هستیم.

به گزارش خبرنگار عصر خدمات، سامان فیروزی مدیر عامل کرمان موتور در حاشیه نمایشگاه طرح تحول صنعت خودرو گفت:کرمان موتور با همکاری سایر خودروسازان و وزارت صمت پلتفرم اختصاصی خود را رونمایی کرد، این پلتفرم از سال ۹۷ طراحی آن آغاز شده و تا سال ۹۹ اتفاقات مهندسی و تولید قالب ها و خدمات تست و آزمایش ها به انتها رسید . از سال ۱۴۰۰ قطعه سازی ها آغاز شد و این پلتفرم مجهز به پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی با قدرت ۲۲۰ اسب بخار است.‌تقریبا ۸۵ درصد قطعات این پلتفرم در داخل کشور تولید می شود.

وی در ادامه افزود: اولین خودرو‌ برای این پلتفرم طراحی و طی ماه های آتی عرضه خواهد شد ، این خودرو توسط کارشناسان و طراحان خود کرمان موتور استایل شده و در کشور ایتالیا خدمات مهندسی آن انجام شده و در حال طی مراحل ساخت نمونه و آزمایش های استانداردی هستیم.

امیدواریم از زمستان امسال تولید انبوه این پلتفرم را آغاز خواهیم کرد.

مدیر عامل کرمان موتور در خصوص هدف‌گذاری پلتفرم این شرکت اظهار کرد: هدف گذاری این پلتفرم تولید ۳ محصول مختلف بر روی آن است،یک‌ سواری کلاس B، یک کراس که در سال ۱۴۰۲ عرضه می کنیم و در نهایت یک‌ شاسی بلند مینی SUV که بر روی این پلتفرم از سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ عرضه می شود . این پلتفرم از نظر آلایندگی قابلیت ارتقا به یورو ۶ را دارد .‌در حال حاضر یورو ۵ را به راحتی پاس می کند و در حال طراحی آن به استاندارد بالاتر هستیم.

فیروزی‌در خصوص‌ میزان سرمایه گذاری بر روی پلتفرم کرمان موتور گفت: میزان سرمایه گذاری بر روی این پلتفرم حدود ۳۰ میلیون دلار محقق شده و امیدواریم به ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال از این پلتفرم با محصولات مختلف در سال ۱۴۰۲ برسیم.

وی در ادامه عنوان کرد: حدود طراحی‌ قیمت برای خودرو‌ جدید کرمان موتور که نام آن بزودی تعیین می شود بسته به دنده ای و اتوماتیک بودن از ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری خواهد شد.در حوزه طراحی و مهندسی این پلتفرم با ۱۲۰ قطعه ساز همکاری داشتیم، که این قطعه سازان عمدتا قطعات بدنه و قوای محرکه ماشین را برای ما براساس دانشی که به آنها ارایه کرده ایم طراحی و تولید کردند.

مدیر عامل کرمان موتور اظهار کرد :قوای محرکه خودروهای کرمان موتور به جز قطعات ۵C موتور را که طراحی و تولید کرمان موتور است، امور ریخته گری آن و تولید قطعات کوچکتر همچون واشر، سرسیلندر، انژکتور قطعه سازان خودمان انجام می دهند، اما ساخت قطعات بزرگ خودرو را شرکت قوای محرکه کرمان موتور انجام می دهد.با توجه به اتفاقات روسیه و کشورهای CIS یک فرصتی با توجه به تعطیلی خودروسازان بزرگ اروپایی و آمریکایی ایجاد شده است برخی از این شرکت ها درخواست سایت مونتاژ دارند ، در آینده نزدیک در بحث CBU راه‌اندازی می شود ولی در دو‌ کشور CIS بحث راه اندازی خط مونتاژ و CKD را خواهیم داشت.

فیروزی در توضیح سدان گفت: در حوزه سدان چون بحث طراحی پلتفرم و قطعه سازی سرمایه گذاری بالایی می خواهد ما باید خودرویی را تولید کنیم که در توان خرید مردم و تولید انبوه باشد. به همین دلیل خودروی هدف‌گذاری شده سدان در کلاس B است که برای تیراژ ۶۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲ برای آن هدف‌گذاری شده است.

فیروزی با اشاره به اینکه طی ۱۸ ماه گذشته قرار داد توسعه خودروهای برقی با شرکت مپنا امضا شده است، گفت: در این قرارداد بحث توسعه زیرساخت حداقل به ازای هر ۲۵۰ کیلومتر یک ایستگاه شارژ با شرکت مپنا تعهد شده ، که در حال انجام مراحل ساخت آن هستند. خود خودرو نمونه اولیه آن تولید و تست اولیه انجام و یکسری مکانیزم و کالیبراسیون باید انجام شده و در حال حاضر در مرحله تست باتری است، تست باتری باید با آزمایشگاه های بین المللی برای این و اخذ استاندارد ها اعزام شده که طی ۳ ماه آینده این تأییدها انجام و مراحل ساخت انبوه و عرضه آن سال ۱۴۰۲ خواهد بود .

وی یادآور شد:خودروی T8 پرو به صورت اتوماتیک تابستان سال آینده به بازار عرضه خواهد شد .

وی خاطر نشان کرد : واردات خودرو به دو بخش تقسیم شده یک بخش تا سقف یک میلیارد دلار ، که هر کسی هر خودرویی که استاندارد های ما را داشته باشد می تواند وارد کند ولی برای واردات یک میلیارد دلار به بالا حتما باید تعهد ساخت داخل و سرمایه گذاری داشته باشد که ما در آن حوزه اگر برجام به نتیجه برسد امیدواریم بتوانیم با شرکت هیواندیی قرار دادها را جلو ببریم در غیر این صورت به همان واردات خودروهای زیر یک‌میلیارد دلار بسنده خواهیم کرد.مدل های زیر ۲۰ هزار یورو و اکثر خودروهای اقتصادی از الانترا به پایین را شامل و بیشتر شامل خودروهای سدان خواهد بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا