اخباربازار سرمایهتاپ

رویکرد مثبت بازار سرمایه نسبت به مذاکرات سیاسی/ شاخص در پایان سال نفس تازه گرفت

 شاخص کل بورس در هفته دوم اسفند ماه با رشد ۵.۲۴ درصدی از یک میلیون و ۲۸۱هزار واحد به یک میلیون و ۳۴۸ هزار واحد رسید.

به گزارش خبرنگار عصر خدمات،  در این میان شاخص کل هم وزن نیز از پله  ۳۳۴ هزار و ۱۵۷ واحد به ۳۴۲ هزار و ۶۹۰ واحد رسید که رشد ۲.۵۵ درصدی داشته است.شاخص فرابورس نیز ۱۷ هزار ۶۴۲ واحد به ۱۸ هزار و ۲۷۰ واحد صعود کرد که این رشد حاکی از افزایش ۳.۵۶ درصدی این شاخص است.

صنایع پربازده هفته اخیر شامل صنایع فرآورده‌های نفتی با رشد ۱۱.۴ درصد و در رتبه های بعدی صنایع استخراج سایر معادن و استخراج زغال سنگ و پتروشیمی قرار گرفته اند. کم بازده ترین صنایع هفته کاری که به اتمام رسید صنعت کاشی و سرامیک و صنعت پیمانکاری صنعتی بوده است.

ارزش کل معاملات بازار سرمایه در نیمه اسفند ماه به ۲۰ هزار و ۵۵۹ میلیارد تومان بود که میانگین  روزانه ارزش معاملات برابر با ۴ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان است.

عوامل مختلفی طی هفته اخیر بر شاخص بورس اثر گذار بودند که یکی از این عوامل اخبار مرتبط با رویدادهای سیاسی بود. افزایش قیمت نفت و کامودیتی‌ها به سبب جنگ روسیه و اوکراین نیز از دیگر  مواردی بود که این هفته بر بازار اثر مثبت گذاشته است.

طی هفته گذشته شاهد خروج ۴۸۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار بودیم.موضوع قیمت نفت باعث شد، صنعت فرآورده‌های نفتی و صنایع مرتبط با نفت افزایش بازده داشته باشند و این موضوع سبب استقبال سهامداران از این صنایع شد. علاوه بر این موضوع تغییر تخصیص ارز  ۴۲۰۰ تومانی تاثیر زیادی بر صنعت زراعت، صنعت مواد غذایی و دارو داشت.

پیش بینی می شود روند رشد شاخص طی هفته های پایانی سال ۱۴۰۰ با توجه به بهبود شرایط سیاسی و زمزمه های توافقات برجام ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا