اخباربازار سرمایهتاپ

رکورد رشد بورس شکست / شاخص به بالاترین تراز طی ۲ سال اخیر رسید

طی هفته گذشته شاخص کل بورس با رشد ۲.۲۴ درصدی به پله  یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۱۴۴ واحدی صعود کرد .

به گزارش عصر خدمات ،در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با رشد ۴.۳۵ درصدی در پله ۵۲۶ هزار و ۱۸۷ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۲.۲۵ درصدی در ارتفاع ۲۱ هزار و ۵۰۷ واحدی ایستاد. به طور کل در این هفته هر سه شاخص با رشد همراه بودند. همچنین روز یکشنبه به سبب شرایط گازی بازار سرمایه تعطیل شد.

در این هفته کاری شاخص صنعت ذغال سنگ با رشد ۱۵.۴۰ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت سایر معادن با افزایش ۱۴.۵۱ در جایگاه دوم قرار گرفت. بیشترین کاهش نیز مربوط به صنعت محصولات چوبی با اُفت ۲.۷۸ درصدی بوده است.

در این هفته کاری دو روز ورود و دو روز خروج نقدینگی حقیقی‌ها به بازار ثبت شد. به طوری که شنبه ۱۹۸ میلیارد تومان و سه‌شنبه ۲۱۷ خروج نقدینگی حقیقی از بازار رقم خورد، دوشنبه یک هزار و ۳۷ میلیارد تومان و چهارشنبه ۱۶۸ میلیارد تومان ورود نقدینگی افراد حقیقی به بازار را داشته‌ایم. در مجموع در این هفته کاری ۷۹۰ میلیارد تومان پول افراد حقیقی به بازار سهام تزریق شده است.

شروع کار این هفته با شائبه کنسل شدن عرضه خودرو‌های جدید در بورس کالا، رنج‌های منفی و خریداران قوی و متعادل شدن آغاز شد که با عرضه ۱۰ هزار خودروی دنا در روز دوشنبه به حرف و حدیث‌ها پایان داده شد و هر چه به انتهای هفته رسیدیم تقابل عرضه و تقاضا جالب و افزایش نوسانات روزانه را شاهد بودیم.

در مجموع شاخص بورس توانست در بالاترین تراز چند سال اخیر به کار خود پایان دهد. در چند هفته‌ی اخیر، آخر هفته‌ها با اخبار منفی، پرعرضه و در شنبه‌ی شروع هفته بازار متعادل می‌شود.

نیمه‌ی دوم معاملات چهارشنبه، بازار با شایعات در خصوص گزارش بهتر از انتظار صنعت پالایش، شاهد رشد تقاضا در نماد‌های آن و بهبود روند عمومی معاملات بود. رشد قیمت جهانی فلزات در بازار‌های جهانی افزایش توجه به فلزات اساسی را به همراه داشت. از طرفی صنعت دارویی و مواد غذایی‌ها هفته‌ی خوبی را گذراندند، گزارش‌های خوب ۹ ماهه در کنار افزایش نرخ‌ها باعث تداوم جریان پول در این صنایع بود. بر اساس مصوبه جلسه مشترک دولت و مجلس، از بهمن ماه شکر ۲ نرخی می‌شود و قیمت آن برای اصناف و مصرف‌کنندگان عمده از نرخ شکر مصرفی مردم جدا خواهد شد.

بازار این روزها منفی‌ها را فرصت خرید می‌داند، میانگین معاملات خرد این هفته بالای ۹ هزار میلیارد تومان بود که در نوع خود جالب توجه است. تثبیت دلار آزاد در محدوده‌ی بالای ۴۰ هزار تومان، فروشندگان بازار را در اکثر صنایع پشیمان می‌کند. با عدم تغییر در متغیر‌های مانند نرخ دلار، نرخ بهره و قیمت کامودیتی‌ها انتظار تداوم رشد بازار منطقی به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا