اخبارخودرو

“ری را” طراحی محصولات ایران خودرو را متحول کرد

ایران خودرو با معرفی کراس اور جدید خود در هفته های گذشته نشان داد مقوله طراحی در صنعت خودرو کشور نسبت به گذشته به درکی بهتر از مُد روز و زیبا شناختی رسیده است.

به گزارش خبرنگار عصر خدمات، آبی پوشان جاده مخصوص کراس اور کامپکت خود را بر اساس پلت فرمIKP1 توسعه یافته طراحی کرده اند که قبلا سدان تارا هم حاصل از ان بود.

نام کراس اور جدید ایران خودرو همانطور که حتما شنیده اید ((ری را)) است. نامی که در گویش مازندرانی نم نم باران معنا می دهد. این نکته نشان از تولید این محصول در سایت ایران خودرو در شهرستان بابل استان مازندران دارد. بر اساس اعلام شرکت تولید کننده به رسانه ها تا اواخر سال جاری نسخه اولیه این محصول تولید می شود و احتمالا تا در نیمه اول سال ۱۴۰۲ ری را به تولید انبوه می رسد.

ری را احتمالا با موتورTC7P یا همان نسخه توربو شارژر پلاس EF7 به تولید می رسد. این موتور با حجم موتور ۱۶۴۵ سی سی و به کمک توربو شارژر می تواند تا ۱۶۸ اسب بخار نیرو و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده موتور پرتوان این محصول به گیربکس ۶ سرعته AT به محور جلو منتقل خواهد شد. این گیربکس در کشور داخلی سازی شده است. ری را در نسخه گیربکس دنده دستی هم عرضه خواهد شد و به دو نوع آپشنال و معمولی تولید می شود.

“ری را” با توجه به سبک طراحی و اندازه های بدنه در سگمنت B+ قرار می گیرد. در این دسته بندی در حال حاضر رقیبان سر سخت بسیار حضور دارند، از صفرکیلومتر های تازه نفس و حتی کارکرده های با نام و نشان اروپایی. یکی از ارکان قوی ری را باید قیمت اعلام شده در زمان عرضه این محصول انست. بازه۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان یکی از بازه های پرتقاضا و محبوب بازار فعلی کشور است که شاید شناخته شده ترین خودروی این بخش MVM X22 PRO باشد. خودرویی که همین حالا هم فروش بالایی دارد و ری را کار سختی در مقابل این خودرو خواهد داشت.

*طراحی
ایران خودرو یی ها در حقیقت با طراحی ری را یک گام بلند در رسیدن به المان های روز طراحی در جهان برداشته اند. واقعیت اینجاست که طراحی این خودرو مقوله طراحی در صنعت خودرو کشور را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرده است. به دور از هر نوع تعریف و تمجید اضافه، طراحی ری را از نگاه منتقدین صنعت خودرو نیز جذاب به نظر می رسد.

از تغییرات خاص زبان طراحی این محصول در مقایسه با سایر محصولات ایران خودرو، پیروی از زبان طراحی روز جهان است. چراغ های دوتیکه جلو که بخش اصلی آن در قسمت پایین سپر و بخش چراغ روشنایی در بالا قرار گرفته است، در حقیقت امضاء سبک جدید طراحی در خودروسازی جهان به حساب می آید. جلو پنجره بزرگ تر یا به اصطلاح گیریل یک تکه با نوار کرومی هم از همان نشان هایی است که در بالا به ان اشاره شد.

در نمای کناری سایز رینگ ها کاملا متناسب با جسته این محصول انتخاب شده است و حس مرتبط نبودن سایز چرخ و بدنه را مانند برخی از خودروهای داخلی و رقبای چینی به بیننده انتقال نمی دهد. فرو رفتگی ها و تورم های بدنه زیبا هستند. در حقیقت این هنر طراحان بوده است که با به کارگیری حجم و ادغام با زوایای توانسته اند بدنه را بزرگ تر از آن چه که هست نشان بدهند.

در نمای جانبی بعد از درب عقب ستون C بسیار بزرگ در نظر گرفته است که این روزها این مسئله را در نمای بسیاری از خودروها در این کلاس می بینیم. در حقیقت در این سبک از طراحی به جای این که سقف در انتهای بدنه با زاویه تند رو به پایین حرکت کند تا به ستون متصل شود، ستون C با سمت بالا می آید و به این ترتیب سقف زاویه رو به عقب بسیار کمی دارد که باعث عضلانی تر شدن و جذابیت بیشتر خودرو می شود.

در نسخه رونمایی شده، چراغ های عقب مثل شاسی بلند های فول سایز در جایی قرار گرفته اند که در حقیقت کل نمای عقب را به دو قسمت تقسیم می کند. ضمن این که چراغ ها در جهت عرضی بدنه طراحی شده اند که هم مد روز است و هم خودرو را عریض تر نشان می دهد. کمی پایین تر دیفیوزر با خروجی دو اگزوز وجود دارد که اگر همین طرح در نسخه تولید انبوه آن هم عرضه شود، یکی از جذابیت های ری را به خواهد بود.

رینگ های این خودرو شکلی توربینی دارند و به نظر می رسد سایز آنها ۱۸ اینچ باشد. به این ترتیب باید گفت سرانجام اولین خودروی ایرانی با سایز رینگ و لاستیک جذاب ری را خواهد بود. ضمن این که از دیگر مشکخصات کلی بدنه این خودرو نیز باید به سطح کوچک و کم ارتفاع شیشه های کناری اشاره کرد. سبکی از طراحی که باعث شده درب های کناری خودرو گسترده تر طراحی شوند و به این ترتیب بدنه در نمای کناری وسیع تر باشد. این روش در طراحی از جمله روش هایی برای فضا سازی عضلات در بدنه خودرو است.

از جمله نکات جالب توجه دیگر در طراحی بدهه فرم گلگیر جلو از نمای کناری است. در اصل بخشی از درب پوش محفظه موتور از روی خط افقی گلگیر به پایین حرکت می کند و سایز بزرگ محفظه لاستیک ها نیز باعث شده است گلگیر ری را کوچ باشد. نکته جالب توجه دیگر سایز بزرگ درب باک سوخت است. این قسمت که بالای گلگلیر عقب سمت راننده قرار دارد، بزرگ تر از همکلالن خود طراحی شده است.

سقف نمونه کانسپت ری را که چندی پیش رونمایی شد، مشکی رنگ و بدنه این خودرو ورژنی از یک سبز زیبا بود. به این ترتیب باید گفت ری را نیز به جمع خودروهای دو رنگ بازار ایران خواهد پیوست.

ری را در حقیقت تنها یک خودروی جدید از سوی ایران خودرو به حساب نمی آید، بلکه این خودرور ا باید حاصل تلاش و نزدیک شدن به جایگاه مناسب طراحان ایرانی در صنعت خودرو برشمرد. زیرا واقعیت اینجاست که ری را به همه خودروهای طراحی شده در ایران تفاوت های اساسی دارد. این محصول نسبت به خودروهای ایرانی دیگر پویاتر، مدرن تر و جذاب تر است.

نویسنده:علی غفاری

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا