اخبارتاپخدمات نهاد های اجتماعی

ساعت کاری ماه رمضان ۷ تا ۹ شناور شد/ جزئیات ساعت کاری مدارس و ادارات دولتی سال ۱۴۰۲

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به قانون تکلیف شده درخصوص عدم تغییر ساعت کاری در کشور، علاوه بر جزئیات ساعت کاری مدارس و ادرات دولتی در سال ۱۴۰۲، از شناور شدن ساعات کاری در ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش عصر خدمات، میثم لطیفی درخصوص عدم تغییر ساعت کشور در سال ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان افزود: ساعت آغاز به کار همه ادارات سراسر کشور در ایام ماه مبارک رمضان به صورت شناور از ساعت ۷ تا ۹ صبح است.

به گفته وی، در روزهای بعد از شب‌های قدر، ساعت شروع کاری ادارات ۹ صبح تعیین شده که بعد از تعطیلات نوروزی اجرایی می‌شود.

جزئیات ساعت کاری مدارس و ادارات دولتی سال ۱۴۰۲

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور اظهارداشت: با توجه به قانون تکلیف شده درخصوص عدم تغییر ساعت کاری در کشور، کلیت این بخشنامه با توجه به اهمیت تنوع اقلیمی در فصول سرد و گرم سال، مصرف انرژی، کنترل ترافیک و توجه ویژه به دانش آموزان مقطع پیش‌دبستانی و دبستانی تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: اسفندماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که تغییر ساعت کاری کشور که قبلا طی چندین سال توسط دولت انجام می شد متوقف شود و دیگر دولت تغییری در ساعت کشوری نداشته باشد بنابراین در سازمان اداری و استخدامی کشور مطالعاتی در خصوص تغییر ساعت کشورها و تغییر ساعت کاری در دنیا داشتیم که براساس آن مطالعات، سناریوهایی طراحی کردیم و بر اساس همین مطالعات مجموعه سازمان استخدامی کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و مجموعه‌های دیگر همکاری کردند بنابراین مقرر شد طبق تکلیف قانونی، اگر قرار باشد ساعت کاری را تغییر ندهیم پس باید این ساعت انعطاف داشته باشد و شناور عمل کند.

لطیفی گفت: تهیه این بخشنامه به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیات وزیران با همکاری کارشناسان وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده که البته در این بخشنامه چند هدف مهم از جمله کنترل مصرف انرژی در فصول گرم و سرد سال، کنترل ترافیک در ایام مدارس و تنوع اقلیمی و تفاوت طلوع و غروب آفتاب در سراسر کشور مدنظر قرار گرفته است.

ساعت شروع فعالیت پیش دبستانی و مدارس مقطع ابتدایی ۸ صبح
رییس سازمان اداری و استخدامی کشور بزرگترین جامعه هدف در نظام اداری کشور را آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: اکنون نزدیک به ۱۶ میلیون نفر دانش‌آموز و یک میلیون نفر کارمند در این بخش فعال هستند که باید در ابتدای امر ساعت آغاز به کار مدارس مورد توجه قرار می‌گرفت؛ همچنین بنا بر تاکید وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش بر ساعت بیولوژیک بچه‌ها که شاید در ساعات اولیه صبح نشاط کافی را نداشته باشند، ترجیح این شد که این ساعت از ابتدای صبح فاصله بگیرد تا بچه‌ها با نشاط‌تر در کلاس‌های درس حاضر شوند.

وی افزود: پس ابتدا برای دانش‌آموزان به‌خصوص در مقطع ابتدایی ساعت ۸ صبح در نظر گرفته شد.

لطیفی گفت: در برخی کشورهای دنیا مدارس و ادارات ۹ صبح شروع به کار می‌کنند؛ اما به دلیل شرایط خاص اقلیمی کشور ما نمی‌توانیم از این برنامه استفاده کنیم. زیرا شرایط ما مانند برخی کشورها نیست، از سوی دیگر با محدودیت دو شیفت بودن مدارس روبرو هستیم، زیرا اگر ساعت مدارس را دیرتر شروع کنیم شیفت دوم مدارس با مشکل تاریکی هوا روبرو می‌شوند که این موضوع باعث نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها خواهد شد.

ساعت مقاطع متوسطه ۷:۳۰ صبح

معاون رییس جمهوری افزود: با توجه به مسائل ترافیکی، ساعت شروع فعالیت دانش‌آموزان مقطع متوسطه نیز حدود ساعت ۷ و ۳۰ صبح تعیین شده است.

۷ صبح ساعت کاری کارمندان ادارات سراسر کشور
لطیفی در پاسخ به این پرسش که چرا ساعت کاری ۷ صبح تعیین شده است، گفت: بنا بر توزیع ترافیکی مطلوب، ساعت کاری کارمندان ۷ صبح تعیین شده است زیرا در سال‌های گذشته که در نیمه اول سال ساعت تغییر پیدا می‌کرد، کارمندان بعد از تعطیلات عید ساعت ۸ صبح یعنی همان ۷ صبح سرکار حضور می‌یافتند اکنون نیز تغییری در ساعت رخ نداده بنابراین همان ۷ صبح برسرکار حاضر می‌شوند.

وی اضافه کرد: البته برخی خانواده‌ها دغدغه بردن بچه‌ها به مدارس را دارند که از سرویس برخوردار نیستند یا مدرسه از منزل فاصله دارد که برای این گروه نیز تدابیری اندیشیده شده است. البته تعداد کارکنان دستگاه‌های اجرایی که دارای فرزندان مدرسه‌ای هستند، نسبت به جامعه هدف دانش‌آموزی ما رقم قابل توجهی نیست. درعین حال در این بخشنامه پیش‌بینی شده که مدارس نیم ساعت زودتر از ساعت تعیین شده بازگشایی شوند تا مشکل والدین این دانش‌آموزان برطرف شود.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: در بند یک این بخشنامه پیش‌بینی شده که اگر هر دو والدین شاغل باشند دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری هستند تا تاخیر اولیه برای والدین در ساعت حضور شناور لحاظ شود به‌خصوص برای والدینی که کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی دارند.

وی ادامه داد: با توجه به تنوع اقلیمی، در این بخشنامه ذکر شده که استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان که یک اختلافی در طلوع آفتاب دارند متناسب با اقلیم و فصول سال می‌توانند ساعت شروع کاری مدارس، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها را یک ساعت زودتر یا یک ساعت دیرتر تعیین کنند.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: به استانداران اجازه داده‌ایم که اطلاع‌رسانی و هماهنگی بین دستگاه‌های استانی داشته باشند تا مسئله ترافیک، مصرف انرژی و تنوع اقلیمی در فصول گرم و سرد سال در این استان‌ها حل شود.

ساعت کاری ادارات ستادی تهران بین ۷ تا ۹ صبح شناور شد

معاون رییس جمهوری درباره ساعت کاری تهران گفت: اکنون در بخش دولتی و کشوری بیش از ۱۵۰ هزارنفر کارمند دولتی ستادی داریم که این افراد مراجعه کننده مردمی مستقیم ندارند بنابراین ساعت کاری برای این دستگاه‌ها، بین ۷ تا ۹ صبح به صورت شناور پیش‌بینی شده است.

وی درباره ساعت کاری اصناف افزود: ساعت کاری این گروه از جامعه با توجه به بخشنامه سال ۱۳۹۱ از ساعت ۹:۳۰ صبح شروع می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا