اخباربازار سرمایهتاپ

شاخص بورس بیش از یک درصد افت کرد/ تاثیر عوامل بیرونی بر ریزش بورس

طی سومین هفته‌ اردیبهشت ماه شاخص کل بورس با کاهش ۱.۴۲ درصد به پله یک میلیون و ۵۲۰ هزار و ۲۹۹ واحدی رسید.

به گزارش خبرنگار عصر خدمات، شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۱.۹ درصدی به ارتفاع ۴۲۱ هزار و ۴۰۱ واحد رسید و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۳ درصد در ارتفاع ۲۰ هزار و ۹۴۶ واحد قرار گرفت.

طی هفته گذشته شاخص کل بورس روند نزولی و البته کم حجم و کم رمقی را سپری کرد. همسو با کاهش نرخ کامودیتی‌ها در مبادلات جهانی، سهام این گروه نیز با افزایش عرضه روبه رو شد.

بعلاوه خبر قطعی برق نیز که چند هفته‌ای است گروه‌های بازار را درگیر کرده و از سوی دیگر خبر افزایش نرخ سیمان توسط دبیر انجمن سیمان و افزایش صادرات نیز به نوبه خود روی روند بازار سرمایه موثر بودند.

همچنین شایعه افزایش نرخ بهره که در عمل شاهد کاهش آن بودیم و خبر‌های ضد و نقیضی که پیرامون عرضه دو غول خودروساز داخلی و عدم عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شد، باعث سردرگمی سهامداران شده است،

البته از جمله اخباری که بر روند  بازار سرمایه این هفته تاثیر گذار بوده ، انتشار گزارش مدیر کل آژانس هسته‌ای بود که موجب شد که تروییکای اروپایی علیه ایران بیانیه صادر کرده و امکان ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه را زیاد کرده که باعث افزایش ریسک سیاسی کشور شد.

بحث دیگر جایگزینی روسیه به جای ایران در صادرات محصولات صنعتی به برخی از کشورهاست که این مسئله در بلند مدت اثرات نامطلوبی بر شرکت‌های صادرات محور ایران می‌گذارد. در هفته گذشته صنعت تامین آب، برق و بخار یا به اصطلاح یوتیلیتی‌ها که عمده رشد شاخص این صنعت نیز در نتیجه بازگشایی مبین و بفجر بوده است، پیشتاز بودند.

طی سه روز معاملاتی در هفته ای که گذشت،  از برخی صندوق‌های درآمد ثابت، شاهد خروج منابع بودیم که می تواند نشانه ای از تزریق منابع خارج شده جهت خریداری سهام باشد.

گفتنی است ،خروج پول حقیقی طی این هفته شیب کاهشی داشته و بخشی از پول‌های خارج شده از بازار سرمایه و صندوق‌های درآمد ثابت در واقع به بازار صندوق‌های طلا وارد شده است.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا