اخباربازار سرمایهتاپ

شاخص ۸ درصد رشد کرد/ خودرویی ها به داد بازار رسیدند

طی هفته گذشته شاخص کل بورس با افزایش ۸.۱۳ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۰۴ هزار واحدی ایستاد.

به گزارش عصر خدمات، در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با افزایش ۶.۴۰ درصدی در پله ۷۱۰ هزار و ۵۰۸ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۵.۷۲ درصدی در تراز ۲۶ هزار و ۳۹۶ واحدی ایستاد و در نهایت این هفته هر سه شاخص روندی مثبت را طی کردند.

در این هفته کاری شاخص صنعت خودرو با افزایش ۱۷.۲ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت سایر معادن با افزایش ۱۵.۶۵ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت انتشار و چاپ نیز با کاهش ۹.۵۶ درصدی بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

در هفته قبل به تلاش بازارساز‌ها برای برگشت اعتماد و ثبات به بازار با اخبار و تلاش‌هایی که روی تابلو انجام شد اشاره کردیم، نتیجه آن هم یک هفته خوب بورسی در شروع شهریور بود.

تابلو‌های معاملاتی پس از مدت‌ها با رشد خوب ارزش معاملات در کنار خروج سنگین پول‌های حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود به سهام و حق تقدم نشان از بهبود عمومی بازار دارد. به لحاظ تکنیکال هم ظرف زمانی و قیمتی بازار در نقطه جذابی قرار داشت، فقط انتظار رفع شبهات و تردید‌ها بود تا تقاضا برنده تابلوی معاملات باشد.

اخبار مثبت مانند تایید خرید بلوک خودرو توسط بهمن و تشکیل هیئتی در ایدرو برای واگذاری سهام تودلی خودروساز‌ها مخابره شد.

یکی از صنایع پرتقاضای هفته صنعت پتروشیمی بود. تعیین تکلیف شدن تصفیه مطالبات اوره ساز‌ها از دولت واگذاری دارایی (سهام و غیره)، بازگشت به فرمول قبلی در مورد نرخ گاز خوراک از عوامل موثر در این گروه بود. بانکی‌ها از نظر عملکردی در فصول اخیر اوضاع بهتری پیدا کردند و گزارش عملکرد ماهانه آن‌ها نیز در ادامه گزارش‌های قبلی واقعا خوب بود.

نرخ ارز پتروشیمی به نرخ بازار مبادله تغییر پیدا خواهد کرد. در حال حاضر صادرکنندگان غیر پتروشیمی به نرخ بازار مبادله می‌توانند ارز خودشان را به فروش برسانند که برای دلار این نرخ حدود ۴۲ هزار تومان است و نسبت به ۳۸ هزار تومان فعلی که شرکت‌های پتروشیمی ملزم به عرضه دلار با این نرخ هستند بیش از ۱۰ درصد بالاتر است.

در موج‌های سریع صعودی بخشی از خریداران به دید نوسان کوتاه مدت وارد بازار می‌شوند و بعد از چند روز شناسایی سود می‌کنند. به نظر بازار می‌تواند با تثبیت در ناحیه فعلی و بعد از کف سازی منطقی و حفظ ارزش معاملات منطقی دوباره به رشد خودش ادامه دهد. روند معاملات سهم‌های بزرگ نشان از عدم تمایل به افت بعد از برگشت اولیه دارد و رشد ارزش معاملات در آخرین روز کاری هفته می‌تواند نوید روز‌های بهتری را بدهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا