اخباراقتصاد کلانتاپ

طرح کالابرگ الکترونیک؛ افزایش قدرت خرید اقشار کم‌درآمد و کنترل تورم

 
 

به گزارش عصر خدمات،یکی از این اقدامات دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت خود برای افزایش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی و کاهش شکاف طبقاتی، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بود که با هدف بهبود قدرت خرید و وضع معیشت خانوارها و حفظ ثبات قیمت‌ها صورت گرفت.

این طرح شامل ۱۱ قلم کالای اساسی از جمله شیر و پنیر، ماست، گوشت منجمد، مرغ، تخم مرغ، برنج، ماکارونی، قند، شکر و حبوبات بود که افراد می‌توانستند با استفاده از اعتبار کالابرگ خود، این اقلام را خریداری کنند.

طرح کالابرگ الکترونیک؛ افزایش قدرت خرید اقشار کم‌درآمد و کنترل تورم

به منظور تثبیت قیمت‌ها و جبران افزایش آن‌ها و حفظ قدرت خرید اقشار متوسط و کم درآمد، دولت سیزدهم سبد کالا را به نرخ سال قبل به مردم ارائه کرد. این اقدام همچنین با هدف ریشه‌کن کردن مشکل سوء تغذیه خانوارها و حفظ سلامت افراد، بستر توزیع عادلانه یارانه‌ها و حذف فاصله طبقاتی را فراهم می‌کرد.

مطابق گزارش‌های منتشر شده حدود ۷۵ درصد مشمولین یعنی بیش از ۱۵ میلیون خانوار از این طرح استقبال کردند که نشان می‌دهد طرح مورد استقبال بالایی قرار گرفته است.

طرح کالابرگ الکترونیک؛ افزایش قدرت خرید اقشار کم‌درآمد و کنترل تورم

به عقیده کارشناسان که طرح کالابرگ الکترونیکی در شرایط اقتصادی فعلی یک گام مثبت و اثرگذار است و می‌تواند موفقیت دولت را در اجرای طرح دوچندان کند.

 آنها اعتقاد دارند که با رفع برخی موانع زیرساختی و اجرای صحیح طرح، بهبود معیشت اقشار مختلف جامعه قابل دستیابی است.

پرداخت کالابرگ الکترونیکی به کارگران از اهمیت بالایی برخوردار است و این ایده می‌تواند نیازهای عمومی خانوارهای کارگری و اقشار کم‌درآمد را تامین کند، به ویژه اقلام اساسی و مایحتاج به نرخ سال قبل.

طرح کالابرگ الکترونیک؛ افزایش قدرت خرید اقشار کم‌درآمد و کنترل تورم

با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، تورم، به ویژه در کالاهای اساسی، قابل کنترل است و به معیشت خانوارها کمک می‌شود. در شرایطی که حذف ارز ترجیحی منجر به افزایش تورم شده است، قدرت خرید بخشی از جامعه کاهش یافته و تولیدکنندگان نیز زیان دیده‌اند، اما با اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، دولت توانسته است با رفع نیازهای عمومی مردم، تعادل قیمت کالاها را تا زمان رسیدن به دست مردم حفظ کند و فروشندگان نیز در عرضه کالا، فروش بهتری داشته باشند.

اجرای مرحله به مرحله طرح کالابرگ الکترونیک، اجازه داده است تا مردم بتوانند با خرید اعتباری و یارانه کالابرگ، بخشی از نیازها و اقلام اساسی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا