بازار سرمایهتاپیادداشت ها

عرضه خودرو در بورس کالا چه مزایایی دارد؟

فروش خودرو در بورس را باید در مسیر تنوع روش های فروش و همسویی با روش هایی فروشی قرار دارد که خودروسازان بزرگ جهان از ان استفاده می کنند و در حقیقت یک مزیت رقابتی نیز به شمار می رود.

در دهه  های ۵۰ و ۶۰ میلادی صنعت خودرو جهان همه تلاش خود را در مسیر شکوه و زیبایی و افزایش رانمدان موتورها به کارگیری می کرد. با ورود به دهه ۷۰ و تنش های نفتی در جهان، از قدرت موتورها کاسته شد تا مصرف سوخت کاهش یابد و از طرفی استانداردهای زیست محیطی نیز پاس شود.

در دهه ۸۰ افول خودروسازی امریکا همراه با رشد سازندگان اروپایی و ژاپنی بود.  خودروسازانی که بر اصل کیفیت و نوآوری حرکت می کردند. اما با ورود به قرن ۲۱ تقریبا اغلب خودروسازان بزرگ جهان از نظر کیفیت به هم نزدیک شدند و این خدمات پس از فروش و روش های متنوع فروش بود که بدل به یکی از شاخص های اصلی در انتخاب محصول توسط خریداران شد.

به طور کلی حدود دو دهه است که در جهان موضوع بازاریابی و فروش در صنعت خودرو نسبت به دوران قبل از آن تغییرات شگرفی را تجربه کرده است. اما در ایران هنوز تا اندازه ای این موضوع به سبک سنتی پیش می رود. البته در سال های اخیر رشد فروش از طریق لیزینگ باعث شده بود روش خرید خودرو رنگ تنوع را به خود ببیند.

اما با آغاز تحریم ها و رشد نرخ ارز این روش ها کم رنگ شدند.
در سال های تحریم همواره نرخ تولید خودرو در کشور پایین تر از تقاضا بوده است. زیرا خودرو از یک کالای مصرفی به کالایی سرمایه ای تغییر ماهیت داده و بالاتر از ارزش واقعی خود خرید و فروش می شود. به این ترتیب رشد دلالیسم در سال های اخیر باعث شده همواره متقاضیان فراوان و تولید کم باشد. البته نباید فراموش کرد که تقاضای بالا در حقیقت یک تقاضای غیر واقعی است که پاسخ دادن به همه انها منطقی نیست.

بازار خودرو در ایران طی سال های پس از تحریم همواره پرنوسان بوده است. همزمان با نوسانات قیمت ارز این بازار هم نوسانات خود را دارد و بیشترین سود به جیب دلال ها می شود و سر مصرف کنندگان واقعی بی کلاه می ماند. هر چند وزارت صمت و متولیان امر همراه با خودروسازان طی سه سال گذشته روش های مختلفی را برای رساندن خودرو به ست مصرف کننده واقعی به کارگیری کرده اند، اما هنوز هم فاصله قیمتی خودرو در بازار و کارخانه یک مشوق جدی برای جولان دلال ها در بازار است.

چاره چیست؟
در این وانفسا بسیاری عقیده دارند در صورتی که تیراژ تولید خودرو افزایش پیدا کند، فاصله قیمتی بازار با کارخانه کاهش خواهد یافت. هر چند باید گفت این تئوری تا حدودی درست به نظر می رسد، اما تقاضای فعلی بازار چندین برابر توان تولید به ویژه در بخش خصوصی است. از طرفی طی دو سال گذشته زمزمه های عرضه خودرو در بورس کالا نیز به گوش می رسید. موضوعی که باید گفت وزارت صمت انقدرها از ان استقبال نکرد.

حتی در یکی از پیش فروش های بخش خصوصی وزارت صمت، لحظاتی قبل از عرضه خودروها جلوی فروش را گرفت تا مشخص شود این وزارت خانه آنقدرها هم در کنترل بازار بابرنامه عمل نمی کند. به هر ترتیب سرانجام چند خودروساز توانستند محصولات خود را در بورس کالا به فروش برسانند. روشی جدید برای عرضه خودرو که در کنار فروش فوری، پیش فروش و فروش لیزینگی چهارمین روش فروش خودرو به حساب می آید.

هر چند عده ای از کارشناسان عقیده داشتند با عرضه خودرو در بورس و کشف قیمت آن بی شک بهای محصولات افزایش می یابد، اما در روزهای گذشته فروش خودروهای بهمن موتور در بورس کالا نشان داد، نه تنها قیمت این خودروها نسبت به بازار آزاد و افزایش نیافت که بین ۱۵۰ تا حدود ۱۸۰ میلیون تومان نیز ارزان تر شدند. حتی متقاضایان نیز کم تر بودند و شانس خرید خودرو افزایش یافت.

به این ترتیب حتی دیگر خودروسازان نیز حالا به عرضه خودرو در بورس روی خوش نشان داده اند و اخبار رسیده حاکی از عرضه خودروهای داخلی در این بازار شفاف نیز هست. به این ترتیب باید گفت روش عرضه خودرو در بورس حالا می تواند بدل به یکی از اصلی ترین روش های فروش خودرو بدون استفاه از سامانه پیچیده فروش جامع وزارت صمت باشد.

به این ترتیب فروش خودرو در بورس را باید در مسیر تنوع روش های فروش و همسویی با روش هایی فروشی قرار دارد که خودروسازان بزرگ جهان از ان استفاده می کنند و در حقیقت یک مزیت رقابتی نیز به شمار می رود. ضمن این که نباید فراموش کرد، بازار بورس در ذات خود همچون یک اتاق شیشه ای است که همه فرآیندهای آن شفاف دیده شده و زیر نظر ارگان های نظارتی قرار دارد.

بررسی قیمت های معاملاتی در بورس کالا نشان می دهد قیمت به مراتب از بازار آزاد پایین تر است و چنانچه عرضه ها از سوی تولیدکنندگان در بورس تداوم یافته و افزایش یابد به دلیل قرار گیری خودروها در مکانیسم عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت ها، شاهد روند تعادلی قیمت در بازار خودرو خواهیم بود.

ضمانت اجرایی معاملات در بورس کالا بالاست و این موضوع کمک خواهد کرد تولیدکنندگان به موقع مبلغ معاملات را دریافت و خریداران نیز در موقع سررسید محصول خریداری شده خود را بدون دغدغه دریافت کنند؛ این موضوع مزیت معاملات کالاها در بستری قانونی و شفاف به نام بورس کالاست که این ضمانت معاملات در بازارهای غیرسمی و غیرشفاف وجود ندارد.

به علاوه با عرضه خودرو در بورس کالا ،خودرو به مصرف کننده واقعی می رسد و شاهد انباشت خودرو در دست عده ای دلال نخواهیم بود و در پایان نیز از بخش تولید به دلیل کشف قیمت های تعادلی حمایت می شود.

در مجموع نتیجه رشد عرضه خودروها در بورس کالا، «شفافیت معاملات»، «کشف قیمت های تعادلی»، «کنار رفتن تقاضای کاذب»، «تسهیل دسترسی مصرف کنندگان به خودرو»، «ضمانت اجرایی عمل به تعهدات طرفین معامله» و «حمایت از بخش تولید» است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا