اخبارتاپخودرو

لنت اسل بهتر است یا اصل؟ / ایمنی را ارزان نفروشید!

یکی از ارکان اصلی برای عملکرد درست و بهینه سیستم ترمز وسایل نقلیه لنت ترمز است.معیوب بودن و یا عمل نکردن سیستم ترمز می تواند به بهای جان سرنشینان، سایر رانندگان و عابرین تمام شود .قبل از بروز هرگونه حادثه بهتر است در بازه زمانی معین، لنت ترمز و سایر بخش های مرتبط با ترمزگیری خودرو را بررسی کنید.

به گزارش خبرنگارعصرخدمات،سیستم ترمز در وسایل نقلیه به دو دسته کلی هیدرولیکی(روغنی) و پنوماتیکی(بادی) تقسیم می شوند. سیستم روغنی در اکثر خودروها و سیستم بادی قالبا در خودروهای سنگین به کار گرفته می شوند. لنت ها بدون در نظر گرفتن مواد اولیه برای ساخت و تولیدشان به دو شکل (کفشکی) یا (پد) تولید می شوند.

از چالش های متدوال در زمان بررسی سیستم ترمز این است که کدام یک از قطعات باید تعویض شوند؟ آیا زمان تعویض دیسک یا کاسه چرخ فرا رسیده؟ یا حتی، لنت ترمز از چه برندی و با چه مشخصاتی تهیه شود؟ در این نوشتار سعی داریم به این سوالات در خصوص لنت ترمز پاسخ دهیم.

روشن شدن چراغ هشدار اتمام لنت در صفحه کیلومتر یکی از هشدار هایی است که باید ان را جدی گرفت. بوی سوختگی، کشیده شدن خودرو به یک سمت در هنگام ترمز گیری و یا صدای صوت کشیدن از چرخ از سایر نشانه هاست که به شما هشدار اختلال در سیستم ترمز گیری را می دهد.

لرزش فرمان در زمان ترمزگیری و میزان ساییدگی دیسک چرخ و اصطلاحا لبه دار شدن دیسک چرخ به دلیل خرابی لنت ترمز ایجاد می شود. لرزش پدال در هنگام ترمز یا بیش از اندازه پایین رفتن پدال در هنگام ترمز گیری از دیگر اشکالاتی است که به دلیل اتمام لنت ترمز به وجود می آید.

نکته جالب توجه این که به دلیل اهمیت اشکال در سیستم ترمز خودرو بسیاری از خودروسازان جهان این نقص را به صورت اضطراری و بدون گرفتن نوبت مشکل در شبکه خدمات پس از فروش رفع می کنند. البته این روند در ایران نیز وجود دارد و شرکت ایساکو هم در خصوص سیستم ترمز چنین رویکردی دارد.

اگر شما هم از آن دسته از مالکان حساس نسبت به خودروی خود هستید، برای بهترین عملکرد در سیستم ترمز، بهترین راه مراجعه به نمایندگی های رسمی است. زیرا به طور مثال در مراکز خدمات پس از فروش ایساکو، از قطعات باکیفیت و اصلی خودرو استفاده می شود. ضمن این که می توانید قیمت لنت و اصالت آن را از طریق اپلیکیشن ایساکو یا پیام کوتاه چک کنید.

البته می توانید از لنت ترمز سرامیکی هم استفاده کنید. لنت های سرامیکی (Ceramic) می توانند دمای بالای را به خوبی تحمل کنند و خاصیت خود را از دست نمی دهند. البته این لنت ها گران تر از نمونه های معمولی هستند و بهترین راه این است که قبل از استفاده از این لنت ها با کارشناسان فنی نمایندگی مشورت کنید.

در خودروها معمولا لنت های جلو طول عمر کمتری نسبت به لنت های محور عقب دارند. زیرا در زمان ترمز گرفتن وزن خودرو به سمت جلو منتقل می شود و فشار بیشتری روی لنت ها و دیسک ترمز جلو است. از این رو تعویض به موقع لنت های جلو حتی بسیار مهمتر از لنتهای عقب است. از طرفی در صورت استفاده از لنت نامرغوب در محور جلو، بر اثر تولید حرارت بالا ممکن است لنت بسوزد و یا شیشه ای شود.

لنتهای بی کیفیت و غیر استاندارد توان تحمل حرارت های بالا را ندارند و به همین دلیل در اثر استفاه زیاد از ترمز، لیز شده و نمی توانند دیسک را مهار کنند. این نوع لنت وقتی نمی تواند حرارت بالا را تحمل کند شیشه های می شود و دیگر کارایی ندارد. زیرا دیسک روی سطح لنت سور می خورد. این موضوع زمانی خطرناک است که در حال رانندگی در مسیری کوهستانی یا سراشیبی های تند باشید. در این حالت نمی توانید روی قدرت ترمز خودرو حساب کنید.

در حالی که لنت های ترمز موجود در فروشگاه های مجاز و نمایندگی های رسمی ایران خودرو ( ایساکو) به دلیل این که قبل از توزیع در شبکه فروش استانداردهای کیفی را پاس کرده است، از نظر عملکرد در سطحی بالاتر از لنت های متفرقه در بازار قرار می گیرد. ضمن این که فراموش نکنید لنت های غیر استاندارد علاوه بر مشکلاتی که در ایمین خودرو به وجود می آورند، دیسک ها یا کاسه چرخ را نیز با مشکل رو به رو می کنند که هزینه های تعویض بالایی دارند.

به هر حال انچه که در سلامتی سیستم ترمز و ایمنی یک خودرو نقش بسیار زیادی دارد، باز بینی دوره ای سیستم ترمز توسط مالک است و استفاده از قطعاتی که ایمنی شما و سرنشینان را تضمین کند. بدون شک همیشه استفاده از (( قطعات اصلی بهتر از قطعات غیر استاندارد و اسلی)) است.

نویسنده :علی غفاری

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا