تاپ

محصول جدید کرمان موتور در حال تست فنی دیده شد/ برق به کرمان رسید!

به گزارش خبرنگار عصر خدمات، انتشار عکس و تصاویر یک JAC جدید و کوچ در فضای مجازی طی چند روز گذشته، این تئوری را تقویت می کند که کرمان موتور قصد دارد با تولید این خودرو در سال ۱۴۰۱ وارد بخش سخت از بازار ایران شود. با استناد به اخبار منتشر شده، محصول تازه این خودرو ساز خصوصی جک E-JS1 یا همان نسخه تمام برقی جک S1 است که در سگمنت A قرار می گیرد.

جک E-JS1 یک خودرو هاچپک تمام برقی است که حاصل همکاری شرکت جک با فولکس واگن  به حساب می آید. این محصول که باید آن را در رده خودروهای اقتصادی کوچک شهری قرار دهیم، از نظر آلایندگی کاملا پاک است و می توان به ان Zero Emition هم گفت. از این رو در صورت ایجاد زیر ساخت های شارژ خودرو در شهر که مدت هاست شهرداری تهران وعده آن را داده است، این انتخاب کرمانی ها جالب توجه است.

طراحی

همانطور که از حرف E در کد مدل خودرو پیداست، این جک کوچک طوری طراحی شده که احتمالا بدون اطلاعات قبلی هم می توانید حدس بزنید قوای محرکه ان نمی تواند معمولی باشد! زیرا در نمای جلوی خودرو نه خبری از جلوپنجره هست و نه از مجاری ورود هوا برای خنک کردن رادیاتور. جک این خودرو را به صورت دو رنگ تولید می کند و در سایت شرکت سازنده رنگ هایی شاد و القا کننده حس پاکی و مدرن بودن قابل مشاهده است.

ابعاد بدنه این خودرو کوچک در طول ۳۶۵۰ میلی متر و عرض و ارتفاع به ترتیب معادل۱۶۷۰و ۱۵۴۰ میلی متر است. به این ترتیب این خودرو از نظر اندازه تقریبا ام وی ام ۱۱۰ قابل مقایسه است. در داخل جک E-JS1 با توجه به مقصود طراحی این خودرو که یک هاچپک کوچک اقتصادی و پاک است درون آن هم از همین امر پیروی کرده است، ساده و خلاصه شده است

در نسخه اصلی این خودرو ۲ نمایشگر تعبیه شده است که یکی در وسط کنسول نقش مالتی مدیا را دارد  و دیگری به عنوان صفحه نمایشگر کیلومتر سنج در پشت فرمان قرار گرفته است. از جمله امکاناتی که سازنده در این خودرو قرار می دهد، شارژر بی سیم تلفن همراه است. همچنین در سمت راننده نیز کنترلگر هایی تعبیه شده است. صندوق عقب ۱۲۱ لیتر حجم دارد که البته کوچ به نظر می رسد، اما با قابلیت جمع کردن پشتی صندلی های عقب این فضا بزرگتر می شود.

مشخصات فنی

آنطور که از نظرات کارشناسان خارجی در خصوص این خودرو بر می آید، گویا اثر همکاری جک با فولکس واگن در سیستم تعلیق این خودرو کوچک کاملا به چشم می آید و ااین جک برقی کیفیت سواری مناسبی دارد. جک E-JS1 با هر بار شارژ باتری ها می تواند تا ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. قدرت موتور برقی این خودرو ۶۲ اسب بخار است و ۱۵۰ نیوتن متر نیز گشتاور تولید می کند. صفر تا صد کیلومتر در ساعت را در ۱۰.۷ ثانیه می پیماید که از این نظر هنوز از بیشتر خودروهای داخلی سریع تر است.

ظرفیت باتری جک ۳۰.۲ کیلووات ساعت است، که در هر صد کیلومتر پیمایش ۱۰ کیلووات ساعت را مصرف می کند. زمان شارژ شدن کامل باتری ها با تکنولوژی شارژ سریع ۴۰ دقیقه است. با وجود تمام برقی بودن خودرو و حذف قطعاتی چون جعبه دنده، اگزوز، کاتالیزور، رادیاتور و … به گفته سایت شرکت سازنده هزینه نگهداری آن در مقایسه با یک هاچ بک شهری بنزینی تا نصف کاهش یافته است.

امکانات رفاهی

یکی از تکنولوژی ها به کار رفته در این خودرو I-PEDAL است، این سیستم هوشمند با برداشتن پا از روی پدال گاز موتور الکتریکی را به ژنراتور برقی تغییر کاربری می دهد و شروع به شارژ مجدد باتری ها می کند تا مقدار پیمایش افزایش یافته و میزان استفاده خودرو از شارژ مکرر را کاهش دهد. همچنین با وجود سیستم خودران در این خودرو، این پسر چینی-آلمانی شرایط ترافیک را تشخیص داده و سرعت را کاهش می دهد تا در مصرف لنت های ترمز صرفه جویی شود!

در بخش امنیت سرنشینان دو ایربگ برای سرنشینان جلو تعبیه شده است. سنسور پارک ، اتوهلد، سیستم (TPMS) نشانگر میزان باد تایر ها، سیستم تهویه اتوماتیک و سیستم شروع حرکت در سربالایی از جمله امکاناتی هستند که تولید کننده در این خودرو قرار می دهد. البته باید دید اپیدمی ارزان سازی که در بین خودروسازان دولتی و خصوصی ایران وجود دارد، در نهایت دامن این خودرو را هم خواهد گرفت یا خیر؟

این خودرو در کشور برزیل با نام و نشان جک و با قیمت ۲۸ هزار دلار عرضه شده است. جک E-JS1 دومین پروژه خودرو پاک شرکت خودروسازی کرمان موتوراست، زیرا کرمانی ها در همکاری با مپنا طی سال های گذشته قصد داشتند پلتفرم جک J4 را الکتریکی کنند. اما به نظر می رسد این خودرو جدید جدی ترین پروژه برقی در میان خودروسازان داخلی تا به امروز باشد.

نویسنده:علی غفاری

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا