اخبارخودرو

محصول مشترک وزارت دفاع و ایران خودرو رونمایی شد

در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درخصوص توسعه همکاری با صنایع دانش‌بنیان به‌خصوص در حوزه نظامی با صنعت خودرو، سامانه کنترل هوشمند یورو پنج با حضور وزرای دفاع و صمت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شد.

به گزارش عصر خدمات،سامانه مدیریت هوشمند دریچه گاز موتور یورو پنج، محصول مشترک وزارت دفاع و گروه صنعتی ایران خودرو با حضور امیر سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، فاطمی امین وزیر صمت، منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت و خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نمایشگاه قابلیت‌های وزارت دفاع در اقتصاد و تولید رونمایی شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در حاشیه مراسم رونمایی از محصول ای.سی.یو مشترک این شرکت و وزارت دفاع اعلام کرد: توسعه سامانه مدیریت موتور در اولویت برنامه‌های این گروه قرار گرفته که عمق ساخت داخل، کاهش هزینه‌های تولید و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی را در پی خواهد داشت.

مهدی خطیبی افزود: برای دستیابی به اهداف کلان صنعت خودرو و همچنین خودروساز شدن به معنای واقعی، نمی توان نقش برق و الکترونیک را نادیده گرفت، زیرا در شرایط کنونی سهم برق و الکترونیک در خودروهای تولیدی کشورهای در حال توسعه بیشتر از ۵۰ درصد و کشورهای توسعه یافته ۳۵ درصد است.

وی بیان این‌که مشکل فعلی صنعت خودرو عدم هم‌ترازی و یک‌نواختی بین تجهیزات برق و الکترونیک است، افزود: این موضوع به دلیل تعداد منابع تامین در این صنعت است و چالش‌های کیفی فراوانی را به دنبال داشته است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که دستور نقشه برق و الکترونیک خودرو باید در اختیار خودروساز باشد و نه قطعه ساز، افزود: به‌عبارتی قطعه‌ ساز هم شاید به تنهایی این دستور نقشه را در اختیار نداشته باشد و در حقیقت نوعی وابستگی خارجی مخصوصا به منابع چینی در این بخش مشاهده می شود و در چنین شرایطی باید این روند تغییر کند و دستور نقشه در اختیار خودروساز قرار گیرد.

خطیبی افزود: مجموعه اقداماتی از این قبیل منجر به توسعه سامانه مدیریت موتور می شود و اتفاقی که اکنون در مراسم رونمایی از ای.سی.یو دریچه گاز موتور یورو پنج آغاز راه این حرکت بزرگ قلمداد می شود و به تنهایی مانع خروج سالانه ۱۴ میلیون یورو ارز از کشور می‌شود.

وی با بیان این‌که این دستاورد آغاز راه توسعه سامانه مدیریت موتور محسوب می شود، افزود: در این همکاری مشترک با وزارت دفاع، فعالیت‌های سخت افزاری بر پایه ظرفیت‌های وزارت دفاع بوده و در حوزه نرم افزار کاربردی، نرم افزار پایه و کالیبراسیون کاملا از توانمندی‌های گروه صنعتی ایران خودرو بهره گرفته شده است.

وی با بیان این‌که این دستاورد نتایج بسیار مطلوبی در زمینه کیفیت محصولات ایران خودرو به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: همکاری گروه صنعتی ایران خودرو و صنایع دفاع در سطح بسیار مطلوبی پیگیری می شود و این هم‌افزایی به طور حتم در آینده با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که تولید انبوه این محصول از شهریورماه در دستور کار قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: در برخی زمینه‌ها صنایع دفاعی از توانمندی بسیار بالایی برخوردارند و در زمینه‌های دیگری ایران خودرو زیرساخت‌ ها و دانش فنی مطلوبی را در اختیار دارد که با تلفیق این ظرفیت‌ ها می توان طرح های توسعه ای و افزایش عمق ساخت داخل را تسریع کرد.

گفتنی است، سامانه مدیریت هوشمند موتور (ECU) با همکاری شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) در حوزه نرم‌افزار و کالیبراسیون و صنایع قطعات الکترونیک ایران (صقا) وزارت دفاع در حوزه سخت‌افزار، طراحی و ساخته شده است.

شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران خودرو با همکاری شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران وابسته به وزارت دفاع به طراحی و ساخت ‌ای.سی.یو پیشرفته با قابلیت دسترسی به سطح استاندارد روز اقدام و با دریافت تاییدیه از شرکت ایران خودرو تولید انبوه این محصول را آغاز کرده است.

این محصول پیشرفته، قابلیت‌های استفاده بر روی تمامی محصولات فعلی ایران خودرو، کنترل موتور‌های افشانه ای بنزینی، کنترل دریچه گاز برقی، ارتقا به کنترل کننده موتور‌های دوگانه سوز و پشتیبانی از دو حسگر اکسیژن مجزا، پشتیبانی از سامانه ضد سرقت، استفاده از میکروکنترلر پیشرفته را داشته، دارای استاندارد آلایندگی روز است و در نسخه در حال توسعه این محصول، موتورهای به‌روز محصولات ایران خودرو شامل موتورهای خانواده +EF و خانواده موتور کم مصرف سه استوانه نیز پوشش داده خواهد شد.

شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران از زیر مجموعه‌های وزارت دفاع با طراحی و تولید زیر مجموعه‌های الکترونیک و ایمنی خودرو از جمله مجموعه کیسه هوا، کنترل کننده ایربگ، اینفلیتور، ایموبیلایزر، انواع حسگرها و‌ ای سی یو با حجم قرارداد بیش از سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان با شرکت های خودرو سازی، جزء شرکت های برتر قطعه ساز در کشور است.

منبع:ایکوپرس

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا