خودرومعرفی خودرو چینی

با مزایا و معایب لیفان X50 آشنا شوید

 

لیفان X50 یکی از کراس اوورهای جذابی است که طی سال‌های اخیر وارد بازار ایران شده و در ابتدای امر توانست نظرات را به خود جلب کند.

تولید این خودرو در سال ۱۳۹۴ در ایران شروع شد. خودرویی که درسال ۲۰۱۳ توسط شرکت لیفان در چین رونمایی شد و در سال ۲۰۱۴ هم در این کشور به تولید رسید. لیفان X50 تا سال ۱۳۹۷ در شرکت کرمان موتور بر روی خط تولید بود.

هرچند که این خودرو مدت زمان زیادی به تولید نرسید اما توانست با طراحی جذاب خود نظر خریداران را جلب کند. در ادامه تصمیم داریم شما را با مزایا و معایب لیفان X50 آشنا کنیم تا بتوانید با توجه به نیاز خود یک انتخاب مناسب را داشته باشید.

لیفان X50

مشخصات ظاهری لیفان X50

مانند خیلی از دیگر خودروهای چینی لیفان X50 هم از ظاهر بسیار زیبا و جذاب برخوردار است. این خودرو یک کراس اوور کوچک تو شهری از که در بازار خودروی ایران به دلیل کمبود این چنین خودروهایی توانست نظرات را به خود جلب کند. در نمای جلویی این خودرو می‌توانید چراغ‌های منحنی این خودرو که مانند چشمان خزندگان طراحی شده است را ببینید.

فلشر راهنما مانند یک نوار منحنی در بخش بیرونی چراغ جلو قرار گرفته که زیبایی خاصی به آن داده است. جلو پنجره این خودرو بسیار باریک است و بر روی آن لوگوی لیفان قرار گرفته است. بخش مهم و بزرگ جلو پنجره بر روی سپر و در بخش پایینی آن واقع شده که در کناره‌های آن هم مه‌شکن‌ها قرار گرفته‌اند تا نمای جلویی را کامل کنند.

لیفان X50

در نمای بغل می‌توانید فرم خوش استایل این کراس اوور را به خوبی ببینید. طراحی عالی این خودرو باعث شده تا نمای صندوق عقب آن ظاهری زیبا داشته باشد و انحنای سقف و درب‌ها همخوانی خوبی با سایر بخش‌ها داشته باشد. در نمای بغل می‌توانید رینگ‌های آلومینیومی این خودرو را ببینید که یکی از المان‌های زیبایی در این خودرو است.

در نمای عقب چراغ‌های دو تکه این خودرو که یک بخش آن روی بدنه و بخش دیگر روی درب صندوق عقب است را می‌بینید. چراغ‌ها مانند یک بیضی است که بخش روی درب صندوق عقب آن برش خورده است. بر روی درب صندوق عقب یک دستگیره برای باز کردن آن وجود دارد و پلاک خودرو هم بر روی بخش پایینی یعنی جایی که دیفیوزر قرار گرفته است نصب می‌شود.

لیفان X50

طراحی کابین این خودرو مدرن و به روز طراحی شده است. طراحی چند تکه‌ای داشبورد این خودرو بسیار جلب توجه می‌کند. دنده بین صندلی راننده و شاگرد نزدیک به داشبورد قرار داده شده است جلوی دنده بخشی از داشبورد قرار گرفته که شکلی مثلث مانند دارد و بر روی آن دکمه‌های کنترلی برای بخش‌های مختلف قرار گرفته است.

بالاتر از آن یک بخش دیگر برای کنترل سیستم صوتی طراحی شده که نمای جذابی دارد همچنین بالاتر از آن هم کانال‌های کولر در کنار یک دیگر قرار گرفته‌اند در بالاترین بخش داشبورد هم یک بخش نوار شکل قرار دارد که بر روی آن ساعت واقع شده است. فرمان این خودرو به همراه دکمه‌های کنترلی و با دور چرم در نظر گرفته شده است و طراحی آن از جذابیت خاصی برخوردار است.

مشخصات ابعادی و اندازه لیفان X50

 این خودر در دسته کراس اوورها کوچک یا هاچبک‌ها دسته بندی می‌شود. خودرویی که طولی معادل ۴۱۰۰ میلی‌متر و عرضی معادل ۱۷۲۲ میلی‌متر دارد. ارتفاع لیفان X50 چیزی معادل ۱۵۴۰ میلی‌متر و فاصله دو محور آن از یکدیگر ۲۵۵۰ میلی‌متر است. این خودروی خوش ساخت برای ۴ سرنشین ظرفیت دارد.

همچنین وزن آن هم ۱۱۷۵ کیلوگرم که برای این خودرو خیلی هم بد نیست. حجم صندوق عقب این خودرو ۵۷۰ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب می‌تواند تا ۱۱۳۶ لیتر هم برسد. باک بنزین لیفان X50 چیزی معادل ۴۲ لیتر است. قطر رینگ‌های این اتومبیل ۱۵ اینچ و قطر تایرهای آن هم ۱۹۵ میلی‌متر است.

مشخصات فنی لیفان X50

لیفان برای این خودرو یک موتور خطی با حجمی معادل ۱.۵ لیتر را در نظر گرفته است. این پیشرانه دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ به تنفس طبیعی است. حداکثر توان موتور لیفان X50 چیزی معادل ۱۰۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است.

همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه ۱۳۳ نیوتن‌متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه است. حداکثر سرعت این اتومبیل ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است که برای این کراس اوور مناسب به نظر می‌رسد. همچنین شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۳.۵ است که زیبا مناسب نیست اما در بازار، رقیب خیلی سر سختی هم ندارد.

لیفان X50

میزان مصرف سوخت ترکیبی لیفان X50 6.5 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که با توجه به اتومبیل‌های موجود در بازار خوب به نظر می‌رسد. نوع جعبه‌دنده این اتومبیل اتوماتیک CVT است. محور محرک در لیفان X50 جلو یا در اصطلاح دیفرانسیل جلو است. سیستم فرمان در این خودرو برقی است که سهولت و دقت در رانندگی را به همراه خواهد داشت. سیستم تعلیق جلو لیفان X50 مک‌فرسون و سیستم تعلیق عقب آن هم از نوع مستقل است. سیستم ترمز جلو دیسکی خنک شونده و سیستم ترمز عقب هم دیسکی است. ترمزهای این خودرو خوب کار شده‌اند تا راننده کنترل پذیری بالایی روی آن داشته باشد.

لیفان X50

امکانات و آپشن های لیفان X50

سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD از جمله انکانات ایمنی و کنترلی است که سازندگان بر روی این خودرو قرار داده‌اند. برای ایمنی بیشتر سرنشینان جلو کیسه‌های هوا در نظر گرفته شده که موجب می‌شود در برخوردهای ناگهانی دچار آسیب دیدگی نشوند. چراغ روشنایی در روز باعث می‌شود که خطر تصادفات در جاده‌های خارج از شهر کاهش یابد. همچنین وجود سنسور دنده عقب موجب می‌شود راننده برای عقب رفتن دچار مشکل نشود. کامپیوتر سفری و دماسنج از دیگر امکاناتی است که در این خودرو می‌توانید ببینید. همچنین سانروف و قفل کودک از دیگر امکانات موجود در این خودرو است.

مزایا و معایب لیفان X50

بدون شک هر اتومبیلی یک سری مزایا و یک سری معایب دارد که خریداران با توجه به نیاز خود در زمان انتخاب معایب را در نظر نمی‌گیرند و بر روی مزایا تمرکز می‌کنند. شاید اولین عیب این خودرو را بتوان استفاده از متریال بی‌کیفیت در آن دانست که باعث شده در مجموع لیفان X50 یک خودروی بی‌کیفیت باشد. عیب دوم که پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده بیشتر احساس شود کمبود لوازم یدکی این خودرو در بازار است. عیب سوم هم بازار دست دوم بسیار ضعیف است که موجب می‌شود فروش آن خیلی سخت شود.

لیفان X50

ویژگی مثبت اول آن طراحی زیبا این خودرو است که شخصیت بسیار خوبی دارد. دومین ویژگی مثبت این خودرو فضای داخلی جادار کابین است که باعث می‌شود راننده و سرنشینان راحت باشند. همچنین وجود فضای کافی برای بار از دیگر ویژگی‌های مثبت این خودرو است. سومین ویژگی مثبت این خودرو کم مصرف بودن آن نسبت به خیلی از اتومبیل‌های رقیب است. در کنار این، استاندارد آلایندگی این اتومبیل یورو ۵ است که با توجه به بنزین ارائه شده در ایران مناسب است.

 

نویسنده: نادر شاه‌نشین

 

  • سال های موجود ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس CVT
  • پیشرانه ۴ سیلندر
  • حجم موتور ۱.۵ لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت ۱۰۲ اسب‌بخار
  • گشتاور ۱۳۳ نیوتن‌متر
  • شتاب ۱۲ ثانیه
  • سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی ۶.۵ لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه شاسی بلند کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول ۴۱۰۰ میلی‌متر
  • عرض ۱۷۲۲ میلی‌متر
  • ارتفاع ۱۵۴۰ میلی‌متر
  • فاصله محوری ۲۵۵۰ میلی‌متر
  • وزن ۱۱۷۵ کیلوگرم
  • حجم باک ۴۲ لیتر
  • چرخ جلو ۱۹۵/۶۰R15
  • چرخ عقب ۱۹۵/۶۰R15
  • سایر ویژگی‌ها 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا