تاپ

معایب تیبا، ساینا و کوییک

 

سایپا یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی در ایران است که توانسته بخش مهمی از بازار خودرو در ایران را به خود اختصاص دهد. از همین رو محصولات عرضه شده توسط این شرکت را می‌توانید به وفور در خیابان‌های ایران مشاهده کنید. این شرکت محصولات متعددی را طی سال‌های اخیر روانه بازار کرده است اما تیبا، ساینا و کوییک از سایر محصولات آن پر فروش‌تر بوده است. قطعا این خودروها دارای ویژگی‌های مثبتی هستند که می‌تواند نظرات خریداران را به خود جلب کند. اما هدف امروز ما در این مقاله پرداختن به ویژگی‌های مثبت این خودروها نیست، در این مقاله تصمیم داریم از معایب این خودروها صحبت کنیم.

 معایب تیبا

در این اتومبیل هم شاهد مشکلات مربوط به موتور و بخش‌های فنی آن هستیم و هم مشکلات غیر فنی و مربوط به کیفیت قطعات و طراحی، از همین رو هر دو را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

۱. مشکلات فنی و موتوری تیبا

اولین عیب فنی تیبا در همان زمان استارت زدن خودرو خود را نشان می‌دهد. صدا زیاد موتور که راننده به خوبی متوجه آن خواهد شد و با بالا رفتن سرعت بیشتر هم می‌شود. در مسافت‌های طولانی و جاده‌های خارج از شهر صدای زیاد موتور برای سرنشینان داخل کابین تیبا آزار دهنده است. کارشناسان عقیده دارند که دلیل این حجم از صدای آزار دهنده به خاطر عایق‌بندی نادرست در این خودرو است. علاوه بر این در بخش گربکس هم مشکلاتی مانند خشک بودن بسیار آزار دهنده است به نحوی که جا رفتن دنده و به خصوص دنده عقب با مشکلاتی مواجه است. همچنین کیفیت مونتاژ قطعات در تیبا نامناسب است به شکلی که خیلی از قطعات داخلی اصلا در جای مناسب خود قرار نگرفته‌اند. این مشکلات تجربه بدی از رانندگی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

معایب تیبا، ساینا و کوییک

مشکلات فنی تیبا به اینجا ختم نمی‌شود و باید مشکل صفحه کلاچ را هم به مشکلات قبلی گفته شده اضافه کرد. به طور عموم بین ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر زمان می‌برد تا صفحه کلاچ تمام شود اما در تیبا این میزان به ۳۰ هزار کیلومتر رسیده است. سفت شدن کلاچ و بد جا رفتن دنده از نشانه‌های تمام شدن صفحه کلاچ است. یلبرینگ ها هم دچار ضعف هستند و این ضعف عمل‌کرد بلبرینگ در چرخ‌های عقب و جلو می‌تواند ایمنی خودرو را به خطر اندازد. از دیگر مشکلات و معایب فنی تیبا می‌توان به گرم شدن بیش از حد موتور اشاره کرد. سیستم تزریق سوخت هم گاهی اوقات دچار مشکل می‌شود و موتور بیش از حد سوخت می‌خورد.

معایب تیبا، ساینا و کوییک

۲. معایب قطعات و طراحی (غیر فنی و موتوری) تیبا

سیستم تعلیق و جلوبندی تیبا دچار ضعف است و در سرعت‌های بالا این ضعف به وضوح خود را نشان می‌دهد. چراغ‌های نشانگر داشبورد دارای نویز هستند که برای راننده می‌تواند مشکل‌ساز باشد. سیستم تهویه تیبا اصلا مناسب و قوی نیست و در شرایط آب و هوایی گرم اصلا عمل‌کرد درست و مناسبی ندارد. قفل مرکزی و درب‌های خودرو هم از طول عمر مناسبی برخودار نیستند و دچار ایراد هستند. این مشکل می‌تواند امنیت خودرو را به خطر اندازد.

معایب ساینا

ساینا دارای معایبی است که شاید بتوان حتی بدون استفاده از آن و فقط با خواندن مشخصات خودرو به آن پی برد که در ادامه به توضیح آن‌ها  می‌پردازیم.

۱. مشکلات مربوط به موتور ساینا

موتور کار گذاشته شده روی ساینا دقیقا همان موتور تیبا است. یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر با ۸ سوپاپ که طبق گفته سایپا می‌تواند ۸۷ اسب بخار قدرت تولید کند، البته این موتور روی کوییک هم کار گذاشته شده است. همین موضوع نشان از ضعف قدرتی این خودرو دارد زیرا ابعاد و اندازه ساینا از تیبا بزرگتر است و همچنین وزن آن هم بیشتر است. هنگام رانندگی این ضعف قدرتی به خوبی خود را نشان می‌دهد. نبود توازن بین قدرت موتور و وزن اتومبیل باعث می‌شود که مصرف سوخت اتومبیل بالا رود و ساینا را در دسته خودروهای پر مصرف داخلی قرار دهد. لرزش موتور ساینا بالا است و این لرزش به کابین و سرنشنان خودرو هم وارد می‌شود. چنین مشکلی در مسافت‌های طولانی بسیار خسته کننده است. صدای بالای موتور از دیگر معایب فنی این خودرو است.

۲. مشکلات غیر موتوری ساینا

کیفیت پایین قطعات و طراحی سطح پایین این خودرو باعث شده طول عمر قطعات بسیار کم باشد. همین امر هم هزینه نگهداری و استهلاک اتومبیل را بالا می‌برد و باعث می‌شود که خرید این خودرو از ارزش پایینی برخوردار باشد. زیرشاسی خودرو صدا می‌دهد که این هم از دیگر مشکلات این خودروی سطح پایین است. سیستم تهویه این خودرو ضعیف است و توان خنک کنندگی کابین در روزهای گرم را ندارد. علاوه بر این در شرایط آب و هوای گرم ممکن است که با ضعف روبرو شده و دچار خرابی شود. پوسته خودرو دچار عیب و ایراد است و از سطح کیفی پایینی برخوردار بوده به شکلی که دچار خوردگی می‌شود. سیستم برق اتومیل ضعیف است و این موضوع با خرابی سیستم روشنایی خود را نشان می‌دهد.

معایب تیبا، ساینا و کوییک

 معایب کوییک

دیگر محصول پر فروش سایپا کوییک است که از قضاء به خاطر هاچبک بودن توانسته تا حدودی نظرات را به خود جلب کند. اما همین طراحی هاچبک هم دارای ایراداتی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. مشکلات فنی این خودرو هم که توی ذوق می‌زند و لذت رانندگی و استفاده از یک خودروی مناسب را از راننده می‌گیرد.

۱. مشکلات فنی و موتوری کوییک

شاید اولین مشکلی که در هنگام رانندگی با آن برخورد کنید کند بودن دور موتور باشد. یعنی در زمان رانندگی افزایش دور موتور با سرعت خیلی کمی صورت می‌گیرد و همین امر هم باعث می‌شود که شتاب اتومبیل کم باشد و در جاده‌های شلوغ و پر ترافیک رانندگی سخت شود. کند بودن دور موتور علاوه بر کم بودن شتاب مشکلات دیگری مانند صدا کردن موتور در هنگام حرکت را هم به دنبال خواهد داشت. صدا و لرزش موتور در مسیرهای طولانی که نیاز به سرعت بالا است می‌تواند برای راننده و سرنشینان بسیار آزاد دهنده باشد. از دیگر ایرادات کوییک این است که فرمان اتومبیل در هنگام رانندگی به یک سمت کشیده می‌شود که این امر می‌تواند ایمنی و سهولت رانندگی را از بین ببرد. سیستم تعلیق و ترمز کوییک هم در گاهی موارد به درستی کار نمی‌کند که همین امر می‌تواند در مواقعی خطر ساز باشد.

۲. مشکلات غیر فنی و تجهیزاتی کوییک

متأسفانه صندلی‌های استفاده شده در کوییک استانداردهای لازم را ندارد و از کیفیت پایینی برخودار است. ایراد داشتن دریچه‌های تهویه از دیگر مشکلات کابین کوییک است که باعث می‌شود روند تهویه با مشکل روبرو شود. آینه برقی و مکانیکی کوییک‌ دارای ایراداتی است که کار راننده برای تنظیم این بخش را سخت می‌کند. ایراداتی ساده که قابل حل هستند اما وجود آن‌ها به شدت توی ذوق می‌زند. نصب جلوبندی اتومبیل هم می‌توانست بهتر باشد و دارای لرزش نباشد. همچنین نصب و آبندی شیشه‌های خودرو هم کمی ضعیف است.

نویسنده : نادر شاه‌نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا