خودرو

مقایسه تخصصی X22 PRO با جک S3

جدال دو کراس اور کوچک بازار ایران

به‌گزارش‌پایگاه‌خبری‌ عصر‌خدمات ،  تمامی خودروسازان بر اساس سیاست های فروش و جذب مشتریان بیشتر در تلاش هستند تا سبدی از محصولات مختلف  در بازه قیمتی متنوع  داشته باشند. شما هم اگر قصد خرید خودرو داشته باشید چند عامل مهم در تصمیم و انتخاب خودرو مورد نظر، تاثیر بسیار زیادی دارد. یکی از اصلی ترین عناصر بودجه در نظر گرفته شما یا همان قیمت تمام شده خودرو است.

مقایسه تخصصی X22 PRO با جک S3

از سایر عوامل هم می‌توانیم به نیاز فرد و کاربرد خودرو اشاره کنیم که باعث خرید یک خودرو خواهد شد. خودرو سازان فعال کشور هم که پیرو سیاست‌های توسعه محصول خود سعی کرده‌اند تا محصولات متنوعی را به بازار خودرو کشورعرضه کنند.

کرمان موتور و مدیران خودرو جز خودروسازان شناخته شده در بخش خصوصی بازارکشور هستند، هر دو خودرو ساز برای دریافت سهم بازار در رده قیمتی بالای ۹۰۰ میلیون تومان تا  سقف یک میلیارد وچهارصد میلیون تومان دو محصول میان رده در سگمنت کراس اور را تولید کرده اند. شاید بخواهیم به زبان ماشین بازی این را مطرح کنیم بتوانیم بگوییم با دو خودرویی سر و کار داریم که هم قیمتشان نسبت به کراس اوورهای دیگر پایین تر است و هم دارای جسته کوچکی نسبت به برادران  بزرگترخود هستند.

خودرو های مدنظر در این گزارش قیمت شان در بازه بیان شده در فوق است و هم کراس اور های جمع و جور بازار شناخته می شوند این دو خودرو MVM X22 PRO و JAC S3 است.

پس از اینکه خودرو سازان و خریداران به دنبال داشتن یک کراس اور در این سال های اخیر بودند، تمامی متقاضیان از بودجه ای یکسان برخوردار نبودند به همین سبب کراس اور های میان قامت در بازار نمود پیدا کردند. نشان جک و چری که هر دو از کشور چین آغاز به کار کرده اند پس از سال ها عرضه در کشور به خوبی در میان مردم شناخته شده اند و در میان مالکان کل کل هایی از نظر قوای فنی و کیفی شکل گرفته است.

جک اس ۳ (JAC S3)

این خودرو که در این گزارش در یکی از کفه های ترازو قیاس قرار گرفته است. اس۳(S3)  از سال ۹۶  توسط کرمان موتور عرضه شده است این خودرو دارای ظاهری بی ادعا و معقول است. خودرویی که برای استفاده روزمره مناسب است و قرار نیست به عنوان شاهکار طراحی از آن یاد شود اما می توان جز دسته خودرو های با کیفیت در بازار کشور دانست که بی حرف اضافه کار خود را به درستی انجام می دهد.

جک اس۳ S3)) برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو شانگهای در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد و طراحی آن به همان روزگار متعلق است.  ظاهر جلوی این خودرو با جلوپنجره ای بزرگ با خطوط افقی کرومی و دو خط شکسته در کنار آن ما را یاد برخی محصولات هیوندای می اندازد، کشیدگی خطوط افقی  در جلو پنجره این خودرو احساس عریض تر بودن این خودرو را به مخاطبان بیرونی القا خواهد کرد.

چراغ های جلو هم با شکل زاویه دار رخی اخمو را به این خودرو از سرزمین اژدها طلایی داده است. در پایین ترین قسمت سپر هم دو مه شکن قرار گرفته است که در قسمت زیرین آن برای زیبایی بیشتر دو خط کشیده شده کرومی ایجاد شده است.

مقایسه تخصصی X22 PRO با جک S3

نمای کناری جک اس۳(S3) المان خاصی را در خود جای نداده است و فقط می توان ارتفاع زیاد این خودرو و چرخ های کوچکتر از جسته اش را یادآور شد. دو خط کرومی یکی در زیر پنجره ها و یکی هم در پایین ترین قسمت درب به عنوان ضربه گیر طراحی شده است.آینه های جانبی بر روی درب این کراس اور نسته اند و این خودرو دارای رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی است.

در نمای عقبی این خودرو چراغ های بزرگ در دو طرف این بخش و یک نوار پهن کرومی بالای قسمت پلاک که کاربرد دستگیره درب صندوق را نیز دارد قرار داده شده است. در سپر عقب هم چراغ های مه شکن و چراغ دنده عقب  با دو خروجی فیک اگزوز ایجاد شده است.

مقایسه تخصصی X22 PRO با جک S3

طراحی داخل کابین همانند نمای بیرونی مربوط به چند سال گذشته است، تریم داخلی  با رنگ مشکی و خطوط نقره ای که در خروجی های تهیوه مطبوع کابین هم این رنگ استفاده شده است به بازار عرضه شده است.

مقایسه تخصصی X22 PRO با جک S3

جک اس۳(S3) دارای یک موتور چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی است. این موتور ۱.۶ لیتری قابلیت ایجاد توان ۱۰۷ اس بخار و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. اعداد بر روی کاغذ توان این موتور را برای وزن ۱۲۵۰ کیلوگرمی این ماشین مناسب دانست.  حداکثر سرعت جک اس۳(S3) 175 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

توان تولیدی موتور جک اس۳(S3) از طریق یک گیربکس CVT به محور جلو منتقل می کند. این گیربکس قابلیت تعویض دنده به صورت مصنوعی (تیپ ترونیک) را بر روی سلکتور دنده در کابین دارد. حالت های رانندگی در این خودرو معمولی، اسپرت و برفی است که با تغییر آن در شرایط مختلف می توان خودرو را بهتر کنترل کرد.

پیشرانه جک دارای استاندارد یورو ۵ است وبه صورت ترکیبی ۵.۹ لیتر بنزین را در هر صد کیلومتر پیمایش مصرف می کند. جک اس۳ (S3) با داشتن فاصله محوری ۲۵۶۰ میلی متری فضای مناسبی  برای سرنشینان جلو و عقب را فراهم کرده است و با توجه به این نکته که جک اس۳(S3) یک کراس اور میان قامت است اما برای استفاده روز مره و سفر های برون شهری می تواند تجربه سفری راحت را به شرنشینان بدهد.

مقایسه تخصصی X22 PRO با جک S3

 حجم مخزن سوخت جک اس۳ دارای ۴۵ لیتر بنزین است. امکانات جک دارای دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سان روف، ترمز های ABS+EBD و سیستم کنترل پایداری(ESC) اشاره نمود. این خودرو دارای ترمز کمکی هیدرولیکی و کنترل ایستایی در سربالایی HAC است.  

ام وی ام X22PRO (MVM X22 PRO)

شرکت مدیران خودرو که شریک تجاری چری در ایران است، همانند سایر خودروسازان کشور برای دریافت بخش مهمی از بازار کراس اوور های کامپکت محصول X22 را درزمستان ۹۵ به بازار ایران معرفی کرد. در این گزارش نسخه پرو (PRO) آن مد نظر است. در این نسخه ام وی ام X22  چند عمل جراحی شامل  زیبایی و تغییر قوای فنی داشته است.

ام وی ام X22 در روز های اول عرضه به بازار با اولویت قرار دادن زیبایی و داشتن آپشن های مناسب نظر مشتریان پروپاقرص کراس اور را به خود جلب کند. نسخه پرو(PRO) که جدید ترین فیس لیفت از این خودرو است بر اساس همان سیاست پیش آمده است.

مقایسه تخصصی X22 PRO با جک S3

نمای جلو تغییر کرده این محصول دنباله روی ترند جهانی طراحی و ظاهر خودرو در جهان است. چراغ های دو تکه که بخش اصلی آن در قسمت پایین تر سپر وبخش چراغ روشنایی روز (Day Light) که با طرحی نازک و با زاویه در آن جای گرفته است.  این نوع از طراحی خودرو را در نمای جلویی خشن و کمی هم لوکس تر از نسل های گذشته خود کرده است.

طراحی جلو خودرو را به صورت کلی می توان به حرف X تشبیه کرد، جلو پنجره با طرح کهکشانی و لوگو ام وی ام دیده می شود. در پایین ترین بخش سپر این خودرو دیفیوزری نقره ای رنگ تعبیه شده است.

مقایسه تخصصی X22 PRO با جک S3

نمای کناری ام وی ام X22 پروه(MVM X22 PRO) دارای خطوط هویتی بهتری نسبت به رقیب خود یعنی جک اس۳ (S3) است. ضربه گیر های پلاستیکی در گلگیر ها و خطی کشیده شده از میانه گلگیر جلو تا چراغ عقب امتداد یافته است.

همانند جک این خودرو هم قصد در کمی لوکس نشان دادن خود دارد که این کار را به دو خط کرومی در پایین درب ها و زیر پنجره ها قرار داده است. این خودرو داری رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی است که مسی توان گفت با جسته این خودرو تناسب دارد.

مقایسه تخصصی X22 PRO با جک S3

نمای عقبی X22 PRO دست خوش تغییرات بسیار نشده است، چراغ ها همانند نسخه های قبلی است و با خطی مشکی رنگ دو چراغ به هم متصل شده است، سپر عقب دارای دیفیوزری نقره ای رنگ با دو خروجی فیک اگزوز است.

مقایسه تخصصی X22 PRO با جک S3

در داخل کابین این خودرو  طراحی به روز وارگونومی بهتری برای سرنشینان شاهد هستیم. فرمان با برشی D شکل و تریم داخلی مشکی با رنگ مارون که البته باید اشاره شود شبه مارون است، اما متریال  های مختلف پلاستیکی سعی شده تا فضایی بروز تر را برای مالکان این خودرو ایجاد کند.

مقایسه تخصصی X22 PRO با جک S3

قلب کوچک ام وی ام X22 پرو (MVM X22 PRO) که دستخوش تغییر شده است از یک موتور چهار سلندر خطی تنفس طبیعی با حجم ۱.۵ لیتر جای خود را به یک موتور سه سیلندر خطی یک لیتری (۹۹۸CC) با ۱۲ سوپاپ که مجهز به توروب شارژر شده است. این پشرانه استاندارد آلایندگی یورو۵  را پاس کرده است.

این موتور که  توسعه یافته توسط شرکت AVL  اتریش است. این موتور قادر به تولید توانی معادل ۱۰۲ اسب بخارو ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را با مصرف به شدت پایین تر از موتور قبلی این خودرو تولید می کند. توان تولید شده به یک گیربکس CVT با تعویض دنده مصنوعی ۹ سرعته منتقل می شود تا محور جلویی این کراس اور کوچک به حرکت در بیاید.

مقایسه تخصصی X22 PRO با جک S3

وزن این کراس اور کوچک چینی ۱۲۳۹ کیلوگرم است که با توان بیان شده می توان همانند رقیبانش گفت مناسب بنظر می رسد. با فاصله محوری ۲۵۵۵ میلی متری کابینی مناسب برای سرنشینان در طی سفر های شهری و برون شهری ایجاد شده است. حجم باک این کراس اور کم مصرف جمع و جور ۵۰ لیتر است.

مقایسه تخصصی X22 PRO با جک S3

X22 پرو داری ۲ کیسه هوا ایمنی برای سرنشینان جلو است. ترمز ها در هر چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم ABS+EBD است. اتوهلد، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی  HAC و همچنین در سر بالایی  HDC  است.استارت دکمه ای همراه باز و بسته شدن درب ها همراه با ریموت Key Less را دارد.

نتیجه گیری

هر دو خودرو جک اس۳(S3) و ام وی ام X22 پرو (MVM X22 PRO) در یک سگمنت و برای درگیر کردن مشتریان در یک طبقه هستند. اما تفاوت در این خودرو ها باعث می شود تا مشتریان یکی را برای خود برگزینند. هر دو خودرو برای استفاده ای معقول و آرام طراحی شده اند و مناسب کل کل های خیابانی نیستند طرای شده اند تا برای روز مره استفاده شوند.

هر دو خودرو دارای موتور هایی کوچک هستند، جک را می توان نماد دوام بالا تر و دردسر کمتر برای مالک دانست اما آن سوی کفه ترازو X22  پرو با یک موتور توروبو شارژ کم مصرف به دلیل دسترسی سخت تر به سوخت با کیفیت در کشور کمی می تواند اصطحلاک بالاتری را برای مالکان داشته باشد.

توان تولیدی هر دو خودرو یکسان است و تفاوت ۵ اسب بخار چشمگیر نخواهد بود، جعبه دنده هم در هر دو خودرو از نوع CVT  است که تعویض دنده را به صورت معقول انجام می دهد. اما هندلینگ در این دو خودرو متوسط است و قرار نیست همچون یک کراس اوور آلمانی پیچ های جاده را  به خوبی رد کنید.

ام وی ام تمرکز بیشتر خود را بر روی ظاهر و آپشن گذاشته است اما جک بر روی دوام و کاربری بالاتر، در بحث خدمات پس ار فروش می توان گفت کرمان موتور از مدیران خودرو در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت و مالکان محصولات این شرکت نسبت به تعمین قطعات و خدمات خیالی آسوده تر دارند. حالاتصمیم نهایی با شماست که کدام یک از این دو خودرو را انتخاب کنید.

انتهای پیام/
علی غفاری

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا